הרב שמואל מורנו
הרב שמואל מורנועדו בן פורת

הרב שמואל מורנו, אחיו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל, מדיר עצמו מפוליטיקה בדרך כלל, אבל הסיכוי להקמתה של ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה הערבית המשותפת, גרם לו לחרוג ממנהגו ולעודד את המשפחות השכולות במחאתן נגד המהלך. שוחחנו אתו.

"יש כאן עניין ערכי מוסרי חברתי ולא משהו נטו פוליטי", אומר הרב מורנו שאינו מקבל את ההיתממות בטענה שכל קול שווה וכל קול ראוי להיכלל בקואליציה. "הרשימה המשותפת תומכת בטרור באופן גלוי ויש גבול ערכי עד לאן מוכנים ללכת כדי להגיע לשלטון".

"מוזר לי שאפשר למכור את הערכים הבסיסיים של אחדות ישראל ואהבת ישראל, גם אם יש תחושות של שחיתות וחוסר יושרה אבל כאן נחשפת שחיתות, לא של אדם אחד שאולי מעשן קצת יותר מדי סיגרים לדעתם, אלא מדובר באנשים ברמה הממלכתית הלאומית, וכשמודדים מנהיגים לפני בחירה לא מדובר בהבטחה שלא יהיו בחירות רביעיות, הבטחה שאם לא עומדים בה אפשר להבין כי אנחנו לא נביאים, אבל דבר כזה נמצא בידיים שלהם, לפגוש אנשים שמחזקים אנשים שדם הבנים שלנו על הידיים שלהם, לפגוש אותם ולראות בהם תומכים ומסייעים להרכבת ממשלה שמחזיקה עם שלם. אני לא מצליח להבין את זה".

"בימים של קורונה וכאוס זה זמן להתאחד ואחדות צריכה להיות עם אוהבי עם ישראל ותומכי עם ישראל ולהתרחק ממי שחושב את ההיפך, ולא להסתייע בהם רק בגלל תאוות השלטון. זה עניין של יושרה ואמינות כלפי הבוחר שבחר אחרי שהודעתם לפני הבחירות את הדברים, ומעבר לכך זה דבר מבהיל לכשלעצמו. זה דבר קרדינאלי", אומר הרב מורנו התוהה כיצד יתכן שמי שמניף את דגל המאבק בשחיתות מציע להחליף מושחתים במושחתים, "מחליפים מושחתים אישיים, דברים שנעשים בבית שלו, במושחת ברמה הלאומית. אתה מעדיף את אחמד טיבי על פני סמוטריץ'? רק כי הם יכולים להעלות אותך להיות מושל ומנהיג? בשביל מה להיות מנהיג?".

לטעמו של הרב מורנו מוכח בימים אלה כי "אפשר היה לחבר אבל הצדדים האישיים מעבירים אותם על דעתם כדי להגיע לשלטון. הרי ברור שבעוד האזרחים הערבים תומכי ישראל הם הדבר היפה ביותר שיכול להיות, כאן מדובר ב-15 חברי כנסת מי שיש להם דרישות כדי להיות שותפים גם מבחוץ. הקושי הוא אמוציונאלי. אלו רמטכ"לים שמסרו את נפשם ואת חיי חבריהם ואנחנו מחזיקים מהם חוד החנית של העשייה הציונית ופתאום... אנחנו מרגישים נבגדים, מעבר לעניין ההבטחה שלא מקיימים שזו שחיתות מוסרית. זה ברמה של תרמית ולעלות לשלטון כשיש 15 אנשים שמחזיקים אותך ולמעשה את כל עם ישראל בגרון זה אומר שנסיגות ברמה הציונית יהיו בשלטון הזה כי התומכים ידרשו לקבל משהו כדי להצטרף".

הרב מורנו מוסיף ומציין כי ניתן לראות בעקבות האירועים הפוליטיים התעוררות מה, גם של מצביעי 'כחול לבן' שרואים ש"לא מדובר רק בהפרת אמון של הבוחר אלא שחיתות מוסרית. רק כדי להיות למעלה? איפה הערכים והמוסר? למה לא אחדות ישראל ואהבת ישראל? למה לא לכבד?", הוא שואל ומספר על כמה מהמוחים בני המשפחות השכולות שניסו להשיג את אנשי 'כחול לבן' ולהביע את מחאתם אך נעצרו אצל המזכירות של אותם מנהיגים.

"אני מרגיש שזה לא יכול להיות עניין אישי של אח שכול או אב שכול. זו סוגיה שנוגעת לכל עם ישראל. אני שומע תגובות של עיתונאים שהצביעו 'כחול לבן' ואומרים שהם לא מבינים מה קורה כאן. לא הצביעו כדי להחליף שחיתות בשחיתות אחרת ברמה הלאומית והממלכתית".

כאמור, הרב מורנו לא מקבל את הניסיון המיתמם לראות בחברי הרשימה המשותפת אזרחים שווים. "אנשים מדברים על גזענות וזו היתממות, כאילו מדובר באזרחים ניטראליים שדואגים לטובת העם כולו ולא שמחים לאד כשדם בנינו ובנותינו נלקח בצורה נפשעת. הם לא רק לא מגנים אלא גם מהללים ומשבחים".

עוד מוסיף הרב מורנו ומעיר: "כשאדם מפתח אהבת השונא באופן טבעי ולא מודע, הוא מפתח את שנאת האוהב וזה בלתי נסבל. הקנאה התאווה והכבוד מוציאים אדם מהעולם וכאן זו התאווה לכבוד לכוח ולשלטון שנובעת מגאווה, והאידאולוגיה לא חשובה. צריך להילחם בשחיתות, אבל לחבור לאויב ולשכוח את האוהב? אלו ימי הקור של הקורונה במקום האהבה והאחווה".