איילת שקד
איילת שקדצילום: קובי ריכטר/TPS

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, שיגרה הערב (ראשון) מכתב לראש הממשלה נתניהו, שר הבריאות ושר המשפטים בנוגע לכוונת המדינה לבצע שימוש בטכנולוגיות מעקב חולי קורונה כדי לאתר עם מי באו במגע.

במכתבה פירטה שקד כי ''עד היום מדינת ישראל נמנעה בעקביות משימוש בטכנולוגיות מעקב כלפי אזרחים. התפיסה הייתה כי צעד זה מהווה פגיעה קשה בזכויות האזרח ופתח לניצול לרעה של סמכות זו, ובצדק.

''אך אין לכחד - אנו מצויים כעת בעיצומו של מצב חירום אמיתי ומשבר בין-לאומי שלא ניתן לצפות את ההשלכות והתוצאות שלו, ופרטיות היא אינה חזות הכל כשמולה ניצבים חיי אדם רבים''.

לדברי שקד, ''שינוי מדיניות ושימוש בצעד כה דרקוני כלפי חירות האזרח דורש שמירה יתירה על איזונים ובלמים בהפעלת הסמכות. פגיעה כה קשה בפרטיות נדרשת שתעשה בשקיפות מלאה ותחת ביקורת ופיקוח קפדנים. ויש לוודא שאכן כך יהיה. רכישה של אמון הציבור ותמיכתו במהלך חשובה מאוד והיא קריטית במיוחד בעת הזו.

שקד ביקשה לקבל תשובות לשאלות וכתבה: "מכיוון שבהודעת רה"מ לא פורטו ההנחיות והאופן שבו יתנהל התהליך, אבקשכם להידרש לשאלות להלן בנוגע לשימוש באמצעים הטכנולוגיים במלחמה בנגיף:
אלו אמצעים טכנולוגיים יופעלו? האם קיימת כוונה לבצע איכון טלפוני רק על חולים מאומתים? האם תתבקש הסכמתם? מי יהיה הגוף שאמון על קבלת ההסכמה? מי הגוף שיבצע את האיכון ויאסוף את המידע? היכן המידע ישמר? האם מתן הרשאת האיכון הוא לתקופה מוגבלת מראש? כיצד ניתן להבטיח שהמידע לא יפרץ ואכן יושמד לאחר השימוש בו?".

כמו כן, שקד ביקשה ליישם מנגנוני פיקוח ובקרה על התהליך: "לצד מענה לשאלות אלו לשם הגברת השקיפות והבהרת אופן הפגיעה בזכויות הפרט, יש ליישם מנגנוני פיקוח ובקרה מוקדמים ביחס לשימוש בסמכויות המעקב כדי 'למנוע את הרע בטרם יארע' וכדי לאיין שימוש גורף ובלתי מבוקר בסמכויות חריגות אלו. על כן, הצעתי כי תשקלו בכובד ראש הקמת ועדה חיצונית לצורך הביקורת והפיקוח על ביצוע התוכנית".