חיטוי מסגד באיראן מנגיף הקורונה
חיטוי מסגד באיראן מנגיף הקורונהצילום: reuters

כיצד משפיע משבר הקורונה על איראן – הן בפן האזרחי והן בפן הממשלתי? גרג רומן, מנכ"ל פורום המזרח התיכון חושב שהמשטר בטהרן מנסה לנווט את המשבר ולהאשים בו גורמי חוץ.

"יש באיראן עשרות אלפי נדבקים ואלפי מתים והפיזור הוא על פני כל האזורים של המדינה. יש אנשי ממשל שנדבקו, יש אייתולות שנדבקו. ראינו בתחילת המשבר שאנשי הדת טענו קראו למלא את המסגדים – ואותם אנשים עכשיו דורשים מהציבור להישאר בבית. יש כאוס מוחלט וחוסר הצלחה של השלטונות להתמודד עם המצב", אומר רומן לערוץ 7.

לדבריו, "אחד האייתולות טען שהנגיף הוא בייצור אמריקני מיוחד שנועד לחסל רק איראניים. המשטר מתחיל להרגיש שנושפים בעורפו. זה לא אומר שיבוא שינוי, אבל ייתכן שמדרישת העם יבואו רפורמות שלטוניות".

"כבר היה לאיראן משבר בריאות ציבורי לפני שנתיים וכל האיראנים יצאו לרחובות. ברגע שהאיראנים מרגישים שיש להם אפשרות לצאת לרחובות הם יוצאים וזה יקרה גם הפעם", מוסיף רומן.

לדבריו, ההשפעה של משבר הקורונה באיראן עלולה להגיע עד לישראל. "יש שלושה דברים שכבר משפיעים עלינו. האיחוד האירופי מבקש להחליש את הסנקציות נגד איראן בשתי דרכים: האחת, האיחוד האירופי כבר החליט לתת סבסוד של 20 מיליון אירו כדי לעזור עם הקורונה והם גם תומכים בבקשה האיראנית לקבל עוד חמישה מיליון דולרים.

''מעבר לזה יש את הסכנה השנייה, שהאיראנים יסתכלו מחוץ לגבולות שלהם, לעשות בלאגן במערב. הסכנה השלישית היא שאם איראן תרגיש שהדרך לשמור על השלטון הנוכחי היא להתחיל מלחמה עם מדינת ישראל או מדינות ערב, כדי לאחד את העם האיראני נגד ישראל ונגד ארה"ב, במקום להתאחד נגד המשטר שלא מסוגל להתמודד עם הקורונה".