יוגה
יוגהצילום: איסטוק

מה מקור הקורונה?

טובי המוחות בעולם עומלים בימים אלה כדי להבין ולמצוא את מקור מחלת הקורונה הידועה בשם המדעי COVID-19. בשלב זה מומחים רבים סבורים כי מקור הקורונה הוא מבעלי חיים.

מסתבר שגם הווירוסים מהעבר, ה"סארס" וקרוב משפחתו ה"מארס" הגיעו מחיות. בסין, מקור ההתפרצות של הקורונה, אוכלים בעלי חיים מכל הסוגים. הסינים אינם נרתעים מאכילת נחשים, חולדות, חתולי רחוב, עטלפים ואפילו חיות בר מוגנות, ולכן אין זה מפתיע שהווירוסים החלו שם.

מהיום שבו האדם החל לאכול מזון מן החי, הוא נחשף למחלות רבות ומגוונות. לעובדה זאת ישנן מגוון סיבות, החל מהנטייה של מזון מן החי להתקלקל מהר יותר בהשוואה למזון מהצומח, וכלה בזיהומים שונים ווירוסים הקיימים במזון מן החי.

בנוסף לכך, המזון מן החי בעולם המודרני רווי בכימיקלים, הורמונים ואנטיביוטיקה. מחקרים מדעיים מצביעים על כך כי המקור למחלות המאפיינות את העולם המערבי כמו, מחלות לב, סוכרת, סרטן ואיידס הוא אכילת מזון מהחי. כל מי שמבין את העובדות האלה, עובר מן הסתם לתזונה טבעונית.

כיצד היוגה יכולה לעזור?

תרגול יוגה מלא וקבוע יכול למנוע ואף לרפא מחלות רבות. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא העובדה לפיה תרגול יוגה מלא ורציף, המשולב עם תזונה נכונה, מחזק את המערכת החיסונית. במיוחד כיום, התזונה ואורח החיים המודרני גורמים להחלשת מערכת החיסון ומקשים על הגוף להתמודד, לדוגמא, עם וירוסים לרבות הקורונה.

היוגה היא למעשה אחד המרשמים של מדע האירוודה, הרפואה ההודית המסורתית. משמעות המילה אירוודה היא "מדע החיים", והיא מטפלת בגורמים הפיזיים והמנטליים של המחלות. בעוד הרפואה המערבית מטפלת בסימפטומים, הרפואה ההודית מטפלת בגורמי המחלה. הטיפול האירוודי מורכב ואורך זמן, ובעיקר דורש מהמטופלים שינוי מהותי בתזונה ובאורח החיים הכולל תירגול יוגה מלא.

מהו תירגול יוגה מלא?

ניתן ללמוד על מהות היוגה מעיון בכתבים הודיים עתיקים אשר נכתבו בסנסקריט. תירגול יוגה מלא, כולל לא רק מעברים בין תנוחות גוף שונות (בסנסקריט התנוחות מכונות "אסאנות"), אלא גם אימוני נשימה (בסנסקריט אלו מכונים "פראניאמה"), מדיטציה וכללים שונים לשמירה על הגוף והנפש. אם רוצים באמת למנוע מחלות ולרפא את הגוף, צריך לקחת את היוגה כמכלול. תירגול של שעה בסטודיו ליוגה, אפילו שנעשה כל יום, הוא רק חלק קטן מהמשוואה.

היוגה אשר נולדה לפני אלפי שנים, היא למעשה דרך חיים יותר מאשר תירגול תנוחות. אם מבינים נכון את משמעות היוגה, ניתן לשהות ביוגה כל היום. גם אם אתם בעבודה, בבידוד בבית או בכל מקום אחר, אתם יכולים להיות במצב של יוגה. כך לדוגמא, עם אתם שמחים ושבעי רצון (בסנסקריט: סנטושה) אתם ביוגה. כמו כן, ההשקטה של התודעה שהיא הבסיס של היוגה, יכולה להיעשות במהלך היום כולו באמצעות טכניקות שונות. בנוסף לאמור, חלק מהותי מתירגול היוגה קשור לאכילה נכונה ומדויקת.

