חיים רמון
חיים רמוןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שר המשפטים לשעבר חיים רמון לא שלם עם התנהלותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, אך גם מותם ביקורת על בית המשפט העליון שהתערב בעבודת הכנסת.

"אדלשטיין עשה טעות קשה מאוד, כאשר לא נתן לרוב לבחור יו"ר. אבל מהרגע שאדלשטיין התפטר, היה על בית המשפט להסיר את ידיו". בהמשך ביקר רמון את בג"ץ ואמר: "בית המשפט העליון לא נוהג כבוד בכנסת כבר הרבה שנים".

השר לשעבר פתח את דבריו בסקירה היסטורית על מערכת המשפט בישראל, "לפני 30 שנה עשה אהרון ברק מהפכה משטרית ושינה את בית המשפט מהקצה אל הקצה". הוא התייחס לטענות לפיהן בית המשפט העליון נוהג כיום כפי שנהג בעבר, ואמר: "אפילו לא על יד. להגיד שזה תמיד היה? לא היה ולא נברא. הוא עשה מהפכה משטרית".

רמון הביע את דעתו על התנהלותו של יו"ר הכנסת והחלטתו שלא לכנס את המליאה, גם לאחר פסק הדין של בג"ץ, ואמר: "אדלשטיין עשה טעות קשה מאוד כאשר לא נתן לרוב לבחור יו"ר, ונתלה באיזושהי פרוצדורה שלא היה לה מקום. אבל מהרגע שאדלשטיין התפטר, היה על בית המשפט להסיר את ידיו. מה עשה בית המשפט אתמול? הוא ניהל את הכנסת, הוא קבע מי יהיה ומתי תהיה הישיבה", והדגיש כי "העתירה הייתה על ביזוי, את זה הורידו".

גיא פלג ציין בפניו כי אדלשטיין לא רק התפטר, "הוא התפטר ונעל את המליאה ובמובן הזה גרם לכך שלא ניתן יהיה לקיים את פסק הדין של בג"ץ.

שר המשפטים לשעבר השיב כי "היעד המרכזי שבית המשפט קבע – הושג. אחר כך הוא עסק בפרוצדורות, מתי זה יהיה? איך יהיה? מה היה קורה אם בתי המשפט היה אומר, 'אני מכבד את הכנסת?, היעד של בחירת יו"ר חדש הושג בהתפטרות, ביום שישי יהיה עמיר פרץ יו"ר והוא יעמיד ביום שני לבחירה יו"ר חדש', מה האסון?".

ניסים משעל הסביר לרמון כי אדלשטיין התמיד בסירובו לכל אורך הדרך ולכן לא נותרה לבג"ץ ברירה, רמון טען כי "הוא הלך, הוא היסטוריה. היה בא בית משפט שהיה מכבד את הכנסת ולא כפי שעושה למעלה מ-30 שנה, שרומס מידי פעם ופעם חוקים ופרוצדורות. אני מדבר על היחסים. ואומר, 'נכון, אדלשטיין נהג לא כשורה, אבל הסדר הושב על כנו וביום שישי יהיה עמיר פרץ יו"ר. זה כנסת, זה ריבונות, אז אדלשטיין לא מילא ככתבו וכלשונו'".

גיא פלג הוסיף ואמר כי נכח בדיון בבג"ץ, "אחד הטיעונים של יולי אדלשטיין היה – 'אם נחליף את יו"ר הכנסת, הסיכוי לממשלת אחדות יקטן'. בית המשפט העליון אמר – 'זה שיקול פוליטי". רמון טען שזהו "טיעון חסר כל שחר של אדלשטיין". הוא התייחס למינוי עמיר פרץ ליו"ר הכנסת, ואמר: "אני מציע לבחור בו בקונצנזוס כי אני מאמין שגם גוש הימין יבחר בו ויהיה אפשר קצת להתאחד. אבל, כמובן שיאיר לפיד לא יסכים לכך וידרוש שמאיר כהן, עושה דברו, יהיה יו"ר, גם אם זה יהיה בעימות", וקבע בנחרצות: "גם עוד חודש לא תקום ממשלת אחדות לאומית".

לסיום אמר שר המשפטים לשעבר כי "בית המשפט העליון לא נוהג כבוד בכנסת הרבה שנים. דרך אגב, היה אדם ב-2014 שאמר שבית המשפט העליון של ברק עשה השתלטות עוינת על הדמוקרטיה, ויש עשרות ומאות דוגמאות לכך. אתם יודעים מי אמר את זה? יאיר לפיד ב-2014. הוא צדק אז - וטועה בגדול היום".