שי אלון
שי אלוןצילום: יוסף אנאיה

בעזרת השם הימים שאחרי הקורונה יגיעו ומדינת ישראל תחזור למסלולה. כאשר זה יקרה אנו נשוב להתעסק בדברים שהשארנו מאחור ובראשם עסקת המאה של הנשיא טראמפ המבטיחה הזדמנות לריבונות ישראלית על חלקים נרחבים מיהודה ושומרון, ונשכחה עם סערת הקורונה. 

אין ספק שהמשבר שהביא עמו הנגיף גזל מאיתנו זמן יקר שבו היה ניתן לדרוש את מימושה של תכנית הריבונות. המשך שלטונו של טראמפ מוטל בספק וייתכן בהחלט שלאחר הבחירות בארה"ב תעלה לשלטון המפלגה הדמוקרטית שתבוא בגישה שונה לחלוטין ואף עוינת לרעיון התפתחות ההתיישבות ביהודה ובשומרון.

המאבק בקורונה אכן הוא הראשון במעלה בשעה זאת אך עלינו להיזהר מאוד מהאפשרות ששלטון הימין יתפרק מכוחו במאחזי השלטון באופן מסוכן.

הפלונטר הפוליטי במדינת ישראל מסתמן כמגיע לסיומו עם חבירת בני גנץ ואנשיו לליכוד, ימינה והמפלגות החרדיות. האיחוד עם גנץ אכן נדרש בימים אלו ויש לברך על כך לאחר יותר משנה ללא ממשלה נבחרת בישראל, תקציב מדינה מוסדר ובזבוז כספי אדיר על 3 מערכות בחירות. גם העובדה שבלוק הימין נשאר מאוחד וחלק מהקואליציה היא הישג חשוב. 

החשש הוא שלמרות זאת הממשלה המסתמנת עם חלוקת תיקים נדיבה למצטרפים החדשים, לא תאפשר לקבל הכרעות דרמטיות בזמן הקצר שנותר לנו. הגישה בקרב רוב השמות שהולכים להחזיק בתיקים כאלו ואחרים אינה תואמת בנושא המדיני לבלוק הימין. בתכנית המאה של טראמפ ישנן גם סכנות כגון הדיבור על מדינה פלסטינית בשטחים שלא תוחל עליהם הריבונות, והידיים שיונחו על הגה השלטון יכולים למשוך אותנו אל עבר התהום שאנו כה חרדים ממנה.

נתניהו התחייב כי בספטמבר 2021 יאפשר לבני גנץ לתפוס את ההובלה ולכהן כראש ממשלה. בנובמבר 2020 אם הקורונה לא תשנה זאת יערכו הבחירות לנשיאות ארה"ב. על ראש הממשלה מוטלת החובה לפעול לקיום הצעד ההיסטורי והצודק שישנה את מעמדה של התיישבות ביהודה ובשומרון ולהגן עלינו מהסכנה שבמדינה פלסטינית כפי שעשה עד היום, או שבעתיד שנת 2020 תיזכר באופן שלילי ומדכא לא רק בגלל הקורונה.