עדיין עם מסכות אבל רואים את הסוף. סין
עדיין עם מסכות אבל רואים את הסוף. סיןצילום: רויטרס, Kim Kyung Hoon

הרב הראשי לבייג'ינג, הרב שמעון פרוינדליך, מספר בראיון לערוץ 7 על התחושות בימים אלה של חזרה לשגרה בסין בכלל ובעירו בפרט.

פרוינדליך מציין כי בעוד בסין עצמה נבלמה ההידבקות בנגיף, הרי שהחשש המרכזי הוא משובם של סינים ששהו ברחבי העולם לסין ומייבוא של הדבקה. משום כך, הוא מספר, עדיין נשלחים סינים לבידוד.

על החזרה המדורגת לנורמאליות מספר הרב פרוינדליך: "מפעלים עובדים ושוב שולחים סחורה, וכבר אנשים בעולם מקבלים תוצרת סינית". בדבריו תולה הרב פרוינדליך את החזרה לשגרה בצייתנותה של האוכלוסיה להנחיות מערכת הבריאות והממשלה. "אנשים שמעו להנחיות. יצאנו מהבית פעם ביום או ביומיים רק לדברים נצרכים. אני יכול לומר שמכל 13 בתי חב"ד אף אחד לא רק שלא נדבק מהוירוס אלא שאנחנו אפילו לא מכירים מי שמכירים אנשים שקיבלו את הוירוס כי שמעו למה שהממשלה והרופאים אמרו, לסגור את המקומות שבהם בדרך כלל נמצאים הרבה אנשים. בגלל זה העניין נפסק".

"אמנם אנשים עדיין עם מסכות אבל אנשים הולכים בפארקים והחנויות פתוחות, יש עוד כמה מקומות לא בערים הגדולות ששם גם בתי הספר נפתחו", מציין ומספר הרב פרוינדליך.

על מזג האוויר וההערכות לפיהן מזג אוויר חם מבטל את האפקטיביות של הנגיף, אומר הרב פרוינדליך כי אכן הדברים דומים לפרי או מזון כלשהו שאם רוצים לשמר אותו מכניסים אותו למקרר או מקפיא ואם ישאירו אותו בחום ובחוץ הוא יתקלקל, "הווירוס הוא אותו דבר. כשקר זה מחזיק וכשחם פחות זמן, אבל זה לא אומר שזה כבר איננו", מדגיש הרב פרוינדליך ומוסיף כי "כשמישהו משתעל או מתעטש כשקר זה נשאר באוויר שישים שניות וכשחם זה נופל מהר יותר".

חלק משגרת החיים בסין היא חליצת הנעליים והמעיל עם הכניסה לבתים, על מנת שלא להביא לבית פנימה את החיידקים שברחוב.

על כל אלה מוסיף הרב פרוינדליך ומדגיש את חשיבות האחדות כגורם דרמטי במאבק נגד הנגיף. לדבריו גם הסינים, הרחוקים מאמונה דתית, מביעים אמירות ברוח זו.

"היו רק כמה פעמים בהיסטוריה שלנו שהייתה אחדות כמו הרגע הזה. היה מתן תורה כשעמדו כאיש אחד ובלב אחד. אחרי אלף שנים היה את סיפור פורים כשהמן רצה להרוג את כל היהודים, ועכשיו יש לנו מצב שבו אנשים מבינים שכבן אדם אתה מוגבל ואתה חייב להבין שיש כוח גדול יותר מאיתנו".

מוסיף הרב פרוינדליך ומספר: "שמעתי מהרבי זיע"א שהבידוד הראשון היה אצל נוח, נאמר לו 'בוא אל התיבה'. הבעל שם טוב אמר שהתיבה כאן היא כפשוטה, מילה. תתחיל להתפלל עם התיבות של התפילות והתורה ותראה ברכות. אחר כך נאמר לו 'צא מהתיבה', כלומר קח את התורה שלמדת ומעכשיו יש לך עולם חדש. יש בבית חב"ד שלי יהודים מכל העולם, יש שמחזיקים את הדת ויש פחות. בדרך כלל יש מי שלא רוצים לדבר עם השכנים שלא שומרים את הדת כמוהו או שלא מסכימים איתם על כל דבר. יש סטיגמה ברחוב, אבל עכשיו כשאנחנו בבית, כשכל אחד בתיבה שלו ואף אחד לא יודע מה קורה אצלך בבית, קח טלפון ותתקשר לשכן ותביע דאגה ואכפתיות. אם נעשה את הדבר הזה, כשיגיע הזמן לצאת מהתיבה יהיה עולם אחר, כי אין לעם ישראל נשק חזק יותר מאשר האחדות".

את האחדות הזו רואה הרב פרוינדליך בתפילה המשותפת שתתקיים היום (רביעי) מכל רחבי העולם באותה שעה. "אין דבר גדול יותר מאהבת ישראל. יצאנו מכל הגלויות בגלל אהבת ישראל ונצא גם מזה בגלל אהבת ישראל", הוא אומר ומעיר כי גם כאשר הוא עצמו לא מסתדר משום מה עם אחד מילדיו הרי שיש לו נחת רוח כשהוא רואה את אותו ילד באחדות עם אחיו. כך, קובע הרב פרוינדליך, גם רבש"ע.

כאמור, הרב פרוינדליך, מספר כי גם במדינה הקומוניסטית בה הוא חי, כשמסביב תפיסה אתאיסטית מושרשת, עולות תחושות אחרות התואמות את הימים הללו. "אצל הסינים שדיברתי איתם במשך חודשיים ראיתי דבר אחד, אחדות, כפי שלא ראיתי ב-19 השנים שאני בסין. הם מרגישים שהם צריכים לעזור אחד לשני והם עושים את זה באופן מיוחד, אם לאדם יש שתי מסכות הוא נותן אחת למישהו אחר, גם למי שהוא לא מכיר. יש תחושה שיש משהו גדול יותר מהחיים. ראיתי שלמרות שמדובר במדינה קומוניסטית הם מאמינים בערך האחדות שאיתה אפשר לשבור את הכול".