הרב מנחם קופרמן
הרב מנחם קופרמןצילום: באדיבות המצולם

כבוד הרב הראשי קבל על "הריצה לסגור בתי כנסת". הטענה הערכית שלו היא שמבחינה עקרונית אם סופרמרקט נשאר פתוח, אז גם בית כנסת צריך להישאר פתוח, עם שליטה על מניינים מדויקים ותפילה בחניות.

אני רוצה לומר לכבוד הרב, שהרבנים שהחליטו לסגור לחלוטין את בית הכנסת - עשו זאת אך ורק מתוך אחריות ודאגה לפיקוח נפש ולחיים של בני קהילתם.

כשהחלטתי ביום ראשון שעבר (שנראה עכשיו כמו לפני נצח נצחים) לסגור את בית הכנסת שלי עשיתי את זה לאחר כמה לילות בלי שינה, לאחר דיונים ארוכים ומייגעים ששקלו את כל הצדדים לכאן ולכאן, ובסוף - אם אתה מנהיג קהילה- אתה צריך לקבל הכרעה ולקחת אחריות.

לא רצתי לעשות את זה, ולא רציתי לעשות את זה.

השיקול האחד והיחיד שעמד לנגד עיניי הוא פיקוח נפש ומצוות התורה "וחי בהם - ולא שימות בהם". השאלה היחידה ששאלתי את עצמי הייתה: אם אשאיר את בית הכנסת פתוח, וח"ו יקרה אסון ותהיה הידבקות המונית חס וחלילה, האם אוכל לעמוד לפני רבונו של עולם ולומר בכנות: "ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו??" התשובה הייתה - לא.

ולכן נאלצתי – כן נאלצתי על כורחי, בדמעות וברעדה, לסגור את בית הכנסת. אפילו ספק פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה, ובוודאי תפילה בציבור. גם אני שותף לקושי לראות בתי כנסת סגורים, אך לא פחות קשה לי לראות כל בוקר בשטיבלאך מול הבית שלי עשרות - כן כן - עשרות רבות אנשים "שמקפידים" להתפלל במניינים מרובי אנשים –בניגוד לכל ההוראות של משרד הבריאות.

קשה לי לומר זאת: אבל ההימנעות של הרב הראשי מהכרזה על סגירת בתי הכנסת היא חומרה בתפילה בציבור שמביאה בפועל לידי סכנה ממשית בנושא פיקוח נפש, כי "הקריטריונים" של משרד הבריאות הם "קולא" שהציבור לא יכול לעמוד בה, וכל עוד הרבנים הראשיים לא יוצאים באמירה נחרצת לא להתפלל בשום מניין, בלי שטיקים ובלי טריקים, הם צריכים לדעת שהם מכשילים בפועל את הציבור להבין שמה שהם עושים זה בסדר.

וזה לא בסדר. ממש ממש לא בסדר. זו סכנת חיים. והמצווה "ולפני עיוור לא תתן מכשול" היא גם כפשוטה - אסור לגרום לאנשים עיוורים (מבחינה דתית) להיכשל בסכנת נפשות, באיצטלא של "הידור מצווה" כביכול.

לצערי, יש תחושה (גם אם זה לא כך) שהרבנות מנהלת סוג של "קרב מאסף" שמוציא כל פעם הבהרה רפויה, או הודעה מעורפלת שניתן להבין לכאן ולכאן במקום לתת תחושה של הובלה ונקיטת צעדים - גם אם קשים - בזמן אמת.

יהי רצון שנזכה בע"ה בקרוב ממש להסרת המגפה מקרבנו ולחזור לרוץ יחד חזרה לבתי הכנסת.

הרב מנחם קופרמן הוא רב קהילת "אהבת ציון" רמת בית שמש, מוסמך לדיינות ויו"ר כדת וכדין