ועדת הכספים
ועדת הכספיםצילום: דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

ועדת הכספים הזמנית של הכנסת ה-23 אישרה היום (שלישי) העמדת ערבות מדינה בגובה חצי מיליארד ש''ח, שיעמידו לטובת העסקים הלוואות בסכום של ארבעה מיליארד ש''ח נוספים, בתנאים משופרים.

יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ עודד פורר, קרא לממשלה להציג עד ליום חמישי תוכנית כוללת לסיוע למשק על נגזרותיו השונות, ולפעול כגוף אחד ללא כותרות היוצרות פאניקה בציבור, כהגדרתו.

"אנחנו חייבים לייצר יציבות בתוך אי היציבות הקיימת", אמר פורר. חברי הוועדה קראו לחשב הכללי להגביר את קצב מתן ההלוואות ולהקטין משמעותית את הבירוקרטיה סביבן.

במסגרת ההליך, אישרה הוועדה העמדת ערבות מדינה בסך 480 מיליון ₪ לבנקים שיעמידו הלוואות לעסקים, במסגרת צעד ראשון של פעילות קרן הסיוע הייעודית לעסקים בשל התפשטות נגיף הקורונה. הערבות תעמיד לרשות הקרן 4 מיליארד ₪ למתן הלוואות לעסקים שנקלעו לקשיים.

במסגרת אישור הערבות, הציג החשב הכללי את יתרונות המסלול, ונדרש מצד חברי הכנסת והקהילה העסקית לשיפורים הדרושים. עוד ציין החשב, כי בתוך ימים יציג את תוכנית הסיוע לעסקים בעלי מחזורים גדולים מ-400 מיליון ₪, וכי גובשה גם תוכנית סיוע ייעודית לעמותות.

ח"כ פורר קרא לממשלה לייצר יציבות למשק, ולהציג בפני הוועדה עד ליום חמישי תוכנית סדורה למשק, על נגזרותיו השונות: "אי אפשר להמשיך לנהל את המשבר ככה. הממשלה חייבת להתאפס ולנהל את המשבר בצורה מסודרת, גם במישור הכלכלי. עולם המס, המלכ"רים, העסקים הקטנים והבינוניים, העסקים הגדולים יותר, אני דורשים שתביאו בפנינו תוכנית מלאה ביום חמישי. לייצר כמה שיותר וודאות לעסקים בתוך אי הוודאות הקיימת הזו, יכול להיות שיהיו תיקונים בהמשך, אך יש להתוות דרך ברורה".