עו"ד אייל ינון
עו"ד אייל ינוןצילום: יצחק הררי, פלאש 90

היועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, שלח מכתב ליו"ר הכנסת ובו התריע בפניו כי המצב בו מתעכבת הקמת הוועדה המסדרת לא יוכל להימשך.

ינון מדגיש כי כתב את מכתבו בעקבות פנייה של ראשי סיעת כחול לבן וחברי כנסת נוספים וכן בעקבות פניות אליו מצד גורמים מחוץ לכנסת.

"כידוע, הכנסת ה-23 התכנסה שלשום, ,ומאז נעשו ניסיונות להגיע להסכמה בין הסיעות בדבר הרכב הוועדה המסדרת, שלצערי לא צלחו. סוגיה זו גם נדונה אתמול בישיבות נציגי הסיעות שהתקיימו בלשכתך, ושבהן נכחתי אף אני, ואף היום נערכו מגעים בנושא. בנסיבות אלה, וככל שלא תהיינה הסכמות עד לתחילת שבוע הבא, תקום חובה לשים על סדר יומה של הכנסת ללא דיחוי נוסף את בחירתה של הוועדה המסדרת", מבהיר עו"ד ינון.

לדבריו, "אין בהגבלות שהחלת מתוקף סמכותך על מספר השוהים בו זמנית באולם המליאה, מטעמים של בריאותם ושלומם של חברי הכנסת, כדי למנוע קיום דיונים והצבעות במליאה. ככל שסיעות הכנסת יבקשו להציע הרכבים שונים, יובאו ההצעות להצבעה לפי גודל הסיעה או הסיעות המציעות, מהגדול לקטן. ההצבעה תהיה שמית בשל ההגבלות האמורות. אם תהיה הצעה אחת, ההצבעה תהיה בעד או נגד, ואם יהיו כמה הצעות, כל חבר כנסת יאמר את ההצעה שבה הוא תומך, וההצבעה שתזכה לרוב הגדול ביותר היא שתתקבל".

ינון מציין כי "בכל מקרה, יושב ראש הוועדה המסדרת יהיה אחד מחברי הוועדה מסיעתו של ח"כ בני גנץ שעליו הטיל נשיא המדינה את התפקיד להרכיב ממשלה".

"אם בימים כתיקונם ישנה חובה חוקתית להקים את הוועדה המסדרת 'מוקדם ככל האפשר' ולהתניע את עבודת הכנסת החדשה, הרי שבעת הזו הדברים נכונים שבעתיים, כאשר המדינה מתמודדת עם משבר בריאותי חמור וחסר תקדים בעל השלכות רחבות בתחומי חיים שונים, והכנסת אינה מקיימת את החובות המינימליות המוטלות על פרלמנט במשטר דמוקרטי לפקח על פעילות הממשלה", סיכם ינון.