הרב דניאל רבקין
הרב דניאל רבקיןצילום: באדיבות המצולם

אנו נמצאים בתחילת חודש ניסן, צעדי ההסגר עקב התפשטות הקורונה הולכים ומחמירים ומשפעים באופן ישיר על תחושת החופש האישי של כל אדם. בייחוד חופש התנועה נהיה מוגבל ובכל כמה ימים מתקטן יותר ויותר.

במציאות כזאת התחושות הטבעיות שלנו של מחנק, של חיים בתוך קופסה סגורה עם כל בני הבית, של איבוד שליטה על החיים וצלילה לתוך אי ודאות, חששות וחרדות הולכות וגדלות.

במציאות כזאת דבריו של ויקטור פרנקל בספרו "האדם מחפש משמעות"  נותנים לי חיזוק למציאות שבה אנו נמצאים בעיקר עם כניסתנו לחודש ניסן. ויקטור פרנקל שהיה רופא נוירולוג ופסיכיאטר יהודי וינאי, מייסד שיטת הלוגותרפיה חווה את כל זוועות השואה באושוויץ, מתאר את סיפורו האישי ומוכיח דרכו את שיטתו הטיפולית. 

בעמ' 51 בספרו הוא כותב " אמנם אנשים בעלי לב, שהיו רגילים לחיים אינטלקטואליים עשירים, אפשר שנתייסרו בייסורים קשים (רבים מהם היו חלשים בגופם) , אבל הפגיעה בישותם הפנימית הייתה קטנה יותר. הם יכלו לפרוש מסביבתם הנוראה אל חיי עושר פנימי וחירות רוחנית. רק כך  מתבאר לנו דבר שנראה כפרדוקס: דומה מעטים מן האסירים שהיו פחות איתנים במערוכתם, עמדו בתלאות המחנה יותר משעמדו בהם אסירים חסונים יותר בגופם".

 בחודש ניסן, בחודש הגאולה, לפני 3332 שנים, עומד עם של מיליוני עבדים שלא ידעו ולא שמעו חרות מהי שאביהם וסבם נולדו לתוך עבדות וזה המקום הטבעי והמוכר שלהם ויתכן מאד שגם הבטוח (כך זה נראה במשך כל תקופת המדבר, שבו הם כל הזמן נזכרים בתקופת העבדות ומדברים עליה כתקופה יציבה ובטוחה לעומת תקופת המדבר) ובוחר אחרת, בוחר בחירות פנימית וחיצונית.
 בוחר בחירות , למרות כל המציאות החיצונית שנכפתה עליהם. במשך שנים רבות נאמר להם  איך לחיות, במה לעבוד, מתי לקום בבוקר ומתי ללכת לישון. למרות שנלקח מהם הכל הם מוצאים כוחות לעשות את הצעד הראשון לקראת הגאולה. 

מכאן ניתן ללמוד שכיום בתקופה שבה הגאולה מתגלה דרך הטבע על אחת כמה וכמה שאנו נקראים לבחור בחירות פנימית ומתוך כך לגבור על כל הקשיים שהקורונה זימנה לנו.

שמעתי הסבר יפה (של יהונתן שומר)  שמתקשר לעניין, "קורונה" מציבה בפנינו בחירה האם להיות "קרון נא" כלומר האם להיות קרון נגרר אחר המציאות, שמתלונן ומאשים את כל העולם ואישתו ואת הסיני שאכל את עטלף החולה והכניס את כל העולם לסחרחורת הזאת או במקום זה בוחרים להיות "קטר" של רכבת החיים שלנו, לא קרון שנוסע בלי לבחור מתי ולאן אלא קטר שבוחר בתוך ולמרות המגבלות להיות בן חורין. חודש ניסן טוב לכולנו.

הרב דניאל רבקין הוא מנכ"ל הגרעין התורני הדר חיפה