נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: טל עוז / משרד הביטחון

שר הביטחון נפתלי בנט שוחח עם גולן יוכפז ב-103fm וסיפר על מעורבות הצבא ומערכת הביטחון במאבק למניעת התפשטות נגיף הקורונה.

"לקחנו על עצמנו את כל הבידוד הקהילתי, מה שנקרא מלוניות, הקמנו אותן בזמן שיא. יש לנו יכולת קליטה למעשה בלתי מוגבלת", אמר בנט.

שר הביטחון תיאר כי צה"ל, פיקוד העורף ומערכת הביטחון מעורבים במאבק בקורונה "בצורה מלאה כבר שבועיים".

מעורבות מערכת הביטחון מתמקדת בבידוד הקהילתי, "אתמול קלטנו 10 חולים ראשונים במלונית בתל אביב, היום אנחנו פותחים את שערי המלונית בירושלים". הוא הדגיש ואמר: "צה"ל ומערכת הביטחון הם הגוף הביצועי החזק ביותר והגדול ביותר במדינת ישראל ואנחנו יכולים לעמוד בכול משימה".

לדבריו, "אנחנו נדע, אם צריך, להגיע לאלפים ורבבות של חולים שיקלטו במלוניות שלנו. יש לנו יכולת קליטה למעשה בלתי מוגבלת. אנחנו מבינים שהגרף עכשיו עובר מהשלב המתון לשלב התלול ונערכים בהתאם".

איך זה יתבצע הלכה למעשה? "ראשית, אנחנו כבר ממפים עוד מלוניות. דבר שני, במצב של פנדמיה מסיבית וצורך מסיבי לקלוט, בתוך החדר במלון יוכל לשהות גם יותר מאדם אחד, כמו במעין אכסניה. הדגש שלי זה בידוד מלא עם אכיפה, שבן אדם לא יכול טכנית לצאת מהמלון ומאידך, חוויה מאוד נעימה, ככל האפשר, עבור האורחים".

השר בנט הוסיף: "ההעדפה שלי היא שיהיו כמה שפחות מתקנים, אבל שכל מתקן יהיה כמה שיותר גדול כי יש צוות רפואי". הוא הסביר כי במלוניות "האחריות על ניקיון החדר זה על האורח עצמו. אין מגע בין הצוות התפעולי של המלון לבין האורחים. האוכל מוגש בחמגשיות, מביאים את זה לנקודה 3 פעמים ביום. יש סביב השעון יכולת לקפה ודברים בצד. האחריות הרפואית על הניטור של האורחים זה על קופות החולים ויש להם נציגויות במקום".

בהמשך דבריו התייחס השר לאפשרות של הסגר כללי בו תאסר היציאה מהבתים ותהיה אכיפה על-ידי הצבא והמשטרה והודה כי הוא "מקווה שלא נגיע לזה". לטענתו, "ככל שנגיע להיקף בדיקות יומי גבוה יותר, לאלפים ולעשרות אלפי בדיקות, נוכל ב'פיצנטה' לשלוף החוצה את הנשאים ולהעביר אותם למלוניות, ונוכל הרבה יותר מהר להקל על שאר האנשים. צריך להבין שזה כמו זרימה בבריכה ביתית, שיש סירקולציה. כל הזמן צריך לשלוף החוצה נשאים ולבדוק אנשים יותר מפעם אחת".

שר הביטחון הסביר כי הנגיף פועל במידה מסוימת "כמו חומר נפץ, שמחברים 2 חומרים וזה יוצר פיצוץ . הסכנה הכי גדולה בקורונה זה החיבור בין זקנים וצעירים, זה יוצר רמת קטלניות מאוד גבוהה". עוד אמר כי "המון צעירים כרגע מסתובבים בינינו אנחנו לא יודעים כמה, אלפים ואני משוכנע שזה עד כדי רבבות צעירים, נושאים את הנגיף. הכול בסדר, לא יקרה להם שום דבר, אבל החיבור עם המבוגרים קטלני", והדגיש: "באמת להימנע מזה".

אנחנו במצב חירום

גולן יוכפז תהה האם השר מתחרט על כך שסירב להיפגש עם יו"ר כחול לבן בני גנץ כל עוד הוא הולך עם הרשימה המשותפת, לאור העובדה שערביי ישראל מהווים 20% מהאוכלוסייה ומהם אחוז בלתי מבוטל מצוותי הרפואה שעומדים בימים אלו בקו החזית במלחמה במגפה. השר השיב: "אני לא רוצה היום להתעסק בפוליטיקה, ברשותך, אני פשוט עמוס מעל הראש בביטחוני. אני לא מצטער על האמירה, אני עומד מאחורי האמירות שלי".

שר הביטחון הבהיר כי אינו מתכחש לחברה העברית אך טען כי אין קשר "בין זה לבין האנשים הספציפיים שברשימה המשותפת והתמיכה המובהקת שלהם בטרוריסטים. אני לא אשב ובעיני זה דבר בלתי מתקבל על הדעת". עוד הוסיף ואמר: "הרפואה, הנגיפים והמחלות לא מבחינים בין יהודי לערבי. אני לא רוצה להתעסק בזה היום, אני מנהל פה מערכת ענקית ויהיה לנו מספיק זמן להתעסק במשותפת".

ראש הממשלה אישר להפעיל אמצעים דיגיטליים של איכון טלפונים במטרה להילחם בנגיף. יוכפז ציין בפני השר כי חה"כ איילת שקד, שותפתו למפלגה, צייצה אתמול "שהתקנות מרחיקות לכת וחייבים פיקוח הדוק ושקיפות על איכון הטלפונים", ותהה מהי עמדתו.

לדעתו של בנט, "מכיוון שאין לנו מערך בדיקות המוניות, לצערי, אז אחת החלופות בינתיים זה השימוש באיכון בדיעבד של מסלולי הדבקה . אנחנו במצב חירום. במאבק פשוט להציל חיי אדם, במצב מאוד קיצוני, חסר תקדים ב-100 השנים האחרונות. במצב קיצוני אתה נוקט אמצעים קיצוניים כדי להציל חיי אדם".

השר בנט הבהיר כי "אנחנו לא נגד אזרחים, אנחנו בעד שמירה על חיי האזרחים. אני חושב שהזכות לפרטיות היא זכות חשובה מאוד, אבל כדי שתהיה לך פרטיות - אתה צריך לחיות. אם אתה מת זה לא משנה אם יש לך או אין לך פרטיות. אני עומד בצורה מלאה מאחורי ההחלטה הזאת. האויב הגדול שלנו ביותר זה קיפאון או איטיות בקבלת החלטות. בינתיים אנחנו מצליחים להקדים את הקורונה, אבל היא דוהרת אחרינו. במערכה הזאת כל שעה וכל דקה שנקדים את הקורונה - זה להציל עוד חיי אדם".

הנחיה נוספת בעקבות המשבר היא הנחייתו של שר הביטחון לקיים את טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות צה"ל ונפגעי פעולות האיבה ללא השתתפות קהל. הוא הודה שזו "החלטה קשה מאוד. הכול נעשה בתיאום עם ארגוני המשפחות השכולות, אלמנות ויתומי צה"ל כי אין דבר יותר קדוש מקדושת החיים. אנחנו בקשר איתם וננהל את זה בצורה שקטה ורגישה, כדי לכבד את זכר הנופלים ".