מחלת הכָּתֶרֶת  - טור מיוחד לילדים
מחלת הכָּתֶרֶת - טור מיוחד לילדיםצילום: איסטוק

ילדים יקרים !

בטח גם אתם שמתם לב, איך מחג הפורים עברנו מיד לחג הקורונה. המילה קורונה היא מהמילה כתר, באנגלית, ולכן נקרא לה כאן בשם העברי שלה: מחלת הכָּתֶרֶת. ואני בטוח שגם אתם רוצים לדעת, למה השי"ת הביא לנו מחלה כזו, שמבהילה את כולם, ושיש לה מצוות מוזרות (בידוד, שטיפת ידיים במים וסבון, חופש מהלימודים, ועוד), ולמה קוראים לה כָּתֶרֶת, שמזכירה את הכתר של אחשורוש. אז הנה אסביר לכם את הדברים.

לפעמים השי"ת מפחיד אותנו בכל מיני דרכים, ותוכלו לבד לחשוב על דברים נוספים שיש בעולם שיכולים להיות מפחידים. וגם הכָּתֶרֶת, היא דרך של השי"ת להפחיד אותנו. ולמה השם רוצה להפחיד ? יש לכך כמה תשובות, וכולן נכונות:

התשובה הראשונה, כי כשאנחנו פוחדים ממשהו, אז זה גורם לנו להפסיק לעשות דברים לא חשובים, ולהיזכר בדברים שהם הכי חשובים לנו. זה גורם לנו לחשוב אחד על השני, להיות טובים יותר איש לרעהו, להתפלל בכוונה, וגם להתקרב אל השם ולהיות צדיקים. ולמחלה הזו קוראים כָּתֶרֶת, כי הכתר הוא הלבוש הכי חשוב של המלך והוא גם נמצא הכי גבוה, והוא רומז לנו לחשוב על הכתר, לחשוב על הדברים הכי חשובים.

התשובה השניה, שהשי"ת עושה לנו דברים מפחידים – כי הוא רוצה שנהיה גיבורים ושלא נפחד. כן, הוא שולח לנו דברים מפחידים כדי שנתאמץ ונראה לו שאנחנו בטוחים שהשם שומר עלינו ושכל מה שהוא עושה זה רק לטובה, ואנחנו לא מפחדים. וכשאנחנו לא מפחדים אז השי"ת מאוד שמח בנו, והוא מתגאה בנו כמו אבא שמתגאה בבן שלו, כשהבן שלו קופץ מהשולחן לתוך הידיים של אבא, והוא לא מפחד כי הוא יודע שאבא יתפוס אותו, אפילו שאבא עומד קצת רחוק. ככה השי"ת שמח בנו כשאנחנו בוטחים בו ולא מפחדים. ולמה באמת אנחנו לא מפחדים ? כי השם יתברך הוא מלך העולם, ואנחנו הבנים שלו, ואנחנו אפילו אומרים בתפילת מוסף של שבת שמתוך כל העמים רק אנחנו ממליכים את השם ונותנים לו את הכתר, אנחנו והמלאכים שבשמיים. והכָּתֶרֶת מזכירה לנו שאנחנו בנים של השם, שהוא מלך העולם, ושאין לנו בכלל מה לפחד.

והתשובה השלישית, שיש משהו מאוד מיוחד בכָּתֶרֶת. שהמחלה הזו לא מסוכנת לתינוקות ולילדים, וגם לא לאנשים צעירים. היא מסוכנת רק לאנשים זקנים ולאנשים שיש להם מחלות אחרות. והסיבה שכל כך הרבה אנשים נכנסים לבידוד, היא רק בשביל שהמחלה לא תעבור לאנשים אחרים, שעלולים להסתכן ממנה. וזה דבר כל כך נפלא, שאנשים לא יוצאים מהבית רק בשביל לשמור על הבריאות של אנשים אחרים ! וזו גם הסיבה שכולם מקפידים על שטיפת ידיים במים וסבון, ועל שאר ההוראות, הכל בשביל לשמור על אנשים אחרים, שעלולים להסתכן מהכָּתֶרֶת, אם היא תגיע אליהם.

וזה הדבר הכי יפה שיש בעולם, שכל אחד חושב על השני, ותדעו לכם ילדים חביבים, שזו זכות מאוד גדולה להיות בבידוד, וכשהשם יתברך רואה איך שכל כך הרבה אנשים לא יוצאים מהבית, לא בשביל עצמם אלא בגלל שאכפת להם מאנשים אחרים, השם כל כך שמח בנו, והוא מתגאה בנו ואומר "מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ". ומי שלא בבידוד, ובמיוחד אתם, שהכָּתֶרֶת עשתה לכם חופשה מבית הספר, צריכים לחשוב כל יום מחדש איך לעזור לאנשים אחרים, לאבא ואמא, ולאחים, ולשכנים, ולכל מי שאתם יכולים.

וחופש של כָּתֶרֶת זה לא כמו החופש הגדול, החופש של הכָּתֶרֶת זה חופש מיוחד, שצריך לנצל אותו כדי לעשות מעשים טובים, ולהתפלל על כל עם ישראל, שלכולם יהיה טוב, ושכל החולים יבריאו, ושכולם יהיו שמחים וימליכו את השם ויתנו לו כתר מלוכה.

ובגלל שכל התשובות נכונות, יש אנשים שהם יותר מפחדים, ויש אנשים שהם פחות מפחדים. ושניהם טובים. ומי שמרגיש הוא קצת מפחד, זה טוב מאוד לדבר עם אבא ואמא, ולחשוב ביחד איתם איזה דברים אפשר לעשות כדי להיות שמחים ורגועים. ומי שיודע לצייר, כדאי לו לצייר ילד שמח שקופץ מהשולחן לתוך הידיים של אבא, ואבא פותח את הידיים לתפוס אותו, ושניהם צוחקים ביחד. (ואני מאוד אשמח לראות את הציור הזה!)

שלכם, הרב נתן שלו

הכותב משמש כיו"ר ארגון חיים של טובה