אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: איסטוק

עם הגעתם של עשרות חסידי חב"ד שחלו בקורונה בטיסה קובלים רבים מהנוסעים האחרים בטיסה נגד החברה שהטיסה אותם ולא יידעה אותם על הימצאותם של חולים בטיסה.

עו"ד יראון פסטינגר, מומחה בדיני נזיקין, מתקשה להבין את ההתנהלות בפרשה אותה הוא רואה כרשלנות פושעת.

"זה הזוי לגמרי", קובע עו"ד פסטינגר. "זו הרי מגפה שקל במיוחד להידבק ממנה לעומת מגפות אחרות. הרי יש מספר בודד של אנשים שהביאו את הוירוס שלא בידיעתם מחו"ל והביאו להדבקה מאסיבית בתוך פחות חודש, אז להעלות אנשים חולים על טיסה רגילה בלי אמצעי זהירות, ליידע את האחרים, בלי לדאוג לבידוד ולצוות רפואי זו הפקרות ורשלנות פושעת".

"זה לא רק בעיה של חברת התעופה אלא של המדינה ומשרד הבריאות. כשמביאים מספר גדול של חולים מישהו היה צריך לקבל את ההחלטה ומי שהחליט להביא אותם בטיסה רגילה הוא רשלן. זה הרי מעלה את הסיכונים באופן ניכר".

פסטינגר אינו מערער על עצם הצורך להחזיר אנשים במצב שכזה לארץ, אך הוא אינו מצליח להבין את ההיגיון שמאחורי ההחלטה לעשות זאת באופן הזה. "איפה ניהול המשבר כאן. מצד אחד המדינה נוקטת באמצעים קיצוניים כמו מעקב של השב"כ והפרת הפרטיות ללא פיקוח של הכנסת, ומצד שני מביאים קבוצה כזו של חולים בלי אבטחה ארצה. זה לא חלם. אין לי מילים לזה. זה מופקר לגמרי".

"מגייסים את כל האמצעים החשאיים של המדינה, ועם זאת מביאים אנשים כאלה במטוס לא מאובטח לא מטופל בלי ליידע את הנוסעים האחרים שזה המצב? גם אם הם לא ידבקו יש להם עילת תביעה על החשש שיידבקו במשך טיסה של 10 או 12 שעות. משהו כאן מעיד על חוסר קיצוני בשיקול דעת. זה לא רק עניין של חברת התעופה שאני לא מאמין שהייתה עושה דבר כזה על דעת עצמה בלי לקבל את כל האישורים מהמדינה, ממשרד הבריאות".

תרחיש בו פקיד כלשהו בארה"ב קיבל את ההחלטה והורה לנוסעים לעלות לטיסה בהירות לפני שהשמים ייסגרו. "יש פה מצב חירום של כמה שבועות. ראש הממשלה מופיע עם הנחיות כל ערב. מנכ"ל משרד הבריאות מדבר על אלפי הרוגים. כל המדינה עוצרת נשימה, אז אתה רוצה לומר ש-65 חולים שמעלים את הסטטיסטיקה מגיעים כי איזה פקיד בניו יורק אישר את זה? זה לא רציני. ברור לי שבדרגים הכי גבוהים אישרו להביא אותם ארצה שזה בסדר גמור, אבל צריך לעשות את זה בצורה שמתאימה לנסיבות הקשות הללו. הם חולים אז צריך להביא אותם באמבולנס עם צוות רפואי, עם בידוד וחיטוי מתמיד ובוודאי שלא להעלות לטיסה רגילה עם הנוסעים האחרים".

לטעמו של עו"ד פסטינגר, במידה ותהיה הידבקות מטיסה זו הרי שיש כאן עילה לתביעה משמעותית מאוד. "בדרך כלל קשה להוכיח שנדבקת מאדם מסוים, אבל במגיפה הזו כשנדבקים במגע ללוח עץ, כשאנשים היו עם קבוצה גדולה כזו של אנשים, אני לא בטוח שיש עוד דוגמא בעולם לדבר כזה".

באשר לסדר הגודל של התביעה האפשרית אומר פסטינגר כי קשה להעריך זאת בשלב זה. "זו מחלה שמרבית האנשים יוצאים ממנה, אבל גם ללא הידבקות יש מקום לתביעה על עגמת הנפש ובילוי של שבועיים בבידוד עם חשש לא מבוטל להידבקות. יש כאן שעות של ישיבה במקום סגור עם מערכת איוורור אחת, רק על עגמת הנפש מגיע פיצוי של כמה אלפי שקלים גם ללא הידבקות, אבל אם נדבקת, אין לדעת כמה זמן תהיה מושבת, אם תצא מזה, ומה לגבי שנה הבאה? לא בטוח שהוירוס לא יחזור. שום דבר לא מובטח כאן. נשגב מבינתי מה קרה כאן".