הרב יהודה שלוש
הרב יהודה שלושצילום: חזקי ברוך

הרב יהודה שלוש, רב שכונות מזרח נתניה ואחד מהחותמים על פסק ההלכה המתיר שימוש באפליקציית 'זום' בליל הסדר אומר כי חרף הסערה שעורר הפסק, הוא לא מתחרט.

בשיחה עם ערוץ 7 מסביר הרב שלוש את מה שהוביל אותו וארבעה רבנים נוספים לקבל את ההחלטה. "אני רוצה להגיד שההיתר הזה הוא אך ורק לליל הסדר של השנה הזו והתפקיד שלו הוא איחוד משפחות לקריאת ההגדה.

''מאוד חשוב שהזקנים והמבוגרים שנמצאים לבד בביתם ורחוקים מהמשפחה, יחושו את שמחת החג ואת קריאת ההגדה. שיראו את הנכדים, ירגישו שהמסורת שלהם נמשכת, שהם לא מנותקים ולבד. האחידות והלכידות מאוד חשובה בלילה הזה וכל זה מורכב בפסק של שלוש נקודות. חשבנו שהרווח רב על הנזק הקטן שאחרים חוששים שיכולים להיווצר".

"אם יבוא וישאל אותי יהודי שנמצא לבד בפסח, יהודי מבוגר או ערירי, ודאי שאתיר לו להשתמש. בעולם המודרני אנחנו יודעים שהפחד מהפחד והלא נודע קשה יותר מההתרחשות עצמה. לכן כל כך חשוב שאנשים יקבלו את המרחב הגדול והמשפחה הגדולה. זה יחייה אותם, ייתן להם כוח להמשיך את מסגרת הבידוד".

לדבריו, מדובר במחלוקת הלכתית לגיטימית. "אני רוצה להתחיל בנקודת המוצא הראשונית שהיא הדלקת חשמל ביום טוב, השנויה במחלוקת הלכתית. הרב עוזיאל זצ"ל, שהיה הרב הראשי לארץ ישראל, התיר להדליק חשמל ביום טוב. אחריו בא הרב יצחק נסים והתיר ואחר כך כתבו כמעט כל חכמי צפון אפריקה שהדבר מותר – אבי הרב שלוש, הרב שלום משאש, הרב רפאל בן שמעון והרב משה מלכה. רבנים רבים כתבו שהדבר מותר לכתחילה ביום טוב. יש אחרים שחולקים וזו מחלוקת בהלכה כמו כל מחלוקת".

"בשעת משבר, אפשר להשתמש בקולא הזאת. אנחנו לא אומרים להפעיל את ה'זום' ביום טוב עצמו, אלא בערב יום טוב. מפעילים אותו, לא צריך לנגוע בו והוא ייכבה לבד אחרי כמה שעות. גם אם נגיד שאנשים בטעות יגיעו להדלקה, כל הדברים הללו מותרים ביום טוב לחלק מהפוסקים", מוסיף הרב שלוש.

הוא מציין כי "יש גם את עניין 'עובדין דחול'. בשבת לא יכול להיות שנחיה עם אמצעי התקשורת שממלאים את ראשנו בכל השבוע וברור שזה צריך להיות אחרת. אבל לא מדובר כאן בלהשמיע מוסיקה, אלא להעביר בצוותא את שולחן הסדר. לעת משבר, כמו תקנות לשעת חירום, ניתן ההיתר הזה. כשחוזרים לחיים נורמטיביים, לא משתמשים בכך. לכן, אין חשש שההיתר הזה ייגרר למקומות אחרים".

על הטענות לפיהן חלק מהרבנים שחתמו על הפסק חזרו בהם עונה הרב שלוש, "על הפסק הזה חתמו שישה רבנים בתחילת הדרך ועל פיהם הוצאנו את הפסק. הרבנים הם הרב אליהו אברג'ל, הרב שלמה בן חמו, הרב משה אלחרר, הרב רפאל דלויה ואנוכי. אחר כך הציעו לנו לצרף רבנים נוספים – ואכן התווספו עוד כמה. שלושה מהרבנים חזרו בהם, אבל לא מדובר באלו שחתמו על הפסק היסודי אלא רק הצטרפו".

"אנחנו מקבלים שאלות הלכתיות מהארץ ומחוץ לארץ והגמישות ההלכתית מתקיימת, אבל אנחנו לא מפרסמים את זה. יכול להיות שבהמשך נוציא עוד כמה תשובות הלכתיות שניתנו בעקבות המצב המיוחד הזה. ברור שאנחנו צריכים להיות קשובים למציאות, לציבור ולקשיים. היכן שיש איסור דרבנן אנחנו בודקים אם אפשר להקל. זה התפקיד של הרבנים בעת משבר", מסכם הרב שלוש.