מקווה
מקווהצילום: istock

בעוד המקוואות לגברים נסגרו בהוראת המשרד לשירותי דת, מקוואות הנשים ממשיכים לפעול כסדרם ובשל כך עולות שאלות הלכתיות רבות בקרב הטובלות.

יועצות ההלכה של מדרשת 'נשמת' פתחו קו מיוחד למענה בנושאים אלה והרבנית חנה הנקין, ראש מדרשת נשמת ויוזמת מפעל 'יועצות ההלכה', מסבירה לערוץ 7 כי הצורך נבע מדרישת הציבור.

"למעשה הרחבנו את הפעילות היומית של הקו הפתוח שלנו הפועל מדי יום. היינו צריכים לעבות את המענה בקו, יש לנו אתרי אינטרנט שפועלים בארבע שפות – עברית, אנגלית, צרפתית וספרדית. למזלנו הגדול, אחת מיועצות ההלכה, היא גם רופאה בכירה במשרד הבריאות. היא מיטבה את פיתוח הכלים שלנו כדי לתת מענה גם לטובלת, גם לסופרת שבעה נקיים וגם לבלניות", מספרת הרבנית הנקין.

לדבריה, "הרבה מאוד שאלות מגיעות בימים האלה מבלניות. לשמחתי הרבה אני רואה דעיכה מסויימת בשאלות שעלו בימים הראשונים. זה סימן שההוראות של משרד הבריאות נטמעות בציבור".

בתחילת הדרך השאלות נבעו לדברי הרבנית בעיקר מתוך אי הבנה של הסיטואציה. "בימים הראשונים היינו צריכים להסביר שוב ושוב גם לבלניות וגם לטובלות שאשה מבידוד לא יוצאת מהבית וההלכה אוסרת על כך. היה צורך להסביר שאסור לצאת מבידוד גם אם מגיע זמן המקווה. היום כמעט ואין שאלות מצד מבודדות בהקשר של טבילה כי הציבור מבין שאנחנו נמצאים בפני אירוע שבו חייבים להיצמד בקפדנות גדולה להוראות של משרד הבריאות".

"יש נשים שהן בסיכון מוגבר והן רוצות לדעת האם יש דרך שיטבלו מבלי להיחשף לסיכונים מיותרים, יש נשים שחוששות ללכת למקווה. השאלות היום הן יותר טכניות מאשר בימים הראשונים. יש המון מידע באתר שלנו וניתן להיכנס, לקרוא ולהירגע", מוסיפה הנקין.

השאלות, אגב, ממשיכות לזרום כל הזמן. "הטובלות עדיין שואלות ויש לנו שאלות כמו: האם עדיף לי ללכת לטבול במקווה שלי או האם עדיף ללכת לטבול במקווה קטן. צריכים להסביר שדווקא במקוואות הגדולים, יש החמרה גדולה יותר בתנאי ההיגיינה הנדרשים. הציבור כולו הוא במצב של חרדה, אבל במידה מסויימת אנחנו מעצימים את האשה כאשר אנחנו מסבירים לה את הצד ההלכתי וגם את הנהלים של המשרדי לשירותי דת ומשרד הבריאות.

''מסבירים לאשה שהיא צריכה להתכונן בבית ולצמצם את הזמן שלה במקווה, כפי שמתבקשים בכל מקום. הנשים מבינות שהחיים לא יצאו לגמרי מכלל שליטה".