כלכולי כלכלה
כלכולי כלכלהShutterStock

שי אבו, יו"ר ארגון היועצים לכלכלת המשפחה, מספר על התגייסות הארגון לעזרה טלפונית לציבור המעלה שאלות כלכליות בימים הללו

"ראשית אני מבקש להרגיע. אנשים בלחץ וחוסר וודאות, ולכן הקמנו את מיזם השאלות, כדי שיוכלו לשאול על מיצוי זכויות ושאלות כלכליות שונות שעולות בימים הללו", פותח אבו ומציג כמה דוגמאות לשאלות שעולות במפגשים הישירים עם הציבור.

"אנשים שואלים מה יהיה עם המשכנתא. הרבה בנקים מאפשרים הקפאה של התשלום, אבל לא בטוח שבהכרח הקפאה היא המהלך הנכון. כדאי להתייעץ. הרי הקפאה היא לא ויתור על חוב אלא מעין כדור הרגעה. אנשים יישלמו יותר בעתיד כי הריבית ממשיכה או המדד עולה. בעלות הכוללת תוספת עלולה להיות יקרה. לכן לא צריך לעשות צעדים פזיזים".

אבו מוסיף וקובע כי "עדיף להגדיל מסגרת על פני לקיחת הלוואה. בהלוואה משלמים גם את הקרן וגם את הריבית, וזה קורה על רקע הקטנת ההכנסה. כשלוקחים הלוואה צריך לבחון אם מדובר בצעד של דעיכה או של צמיחה".

"אולי זה הזמן לשנות החזרים. כשיש יכולת החזר מה שחשוב הוא הריבית, אבל כשאין אפשרות הטווח הוא המשמעותי", אומר אבו.

שאלות נוספות שעולות בפני מתנדבי הארגון הן "שאלות על צהרונים וגנים. ככל הנראה אנשים יצטרכו לקבל את כספם, אבל אני קורא להתחשב בגננות ובמטפלות ומעבירות החוגים". האם המשמעות היא קריסה של גנים שרכשו ציוד מראש לשנה שלמה על בסיס התשלום החודשי וכעת נותרות ללא מענה? לאבו יש הצעה: "כיום עובדי מדינה מקבלים דמי השתתפות בגני ילדים. אפשר להקפיא את התשלום הזה ובכסף לפתוח קרן שתסייע לגננות במציאות המורכבת שאליה הן נקלעו".

עוד הוא ממליץ לבחון בתקופה הזו תשלומים שוטפים, אם הם אכן נצרכים. "זה זמן גם לעשות סדר, לגלות שמשלמים על דברים שלא צריכים אותם, לבדוק החזרי מס ומיצויי זכויות", הוא אומר ומציע לפנות גם אליו ברמה האישית, לבקש ולקבל עצה בטלפון מספר 050-5654563.

על ארגונו הוא מספר: "מדובר בארגון שנותן מעטפת מקצועית ופועל גם בהיבטי חקיקה לקידום נושאים צרכניים וכלכליים, עובד יחד עם בנק ישראל לבנקאות שונה". אחת הדוגמאות לפעילות הארגון היא שינוי פורמט החיסכון לכל ילד, הצעה העומדת לפתחה של הממשלה החדשה, במידה וזו תקום. אם עד היום בן ה-18 יכול היה לעשות כל שימוש בכסף שהצטבר הרי שההצעה החדשה מגדירה מטרות ויעדים לכספים הללו.