שאלות רפואיות לקראת הפסח

ד"ר אבי הרמן, רופא משפחה במכבי שירותי בריאות ומנהל רפואי במכבי טבעי עונה לשאלות בנושא נגיף הקורונה לקראת שידור מיוחד משותף של ערוץ 7, מכבי שירותי בריאות ומכון פועה לרגל חג הפסח.

המשדר יתקיים ביום חמישי בשעה 20:00 בנושאי הלכה ורפואה בחיי המשפחה בצל נגיף הקורונה.

במשדר המיוחד ישתתפו הרב מנחם בורשטין - ראש מכון פוע"ה, ד"ר אבי הרמן - רופא משפחה בשירותי בריאות מכבי ומנהל רפואי במכבי טבעי, וד"ר הילה שערבי - רופאת נשים בשירותי בריאות מכבי, וכן דבורה אייפרמן, מנהלת אגף מבני דת, המשרד לשירותי דת..

לשליחת שאלות למשדר - לחצו כאן

נתחיל עם הקניות לחג הפסח - איך אפשר להיזהר אם כולם נוגעים בכל המצרכים אפילו כשהמשלח מגיע אני יודע שנגעו בכך. אין לזה סוף.

"התקופה שאנחנו נמצאים בה מאתגרת ללא ספק ואנחנו צריכים להבין שיש לשנות את ההרגלים שלנו. אנחנו אמורים לשים לב במה אנחנו נוגעים ולשטוף ידיים הרבה. גם אם נוגעים בדברים שיכול להיות שיש עליהם וירוס, אך נגיע הביתה כמה שיותר מהר ונשטוף את הידיים כמו שההוראות מחייבות במשך 20 שניות לפחות עם חומר אלכוהולי אנחנו עוצרים את הוירוס".

מה לגבי מצרכים?

"את המצרכים לא צריך לשטוף. אנחנו יודעים כרגע שהוירוס לא עובר במזון וזה דבר טוב. לגבי משטחים, זה עלול להישאר זמן מסויים על המשטח ומדובר בין כמה שעות ל-3 ימים. צריך לזכור שהכמות של הנגיף שעלולה להישאר על משטחים היא מאוד קטנה. לכן, צריך להיזהר לא להיכנס לחרדה כי זה פשוט לא בריא. אחד הדברים שמחזקים את המערכת החיסונית שלנו הוא רוגע".

אנחנו באמת לא שומעים על אנשים שנדבקו מחשיפה למשטח נגוע בקורונה.

"ההדבקה ממשטחים היא ממש זניחה. אנחנו צריכים לנקוט במשנה זהירות - אך בלי לחץ. שוב, חשוב לזכור את העניין של שטיפות ידיים מרובות".

תזכיר לנו את הכללים הנכונים לשטיפת ידיים בימים אלה.

"בשטיפת ידיים הדבר החשוב ביותר הוא עם מה שוטפים - כמובן נוזל אלכוהולי אנטי ספטי שהורג חיידקים ווירוסים. חשוב גם משך השטיפה שיהיה 20 שניות מלאות ואם יש ספק אם השטיפה יסודית, לשטוף פעם נוספת. צריך שהחומר יגיע לכל חלקי היד".

מה לגבי הכפפות?

"אם אני הולך לסופרמרקט ונוגע בכמה מצרכים הגיוני שאשים כפפות ממש לפני בחירת המוצרים ואז לזרוק אותם. אם אני ממשיך עם הכפפות הלאה, אני מדביק הלאה".

ליל הסדר מתקרב וד"ר הרמן נשאל מה הוא עונה לאנשים שאומרים שארוחה אחת משותפת עם בני המשפחה לא תהיה 'סוף העולם'. "המסר הוא שאנחנו נמצאים בתקופה ייחודית שכמוה לא היתה מאה שנים כשוירוס רציני תוקף אותנו. למרות הרצון המובן להיות ביחד, צריכים לנקוט במשנה זהירות. במקום להיכנס לצער על זה שלא נהיה ביחד, כדאי לחשוב על העתיד, שההורים והסבים והסבתות יישארו בריאים כי לא נדביק אותם ויהיה בריאים ושלמים גם לפסח הבא. אל לנו להיכנע לעניין הרגשי ולהרים ידיים, אלא להקשיב להוראות".

יש תופעה של אנשים שאומרים שייכנסו לבידוד שבועיים ואז יוכלו לערוך סדר.

"שמעתי על האפשרות הזאת והיא מעניינת. תיאורטית אדם שהיה בבידוד שבועיים מלאים ולא היה לו תסמינים יכול לעשות דבר כזה, אבל עדיף לנו להקפיד ולשמור על ההוראות כסדרן. יכול להיות שאפשר לעשות זאת. אבל אנחנו צריכים להקפיד על ההוראות".

ספר לנו על הפעילות של מכבי שירות בריאות בימים הללו.

"אלה ימים מאתגרים מאוד. אנחנו עדיין נותנים את השירות הכי טוב שאנחנו יכולים לתת. הולכים בעיקר על עבודה מרחוק שלמזלנו מכבי מתמחה בזה. יש אפליקציה שבה ניתן להתכתב עם הרופא והוא עונה מהר מאוד. יש גם שירותי וידאו שאפשר לדבר בעזרתם עם הרופא. יש גם הרבה מאוד ביקורים טלפוניים. זה מתבצע כך: המטופל צריך רק לקבוע תור, אני מתקשר אליו בשעה היעודה. אם הוא צריך תרופות, אני שולח את זה ישר לבית מרקחת ואנשים מעל גיל 65 מקבלים שירות של הבאת הקניות עד הבית".