מתוך האפליקציה
מתוך האפליקציהצילום: Vocalis Health

צוות החירום הלאומי, בראשות ראש מפא"ת במשרד הביטחון ד"ר דני גולד, ממשיך באיתור וקידום טכנולוגיות מתקדמות שיסייעו במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה.

הצוות מקדם בימים אלה ניסוי בזק בשיתוף הסטארט-אפ Vocalis Health מבית קרן aMoon, מרכזים רפואיים, וקבוצות מחקר נוספות מהאקדמיה ומצה"ל.

חברת הסטארט-אפ הישראלית Vocalis Health, שראשיה הם טל ונדרוב וד"ר שאדי חסן, פיתחה פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית המאתרת ומנטרת בעיות בריאותיות דרך הקול. Vocalis Health מובילה את הפיתוח של בדיקה קולית מקוונת, שמטרתה לזהות חשד להימצאות הנגיף והידרדרות במערכת הנשימה, באמצעות ניתוח קולו של האדם בלבד.

מטרת המחקר היא למצוא "טביעת אצבע" ווקאלית ייחודית, שדרכה יוכלו לזהות הידרדרות בבריאותם של חולי קורונה וכן לבצע זיהוי מוקדם של תסמינים חשודים – זאת על ידי איסוף דגימות של הקלטות קוליות מנשאי וחולי קורונה מאובחנים וכן מהציבור הרחב באמצעות האפליקציה, וניתוח הנתונים בעזרת מיפוי של רשתות נוירונים.

המחקר נערך בשיתוף פעולה עם ארגוני בריאות בארץ ובעולם ובתי חולים - ביניהם המרכז הרפואי שיבא- תל השומר והמרכז הרפואי רבין (בתי החולים בילינסון והשרון); יחידת המו"פ במפא"ת (המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון בראשות תא"ל יניב רותם; המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב "אפקה", בהובלת נשיא המכללה פרופ' עמי מויאל המתמחה בעיבוד דיבור; וקבוצות מחקר נוספות מהאקדמיה ומצה"ל. תוצאות ראשוניות של המחקר צפויות להתקבל בתוך 4-6 שבועות.

חברת Vocalis Health פיתחה כבר מוצר לזיהוי קוצר נשימה דרך הקול. קוצר נשימה הוא סימפטום נפוץ מאוד של נגיף הקורונה בהשוואה לצינון ושפעת, כפי שדווח על ידי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC).

מטרת המחקר היא לפתח אלגוריתם ייחודי, המבוסס על שיטות לימוד מכונה (machine learning) ועל מאפייני הקול, שיאפשר למערכת הבריאות לבצע הערכות מצב ראשוניות, ולהיות במעקב ובקרה על מצבם ותסמיניהם של חולי קורונה הנמצאים בבתיהם כדי למנוע התפשטות המחלה ומהצפה של מערכת הבריאות העמוסה.

טל ונדרוב, מנכ״ל Vocalis Health: "בשל הדחיפות העצומה למציאת פתרונות למשבר הקורונה, החלטנו למקד את מאמצינו בתקופה הזאת בהתאמת הטכנולוגיה שלנו לזיהוי הנגיף. זו דוגמה לשיתוף פעולה בין גופים מובילים שעובדים יחד מסביב לשעון במטרה אחת - להביא פתרון למערכת הבריאות. איסוף הקולות הינו הצעד הראשוני במציאת הפתרון, ואנו קוראים לכלל הציבור להזין דגימות קול באתר או באפליקציה".

ד"ר שאדי חסן, מייסד שותף Vocalis Health: "הפיתרון שלנו הוא חדשני, מקורי, והכי חשוב – ישים. לאחר שנאסוף דגימות קול רבות, מחולי הקורונה המאושפזים ומכלל הציבור, אנו מקווים ומאמינים שנוכל לעשות צעד משמעותי למטרתנו הגדולה: להקל על מערכות הבריאות והרופאים הכורעים תחת הלחץ ולספק כלי שיוכלו להשתמש בו על בסיס יומי".