בית כנסת בפורטוגל
בית כנסת בפורטוגלצילום: ISTOCK

הארגון העולמי של בתי הכנסת בארץ ובעולם יוזם תוכנית לחיזוק החוסן הקהילתי של הקהילות היהודיות בתפוצות, לנוכח מגפת הקורונה.

ראשי הקהילות ורבניהן יעברו הדרכה וירטואלית באמצעות גורמי מקצוע המוכשרים לכך בישראל. ההדרכה תימשך בליווי מקצועי לקהילות בשבועות הקרובים, שיוכלו להסתייע גם בהדרכה הלכתית לנוכח השינויים התכופים.

תפקוד מנהיגות הקהילה בשלבים הנוכחיים של התפרצות המגפה משפיע באופן משמעותי על אורח חייהם של חברי הקהילה, ולכן יש צורך להדריך את מנהיגי הקהילות כיצד לטפח חוסן אישי וקהילתי, להפחית לחץ וחרדה, לעודד את הציבור ולהפעיל את הקהילה כמשאב חברתי לטובת היחיד.

הארגון העולמי של בתי הכנסת רתם את ארגון מהו"ת בראשות הפסיכולוגית מרים שפירא שייסדה בימי האינתיפאדה את צוותי צח"י (צוות חירום יישובי) לחיזוק החוסן הקהילתי ביישובים ביהודה ושומרון.

הארגון, יחד עם ארגון "עשה לך רב" המתמחה בהכשרת רבנים, פנה כבר ליותר מ-1000 רבנים וראשי קהילות יהודיות בחו"ל בהזמנה לקחת חלק ביוזמה שתחל בשני מפגשים שיתקיימו בתחילת השבוע הבא.

כלל המצטרפים יקבלו הכשרה וירטואלית מגורמי המקצוע הישראלים שתעסוק בין היתר בחוסן אישי וקהילתי מהו, שלושת מעגלי החוסן: קהילתיות, מסוגלות וזהות, גיבוש תפיסת תפקיד המנהיגות הקהילתית בבניית חוסן הפרט והקהילה, עקרונות בהתנהגות אוכלוסייה ותפקידי מנהיגות קהילתית בעת משבר ורכישת כלים לניהול מצב משבר מתמשך. כל יחידה תכלול תיאוריה ותרגול תרחישים ומצבים הדורשים מענה רבני ומנהיגותי.

מפגשים אלו יהוו בסיס להמשך ליווי מקצועי לרבנים ומנהיגי קהילה בהתמודדויות המתחדשות והמונחות לפתחם של מנהיגי הקהילה בעת הזו בקשר ישיר עם גורמי המקצוע בישראל. בנוסף, ניתן יהיה לקיים מפגש שבועי קבוע של למידה ועיון משותף בתפיסת המציאות בסוגיות תורניות המתחדשות בעקבות ההתמודדות עם מחלת הקורונה בהן אין תקדימים, עם הרב שבתי רפפורט.

יו"ר ארגון בתי הכנסת בארץ ובעולם דוד בן נאה: "הקהילות היהודיות ברחבי העולם מצויות במשבר לא פשוט, כשחלקן התנהלו במשך שנים על מי מנוחות ולא נתקלו במשבר קהילתי כזה או אחר. אנו כארגון שאחראי על בתי הכנסת בתפוצות החלטנו שאנו חייבים להירתם בהקדם האפשרי על מנת שהקהילות ימשיכו לתפקד ולצלוח את המשבר הזה באופן המיטבי ביותר''.