מתן פלג
מתן פלגצילום: אור אלכסנברג

מגיפת הקורונה תפסה את העולם כולו ובתוכו את עם ישראל לא מוכן. בן לילה כולנו היינו חייבים להתכנס פנימה, לעזוב את כל מה שקורה בחוץ ולנסות לנהל שגרת חיים בתוך כל הסבך היומיומי שפקד אותנו.

בהקשר הזה אפשר כמובן לבחון את שאלת הלאומיות והפוסט-לאומיות בעת הזאת. בשנים האחרונות התרבו הקולות הזרים שביקשו לציין כי עם ישראל הוא עם ככל העמים. אין שוני בינינו לבינם, ומשכך אין באמת הבדל בין עם לעם. את ההיגיון הזה אנחנו רואים שוב ושוב בשנים האחרונות, עם התחזקות הארגונים שמבקשים לטשטש את הגבולות ופועלים ביתר שאת להפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה.

דרכו של עם ישראל לאורך כל השנים הייתה לשמור על הייחוד שלו. כך למשל במדרש הידוע כי בני ישראל נגאלו ממצרים בזכות שלא שינו את שמם, את לשונם ואת לבושם. שמירה על האמת הפנימית שהיא נשמת אפנו, על אף כל הרוחות שבחוץ המבקשות ליצור עולם גלובלי שבו כולם לכאורה אותו דבר, היא סוד הקסם של עם ישראל מדורי דורות.

מקרה בוחן להבדלי הגישות היה בריאיון שהתקיים במוצאי השבת האחרונה עם ראש הממשלה נתניהו בהנחיית מגישת החדשות דנה וייס. במהלכו ראש הממשלה ציין כי מיגור הקורונה לאלתר יוכל להתרחש אם כמובן נישמע להוראות הברורות של משרד הבריאות. הוא הדגיש עוד בדבריו כי צריך גם את עזרתו של בורא עולם כדי להתגבר על המגיפה העולמית הזאת. כנגד זה ציינה וייס כי רק בעזרת גורמי הרפואה, ובדגש על מכון ויצמן, ניתן למצוא פתרון למגיפה. אם תרצו, מדובר בשתי גישות שנאבקות יום יום על זהותה של מדינת ישראל. גישה מפוכחת שמבינה כי יש לעשות הכול ולפעול במציאות כדי לקדם תהליכים ומאידך להבין שיש מי שמכוון את העולם, וכנגדה גישה פוסט-מודרנית הרואה נגד עיניה את הסתמכות האדם רק על עצמו.

בנקודה הזאת מגיפת הקורונה היא הזדמנות גדולה, שכן היא מאפשרת לנו לעצור, לחשוב ולחדד לעצמנו עד כמה יש לשמור על הזהות העצמית שלנו ולהילחם למענה. לא צריך ללכת רחוק כדי לראות מה קרה למדינות שלא בחרו לשמור על הגבולות, הן הפיזיים והן הרוחניים. בשנים האחרונות אירופה איבדה אט אט את זהותה עם טשטוש הגבולות והפיכתה לעיר מקלט של מהגרים רבים. גם בהקשר של נגיף הקורונה עלתה תמונה מדאיגה ולפיה מדינות באירופה שהתנהלו בשאננות ולא ביצעו את ההסגרים הדרושים שילמו על כך במחיר של עשרות אלפי חולים ואלפי הרוגים.

אין ספק כי נגיף הקורונה בא לחדד לכולנו עד כמה שמירה על האני העצמי שלנו כעם בדגש על זהותנו המיוחדת ועברנו המפואר הם המפתח להתמודדות עם הרוחות שבחוץ. פתיחות וקדמה הן דבר חשוב, ואין ספק כי שיתופי הפעולה מצליחים לקדם את מדינת ישראל במגוון נושאים. יחד עם זאת, המשבר מציב בפנינו אפשרות חדשה להעמיק את הקשר שיש לנו עם זהותנו ומורשתנו. ההתכנסות פנימה, אל הבית, אל עולם הערכים שהוביל אותנו מאז ומעולם, היא שייחדה מאז ומתמיד את מי שחרת על דגלו להיות "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב".

הכותב הוא יו"ר תנועת 'אם תרצו'