בר מצווה גם בעידן הקורונה
בר מצווה גם בעידן הקורונהצילום: שמעון כהן

ימי הסגר והבידוד בעקבות נגיף הקורונה מותירים לא מעט משפחות שתכננו לחגוג לבנם אירוע בר מצווה עם הרבה תכניות אבל עם מעט יכולות ביצוע בפועל.

על ההתמודדות עם האתגר להורים ולחתן בר המצווה שוחחנו עם הרב יונה גודמן, מנהל חינוכי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא.

את דבריו פותח הרב גודמן כשהוא מזכיר את תכנת ה'זום' המדוברת כל כך בימים אלה. גם אם האירוע שמקיימים לכבוד בר המצווה נותר סביב השולחן המשפחתי ולא באולם כפי שתוכנן הרי שהתכנה מאפשרת לשתף באירוע קרובי משפחה גם ממקומות רחוקים, כאשר קובעים שעה נוחה לתחילת האירוע ומשתפים את כולם בשמחה.

הרב גודמן ממליץ שהנער יקרא בפני כל צופי ה'זום' המחברים לאירוע את 'ראשון' בפרשה (ולא מעבר לכך, מה שעלול לעייף את הצופים), לשאת את דברי הברכה שלו ולשמוע ברכות מהקרובים הצופים. כל זאת באירוע שיתקיים ביום חול. לעומת זאת "בשבת צריך לחגוג בחיק המשפחה הקטן, לקרוא לעצמנו את כל הפרשה מתוך חומש".

עוד הוא מציע לשוחח עם נער הבר מצווה על המציאות שנכפתה על המשפחה ועליו ולראות באירוע המשפחתי המצומצם אירוע מרגש שיושלם מאוחר יותר, לאחר שוך הסערה כאשר ניתן יהיה לקיים טיול משותף או אירוע אחר לציון התאריך המיוחד.

לזאת מוסיף הרב גודמן נדבך נוסף, הנדבך הערכי שמתווסף לאירועים הכלליים בימים אלה. "יש כאן גם צד עקרוני, כולנו מתמודדים עם תכניות שהשתבשו. אנשים איבדו את מטה לחמם", מזכיר הרב גודמן ומדגיש כי "לא בחרנו בזה, וחלק מהכניסה לעולם המבוגרים הוא לדעת שלפעמים תכניות לא מתממשות וחלק מ"להיות גבר" זה להבין שהתכניות משתבשות".

עוד מעריך הרב גודמן כי ביום שאחרי סערת הקורונה "העולם צפוי להשתנות. כל העמים פועלים יחד כדי להציל חיים. מבחינת התעסוקה והתרבות אנחנו במלחמת עולם. ברור לי שגם המשפחה והפרט יכולים להשתנות וזה תלוי בנו". לשינוי הזה פנים רבות גם בהיבט המשפחתי-אישי ובין השאר הדברים נוגעים ליחס לעולם המבוגרים. "הסיכוי שנער בר המצווה ידבק בצורה חמורה הוא כנראה אפסי, וכך גם רבים אחרים מבוגרים יותר, ועם זאת מדינה שלמה גוזרת על עצמה בידוד כי אנחנו אוהבים את סבא וסבתא. זהו ביטוי של ערבות הדדית שאין כדוגמתה. את כל זה אנחנו עושים מבחירה. אלו לא גזירות כי הדברים נובעים מבחירה. זה אירוע עולמי שנובע מדאגה לדור המייסדים".

ובחזרה אל האירוע עצמו, הרב גודמן מזכיר לכולנו שאין כל מניעה להזמין את המשפחה בעוד שנה, ביום ההולדת ה-14, כאשר הנער יוכל לקרוא בתורה בפני כולם את הפרשה אותה למד, וגם לספוג סוכריות שיישלחו לעברו.