מסעות אל הבידוד והסגר. הודו
מסעות אל הבידוד והסגר. הודופלאש 90

בישראל אנחנו מתחבטים לא מעט באופן אכיפת ההנחיות וההגבלות סביב מגיפת הקורונה, לבד מדרכי ההסברה הצריכות להיות מותאמות למגזרים שונים. בהודו זה הרבה יותר מסובך. על הסגר שהוכרז במדינת הענק שוחחנו עם לב ארן, מומחה להודו.

"סטטיסטית המצב בהודו טוב מישראל ומשאר העולם, אבל מאחר ואין שם חוק בריאות ממלכתי קשה מאוד לדעת כמה חולים ונשאים יש שם באמת לקורונה וניתן לשער שהמספרים הם גדולים ", מעריך ארן.

בהחלטתו הכניס למעשה ראש ממשלת הודו, נרנדיה מודי מיליארד ורבע איש לסגר קשה ולדבריו המראות מהודו אינם פשוטים. "בימים האחרונים מגיעות תמונות קשות של אנשים שגרים במקום אחד ועובדים במקום אחר והולכים הביתה ברגל או באוטובוסים עמוסים וטנדרים עמוסים ומפיצים את הנגיף לכל עבר. כך שהסגר המוחלט הוא למעשה גול עצמי".

ארן מבהיר כי "אם סגרו את העסק והבית נמצא במרחק מאתיים או אלפיים קילומטר משם עושים כל דרך כדי להגיע הביתה כי אין מקום לחיות בו בבידוד". מאחר וכך יוצאים רבבות הודים למסעות מהעבודה הביתה. "חלק שכרו אוטובוס כדי לנסוע, חלק הצטופפו בהמוניהם על הגגות וחלק הולכים ברגל עם תינוקות על הידיים, שיירות של אנשים".

על הדרך להעברת המידע על הסגר ברחבי הודו הענקית מספר ארן: "נרנדיה מודי מוביל בעולם בעקיפת התקשורת הממוסדת דרך הרשתות החברתיות ותכניות רדיו וטלוויזיה אל העם. הוא מאוד פופולארי ואנשים צופים בתכניות שלו. פעם אחת הוא הודיע בכל הבמות האפשריות על הסגר ובנוסף הקשר בין הרשות המבצעת לפקידות בשטח הוא הרבה יותר טוב מבעבר. בנוסף הימין בהודו שלוט על חלק ניכר של המדינות בהודו וכך הרבה יותר קל לו להעביר את המידע וההנחיות שעוברות מהשרים לפקידות כשהתקשורת מעורבת בזה". להערכתו של ארן "אין הרבה הודים שלא יודעים על הסגר. יש רק הרבה הודים שפוטרו מעבודתם וצריכים להגיע למקום כלשהו ולכן הם חוזרים לכפרים שלהם. חלק בנו בתים על העץ וזה הסגר שהם עושים לעצמם".

באשר לכפרים המרוחקים והנידחים שאכן קשה להעביר אליהם את המידע על האירועים, מציין ארן כי בכפרים אלה גם פגיעתה של המגפה פחותה בשל אותו ניתוק מהאזורים המרושתים יותר. "האנשים הנפגעים בעיקר הם אלה שחזרו מהעיר קום המקודשת לשיעים, או אלה שחזרו ממדינות המפרץ או אוכלוסיה מבוססת יותר הנוסעת יותר לחו"ל, כך שגם הקורונה לא מגיעה לכפרים כמו שהבשורה על הקורוונה תגיע מאוחר יותר".

על רמת הציות ההודית להנחיות מספר ארן על "מאמר חשוב בהודו שסיפר שהסגר בהודו והנסיגה מהנורמות הדמוקרטיות בהודו היא מהגרועות בעולם, אפילו יותר מאשר בסין. אלה שבשמאל אמרו שזה נכון ואלה שמימין הציגו תמונה יותר מורכבת. ניתן לומר שיש שם לגיטימציה לכוחות הביטחון להכות אנשים, כלומר מותר השימוש באלימות לצורך אכיפת החוק נגד מי שמפר את הסגר".

ברוח זו "הרשתות החברתיות מלאות בצילומים של כוחות ביטחון שמפעילים אגרסיביות רבה ויש הרבה האשמות ותסיסה ברשתות החברתיות. אנשים מעלים שאלות למה המדינה לא הייתה ערוכה, איך זה שלא דאגו לאלה שעובדים רחוק מהבית לפני שהודיעו על הסגר. הדברים תלויים בעיני המתבונן כי יש מי שאומרים שאפשר גם להחריף את הצעדים ולהפעיל אלימות ובלבד שהקורונה לא תימשך באותו כיוון".

על הכלכלה ההודית, שכמו בכל העולם, גם היא במשבר, אומר ארן: "ראש הממשלה אמר שהצמיחה תרד ב-2.5 אחוזים ויש הסבורים שזו תחזית אופטימית כי לא תהיה צמיחה בהודו, אבל הדברים תלויים באופן שבו ימדדו צמיחה בכל העולם אחרי הקורונה".