סכנות באינטרנט. אילוסטרציה
סכנות באינטרנט. אילוסטרציהצילום: iStock

הורים יקרים, במהלך השנתיים האחרונות אני מלווה אתכם בכל מה שקשור במוגנות ילדים ברשת.

מגיפת הקורונה שנחתה עלינו הכניסה מיליוני ילדים הבייתה ועכשיו נשאלת השאלה כיצד ניתן להפיק את המיטב בזמן שהייתם בבית. לצורך כך הכנו בפורום הדיגיטלי כמה המלצות:

1. שגרת לימודים מקוונת. ובכן, זה שהילדים בבית לא אומר שאין עוד לימודים. ישנם מערכות למידה מקוונות שאפשר להשתמש בהם. רבות מהמערכות מפעילות מצב מיוחד לזמן הקורונה. אני רוצה להמליץ לכם על 'גלים' מבית עמותת סנונית שנרתמה באופן מיוחד למשימה ופתחה את כל המרחבים הדיגיטליים בחינם למורים ולתלמידים. תמצאו שם סביבה מאוד נוחה בכל נושא שתבחרו ולכל גיל. ממש בהתאם לתוכנית הלימודים המסודרת ובנוסף לכך גם תכני העשרה ותכנים חדשותיים למה שקורה עכשיו.

2. שימוש בטאבלטים ומחשבים, אך לא בסמארטפונים. מהסיבה הפשוטה, הסמארטפונים פחות מוגנים ויש להורים שליטה פחותה עליהם. גם אם יש לכם מכשירים מוגנים, ישנה עדיפות למחשבים על פני מכשירים אישיים. גם בנוגע לסביבות הלמידה שהזכרתי מקודם.

3. התמגנו. תופעת הקורונה צריכה ללמד אותנו עד כמה נגיפים יכולים להתפשט מהר בזמן ובמרחב. נגיף הקורונה אינו נראה לעין אך השלכותיו נראות גם נראות. אנו ב'פורום הדיגיטלי' מתריעים זה זמן רב על נגיפים אחרים המתפשטים בחברה, רובם דרך כניסת הסמארטפונים לגילאים הנמוכים. התמכרויות, פורנוגרפיה, שיימינג, הם תופעות קשות לא פחות אם לא יותר, והם ראויות לשימת לב ולפעולות מנע. כמובן שאני ממליץ על תוכנות הסינון המוכרות, רימון ונטספארק לדוגמה ועל תוכנות בקרת הורים כמו family link. אתם מוזמנים להשתמש בהתקנת המגן של גוגל ויוטיוב, בלחיצת כפתור אחת.

3. זמן מסך. המצב הנוכחי עלול להביא הורים רבים להפקיר את זירת המסכים בידי הילדים. זמן מסך מוגבל הוא אחד הדרכים הנפלאות לעצור את התופעה. צריך להגדיר מראש כמה זמן מקבל כל ילד שהייה מול המסך, וכמה מהזמן הזה מנוצל ללימוד (עיין ערך סעיף מספר אחד). לולא הגבלה כזו תגלו שילדיכם שוברים שיאים בצפייה במסכים, של כחמש שעות כל יום.

4. הזדמנות לזמן איכות. תתפלאו, אבל יש דברים טובים שניתן לעשות עם כל הזמן הזה. להורים ניתנת הזדמנות לזמן איכותי ויצירתי עם ילדיהם. אפשר לדבר איתם (בצורה מותאמת) על משמעות המצב, על מה אפשר ללמוד ממנו, ועל איך אפשר לנצל אותו.

התוכנות שהזכרתי בהתחלה מציעות מגוון משחקים, אך מעבר לזה, תא משפחתי יכול לצאת החוצה, לטייל, תוך שמירה על הכללים ההגייניים, ולגלות שיש עולם נפלא ופשוט גם ללא כל העומס השגרתי.

מוזמנים לפנות אלינו לכל שאלה - הפורום הדיגיטלי- שומרים על הילדים ברשת