Coronavirus disease
Coronavirus diseaseiStock

הביטוי הכי ויראלי, אם מותר להגיד את המילה הזו בימים אלה, הוא 'הישארו בבית'. כתמיד, עולם הקריקטורות של המזרח התיכון לא מאכזב. הנה כמה קריקטורות שמזכירות לנו – שעדיף להישאר בבית מאשר להסתכן בהידבקות בנגיף הקורונה.

אפילו הג'יני לא יוצא מהבית!

אלאדין שפשף את מנורת הקסמים ושום דבר לא קורה - הוא פתח את מכסה המנורה וגילה שגם הג'יני מקפיד על כללי הבידוד. בקריקטורה של חידר אאל רמצ'אן מהאתר גֻ'הַיְנַה אלאִחְ'בַּארִיַה הג'יני עם פנים מכוסות שמחזיק את הפתק 'הישאר בבית'. הג'יני כמובן מנצל את הזמן לסרטים ומשחקים.

אם השם אלאדין וג'יני מוכר ואתם לא זוכרים מאיפה - הדמויות והסיפור מוכרים מהסרט מהשנה האחרונה (עם ויל סמית' בדמות הג'יני), המבוגרים יותר בטח זוכרים את הסרט של 1992 (עם רובין ויליאמס בדיבוב הג'יני).

עם זאת רק אזכיר כי הסיפור של אלאדין ומנורת הקסמים מקורו ב"סיפורי אלף לילה ולילה", אוסף של סיפורי עם מזרח תיכוניים (יש סברות שבאו ממקומות נוספים), שהפכו, לפחות חלק מהם, לנכסי צאן ברזל של התרבות העולמית. הגרסא העברית המוכרת תורגמה ע"י יוסף יואל ריבלין, אביו של הנשיא הנוכחי, ראובן ריבלין.

הישארו בבית!

עוד קריקטורה מוצלחת של חֻסַאם אל-זַהַרַאנִי מזכירה לנו את הסכנה ביציאה מחוץ לבית – נגיף הקורונה המאיים.

וילה בים הקורונה'

הביטוי 'וילה בג'ונגל' שאמר ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק בימיו כשר החוץ בשנת 1996 - זה מה שעלה לי מיד שראיתי את הקריקטורה של גַ'וַאד תַכּג'וֹ האיראני. הוא מזהיר בפרסום שלו – הישארו בבית.

בקריקטורה אנחנו רואים את הבית החביב שט לו בים סוער מלא בנגיפי קורונה שכנראה הפעם לא מדומים למוקשים ימיים, על אף הדימיון.

'מניעת הקורונה'
כך הכותרת של ג'מאל לוניס האלג'יראי בקריקטורה שהתפרסמה בעיתון הלונדוני 'אל-עַרַבִּי אל-גַ'דִיד' בה אנחנו רואים עולם הפוך - במקום שהפק-מן יסתובב חופשי ויאכל את ה"הרעים" - השדים. האנשים נמצאים בבידוד - והפק-מן הקורונאי מסתובב בחוץ ואוכל כל מי שלא שומר על כללי הבידוד.

לטובת הצעירים שלא מכירים, המשחק פק-מן של חברת Namco יצא בשנת 1980 והיה פופולארי מאוד בשנת ה-80 וה-90 של המאה הקודמת.

הישארו בבית!

התיוג להישאר בבית מגיע גם לעיתון 'עַרַבִּי21' (יוצא בלונדון וממומן ע"י קטר) כשבקריקטורה של הקריקטוריסט עַלַאא' א-לַקְטַה העזתי, קריקטוריסט הבית של חמא"ס, אנו רואים איך הולך אדם בחוץ - ממש בשדה מוקשים - מוקשי קורונה.

הישארו בבית - גם בחג הנורוז!

אתר סוכנות הידיעות "תסנים ניוז", המזוהה עם משמרות המהפכה מצטרף לקריאה להישאר בבית. בקריקטורה של אֹמִיד בֶּהַזַאדִי אנו רואים איך האיש בבגדי חג ראש השנה - הנורוז בו האיראנים נוהגים לבקר משפחה וחברים.

נורוז (בפרסית: יום חדש) שאמנם מקורו של הזורואסטרים, אך הפך לראש השנה וחג האביב הפרסי. למרות שאינו מוסלמי - גם משטר האיתללות של הרפובליקה האסלאמית של איראן לא הצליח לעצור את החגיגות של חג זה. בדומה למימונה ולנובי גוד - גם הנורוז נחגג אצל יהודי איראן ומדינות השכנות.
בהשאלה מחג הפורים נשאל - "מי בחצר?" והתשובה שמי שחוגג לו בחוץ הוא חאג'י פירוז. ד"ר תמר עילם גינדין אומרת כי מדובר במעין ליצן מושחר פנים ששר ורוקד ברחובות בשבועות שלפני חג הנורוז, רק שהפעם מי שבחוץ מי שבחוץ יינגף בקורונה.

במילים אחרות - הישארו בבית.

--
נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". בנעט בתוכנית ההשלמות לתואר שלישי במחלקה ללימודי המזרח התיכון בבר אילן.
אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בטוויטר, בפייסבוק או באינסטגרם.