מה היוגה מנחה אותנו ביחס לאכילה?

היוגה מלמדת אותנו כי אכילה לא נכונה גורמת למחלות, ואם מקפידים על אכילת מזונות מסוימים וגם אוכלים אותם בדרך מדויקת, לא צריך תרופות. היוגים הקדמונים הקדימו את היפוקראטס אשר אמר "יהיו מזונותיך תרופותיך".

היוגים הבינו כי חשוב לשמור על תפקוד מערכת העיכול, שכן העיכול משפיע על מערכת החיסון והבריאות בכלל. כדי לשמור על מערכת העיכול, צריך לאכול מעט, לאט, ובמיוחד את המזון הנכון. עיקר המזון אותו היוגים אוכלים מכונה "אוכל סטווי", והוא מכיל בעיקר פירות, ירקות, עלים ירוקים, זרעים, אגוזים וקטניות. מזון זה מגביר את רמת האנרגיה והחיוניות, מחדד את המודעות, משרה שלווה וכמובן מונע מחלות.

למעשה, התזונה הטבעונית היא הבסיס ליוגה כפי שעולה מהכתבים העתיקים. אחד הכללים החשובים ביוגה נקרא אהימסה, ומשמעותו אי-אלימות כלפי כל ייצור חי ובכלל זה חיות. בהתאם לתורת היוגה, אכילת מזון מהחי משמעה אלימות, ולפיכך תרגול יוגה מלא מחייב להיות טבעוני. צמחונות אינה מספיקה, שכן אכילת מוצרים מן החי כביצים, חלב ודבש מהווים אף הם אלימות והתעללות בבעלי החיים. מבחינה יוגית לא ניתן להיות במצב של תודעה שקטה ורגועה אם אוכלים מזון מן החי.

כיצד היוגה מרגיעה ומפחיתה מתחים?

אין ספק כי הבהלה מווירוס הקורונה גורמת למצבי סטרס, חרדה ודיכאון, ובמיוחד לאלה השוהים בבידוד. אלא, שאפשר לטפל בזה בקלות יחסית וללא צורך בתרופות, רופאים ופסיכולוגים. המדע כיום מאשר כי היוגה הוא אחד הכלים היעילים ביותר להפגת מתחים הנוצרים מסטרס ודיכאון.

בהתאם למחקרים מדעיים אשר פורסמו בשנים האחרונות, תרגול רציף ומלא של יוגה המשלב בתוכו טכניקות של נשימה, מדיטציה ותזונה נכונה, יכול להוביל לאיזון בהפרשת הורמון הקורטיזול הידוע בכינוי "הורמון הסטרס". תרגול היוגה מוביל לשלווה ורוגע פנימי, מאפשר לגוף לרפא את עצמו, להאט תהליכי הזדקנות, ולהילחם בדלקות ווירוסים.

בהתאם לרפואה היוגית, מחלות הן תופעות לוואי של מערכת לא מאוזנת, של גוף לא מאוזן, של חיים לא מאוזנים. הרפואה היוגית ממליצה לפיכך על אימונים פיזיים מגוונים המחזקים ומגמישים את הגוף, תזונה מדויקת המחזקת את המערכת החיסונית, ושמירה על אורח חיים התורמים להפחתת מתחים, ובכלל זה תרגולי נשימה ומדיטציה לפחות פעם אחת ביום כדי לשמור על האיזון ולחיות חיים בריאים ושלווים.

ד"ר אבי נוב (LLD) מלמד יוגה בישראל ובפורטוגל, מפתח שיטות מגוונות לתרגול יוגה, ומנהל את המיזם "חופשות יוגה בפורטוגל".