משה מנס ועוזי רוטשטיין עם כדור הבליסטרה
משה מנס ועוזי רוטשטיין עם כדור הבליסטרהצילום: משה מנס

15 שנה לאחר שלקח ללא רשות כדור בליסטרה בן כ-2000 שנה מאתר עיר דוד שבגן לאומי סובב חומות ירושלים, החליט בסוף השבוע אזרח אלמוני להחזיר את הממצא בן אלפיים השנה לידי רשות העתיקות.

האזרח החליט להחזיר את האבן העתיקה על רקע משבר הקורונה, והתחושה ש"סוף העולם קרב".

לרשות העתיקות נודע על "חזרתו בתשובה" של מוסר האבן באמצעות פוסט שפרסם בפייסבוק משה מנס, אזרח אשר לקח על עצמו לתווך את החזרת האבן לאוצרות המדינה, מבלי שזהותו של הגנב תיחשף.

"מדובר בשני "שבאבניקים" שטיילו לפני 15 שנה באתר בעיר דוד ונתקלו בתצוגה של אבני בליסטרה שנורו לעבר ביצורים", מספר מנס. "אחד מהם לקח את אחת מהאבנים הביתה. בינתיים הוא התחתן והקים משפחה, והוא סיפר לי שכבר 15 שנה האבן יושבת לו על הלב. עכשיו, כשנתקל בה במהלך ניקיונות הפסח, ביחד עם תחושת סוף העולם שיצרה הקורונה, הוא הרגיש שהגיע הזמן לנקות גם את המצפון וביקש ממני לסייע בהחזרה שלה לרשות העתיקות".

עוזי רוטשטיין, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות שתוייג על ידי עוקבת בפוסט, הגיע מיידית לאסוף את האבן.

"הוצאת ממצא מההקשר הארכיאולוגי שלו פוגעת במחקר ובבניית הפאזל ההיסטורי שלנו. אנחנו מברכים על החזרת הממצא וקוראים לכל מי שלקח ממצא מאתר ארכיאולוגי, להוריד אבן מהלב ולהחזיר אותו לאוצרות המדינה. הפריטים בני אלפי השנים הם האוצר שלנו. הם מספרים את סיפורה של הארץ ושל מי שחי בה לפנינו, וראוי שיתועדו ויוצגו", הסביר רוטשטיין.

ד"ר יובל ברוך, ארכיאולוג מרחב ירושלים ברשות העתיקות, ציין "בליסטראות היו כלי נשק קדומים, שבאמצעותם נורו אבנים אל ראש החומה כדי להרחיק את מגיני העיר, שעמדו בראשה. אבני הבליסטרה שנחשפו בעיר דוד קשורות, ככל הנראה, לקרבות הקשים בין תושבי ירושלים הנצורים לבין חיילי הלגיונות הרומים סביב שנת 70 לספירה – שנת חורבן ירושלים. אבנים נוספות מסוג זה התגלו בירושלים, בין השאר, באזור מגרש הרוסים בסמוך לתוואי המשוער של החומה השלישית, שהיתה החומה החיצונית של ירושלים בימי בית שני. בחפירת רשות העתיקות במקום התגלה שדה קרב ובו עשרות אבני בליסטרה פזורות על הקרקע".