אייפון
אייפוןצילום: ISTOCK

הרמטכ''ל לשעבר ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן) מותח ביקורת הבוקר (שלישי) על החלטת הממשלה לאשר לשירות הביטחון הכללי לבצע איכון סלולרי לחולי קורונה, במטרה להתחקות אחר צעדיהם ולשלוט בהתפשטות הקורונה.

''הממשלה אישרה באישון לילה, במחטף, את תקנות שעת החירום, למרות שוועדת החוץ והביטחון החלה לדון בנושא אתמול – מבלי שניתנה האפשרות לקיים אותו באופן רציני ולהשלימו. לא ראוי שכך יאושר שימוש באמצעי זה ללא פיקוח פרלמנטרי וציבורי", אמר אשכנזי.

אשכנזי קרא להקים מיד בכנסת החדשה את ועדת חוץ וביטחון על מנת לזמן דיון מיידי בנושא, ולהפעיל את הפיקוח המתחייב בחוק, כלשונו.

מוקדם יותר הבוקר התייחס ראש השב"כ נדב ארגמן להחלטת הממשלה להשתמש בשירותי השב"כ כדי לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה.

"שירות הביטחון הכללי נענה לבקשת הדרג המקצועי במשרד הבריאות מתוך אחריות לאומית והבנה שיש בידינו לסייע בהצלת חיים של אזרחי מדינת ישראל. הפניה התקבלה בשב"כ, לאחר שהתברר שלרשויות אחרות במדינה אין את היכולות הטכנולוגיות הנדרשות, כדי לסייע במאמץ זה", אמר ארגמן.

''לאחר שהתקיים ברור ראשוני ממנו עלה כי לשב"כ היכולות המתאימות, התקיימה שורה של דיונים עם גורמי משרד המשפטים, בראשות היועץ המשפטי לממשלה, אשר נתן את אישורו לשילוב היכולות הטכנולוגיות של שב"כ במאמץ הלאומי, לצורך הצלת חיים".

הוא הוסיף כי ''השב"כ ער לכך שמדובר בעיסוק החורג מפעילותו השוטפת בסיכול טרור ולכן הבקשה נדונה ואושרה על ידי היועמ"ש לממשלה ונקבעו מנגנוני פיקוח ובקרה סדורים בתהליך.

"כראש שירות הביטחון הכללי, אני מבקש להבהיר כי רגישות העניין ברורה לי היטב ועל כן הוריתי כי רק קבוצה מצומצמת מאוד של אנשי שירות תעסוק בנושא וכן כי המידע לא ישמר במאגרי השב"כ. כמו כן, המידע ימסר ישירות למנכ״ל משרד הבריאות או לראש שירותי בריאות הציבור, אשר יעשו שימוש במידע רק לצורך מתן הנחיות שתכליתן הצלת חיי אדם''.

ארגמן הדגיש כי השב"כ לא יעסוק באכיפה או פיקוח על חייבים בבידוד. ''הסיוע הטכנולוגי שנתבקש השב"כ לספק למשרד הבריאות, נועד לתכלית אחת בלבד- הצלת חיי אדם. הסיוע יבוצע אך ורק על-פי הנדרש, לצורך התמודדות עם התפשטות המגיפה ותחת מגבלות וריסונים ברורים ומוגדרים, אשר סוכמו עם הגורמים המשפטיים הבכירים במדינה.

''ייעודו של שירות הביטחון הכללי הוא בראש ובראשונה להציל חיי אדם, מפני איומי טרור, ובנסיבות החריגות אליהן נקלעה מדינת ישראל מעמיד השירות את יכולותיו להצלת חיים, במסגרת המאמץ הלאומי הנוכחי.

''כראש שירות הביטחון הכללי, אני סבור כי במצב הדברים שתואר לעיל, נכון וראוי ששב"כ ירתם למשימה הלאומית, לא יעמוד מנגד, ויתרום מיכולותיו הייחודיות למאבק בהתפשטות הנגיף", דברי ארגמן.