ילדים. פסח. מצות. ליל הסדר
ילדים. פסח. מצות. ליל הסדרצילום: Nati Shohat/Flash90

השנה אנו מתמודדים עם אתגר הקורונה שזימנה לנו ההשגחה העליונה. ההלכות להלן כפופות להוראות הבריאותיות שתפורסמנה על ידי משרד הבריאות קרוב לחג.

הלכתית, ישנה חובה גמורה לציית להוראות משרד הבריאות. במקרה של סתירה בין סעיף מסוים להוראת משרד הבריאות, יש להישמע להוראת משרד הבריאות והרבנות הראשית לישראל.

ניקיון הבית מחמץ

  • ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא. ביטול חמץ הוא החשבת החמץ לכלום, וגם הפקרתו לרבים.
  • אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בפסח בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ.
  • בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית=נפח קופסת גפרורים), ולא פירורים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם. ומידת חסידות לחפש גם אחר פירורים פחות מגודל כזית.
  • יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול.
  • אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה
  • בממוצע, שלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ לכתחילה. כאמור לעיל, אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש
  • גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים.
  • חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח שאינם בשימוש יום-יומי, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי ישראל החביבים.
  • אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הכל באוירה נעימה וחיובית, של אהבת השם ואהבת התורה
  • בדורות האחרונים מנהג נפוץ בישראל למכור חמץ שיש בשריפתו הפסד מרובה. עתה עם אתגר הקורונה, גם מי שבעבר הקפיד שלא למכור חמץ, יכול להקל ולמכור חמץ. ניתן למכור דרך האימייל באתר הרבנות הראשית לישראל-

https://www.gov.il/he/service/chametz_sale

הכשרת כלים

  • זה הכלל- כבולעו כך פולטו. על כן, כלי ששימושו באש ממש עם חמץ יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם מעט פעמים השתמשו בכלי באש, ללבנו
  • יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להגעלה
  • במרכזי הציבור יש פינות הגעלה וליבון. יש להקפיד ביותר על הוראות משרד הבריאות כפי שתפורסמנה, וכפי הנראה לא יתקיימו מוקדי הגעלת כלים השנה בשל הקורונה.
  • הגעלה- במים רותחים מבעבעים. ליבון- ב 'ברנר' או באש ממקור אחר.
  • כלי זכוכית- ממתינים יממה ומגעילים ג' פעמים (או משרים במים ג ימים ומחליפים), אך עדיף להמנע משימוש ולקנות חדשים לפסח. לספרדים מספיקה שטיפה במים וסבון.
  • שיש- לנקות את השיש ולכסותו בשעוונית או בנייר כסף עב, במקום בו נניח את הסירים בפסח. אפשרות נוספת- לשפוך על השיש מים מבעבעים מקומקום. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים- אין חובה לכסות, אך יש לנקות במים וסבון.
  • כיור חרס- לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור בנייר כסף. או לשפוך מים רותחים, אך אז טוב להשתדל לא לשים בו כלים חמים בפסח. כיור מתכת- הגעלה בעירוי מים מבעבעים מקומקום.
  • תנור- לנקות עם מים וסבון חריף עד שלא רואים פירורי אוכל, להפעיל שעה על חום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות. יש שנהגו להמנע לגמרי משימוש בפסח בתנורים שלנו, אך מעיקר הדין מותר לאחר הכשרה זו.
  • תנור פירוליטי- להפעיל על תכנית ניקוי בחום הגבוה ביותר. לנקות היטב את הגומיות, עם חומר פגום.
  • מדיח כלים- לנקות היטב, כולל מסננת. להמתין יממה. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה בעודו ריק. ראוי להגעיל את המגשים, אך אין חובה. יש להגעיל את המסננת על ידי עירוי.
  • כלי פלסטיק- להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.
  • בקבוק לתינוק- להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל כמו כל כלי פלסטיק.
  • גביע של קידוש- להגעיל או להחליף. ולספרדים מספיקה שטיפתו.
  • מחבת-ליבון קל. ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון, אין להשתמש בה בפסח.
  • שולחן אוכל-לנקות ולהחליף מפה ודי בכך. ואם רוצים לאכול ישירות עליו- לערות עליו מים רותחים.
  • מיקרוגל-עדיף להמנע משימוש. בשעת הצורך לנקות היטב. להרתיח בו חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, אשכנזים- להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או להגעילה ג' פעמים לאחר יום. ולספרדים די בכך ששוטפים את צלחת הזכוכית. וראוי לחמם בו בתוך כלי סגור.
  • פלטה-ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף עב.
  • קולט אדים-עדיף להמנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.
  • ארון-לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.
  • מקרר-לנקות באופן כללי עם מים וסבון, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לעבור עם קיסם או לשפוך מים רותחים.
  • מקלדת ועכבר מחשב- רבים אוכלים לידם במשך השנה ובפסח. לפיכך יש להפוך ולנער, וראוי לנקות עם מטלית לחה.
  • פלאפון- יש להעביר מטלית לחה על הפיה.
  • שיניים תותבות- מנקים עם מים וסבון, ועירוי רותחים. ואם חושש שיתקלקלו מהעירוי, די במים וסבון.
  • הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך יש לשאול בכל ספק. השנה אנו מתמודדים עם אתגר הקורונה ועל כן יש להקל כפי עיקר הדין במה שיש בו צורך.

מאכלים כשרים

  • ביצים- מותרות, על אף החותמות.
  • תרופה לבליעה- אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף עם הכשר לפסח.
  • סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור- מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה (כדעה שסיכה כאכילה בפסח)
  • משחת שיניים- צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר
  • אוכל לתינוקות- צריך הכשר לפסח
  • אוכל לכלב - צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ.
  • מצה עשירה – לאשכנזים אין לאכול (לחולה או ילד קטן מותר). לספרדים מותר, ויש שהחמירו גם לספרדים בעוגיות פפשודו תעשיתיות.
  • חלב- אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין
  • קניות- ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות מסודרת ולא הכשרים שאינם מוכרים

קטניות

  • "איסור זה, כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטלו. והמפקפקים והמקילים בזה, מעידין על עצמן שאין בהם יראת שמים ויראת חטא ואין בקיאין בדרכי התורה. וכל מדינות אשכנז, וצרפת ורוסיה ופולניה קיימו וקבלו עליהם ועל זרעם את החומרה הטובה הזו שיש בה טעם בעיקר, ופורץ גדר ישכנו נחש" (ערוך השולחן)
  • על כן, אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח
  • רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מכלים שבלועים בקטניות, ויש שנהגו להחמיר גם בכלים בלועים בקטניות.
  • ספרדיה הנשואה לאשכנזי- מותר לה לאכול קטניות בבית הוריה, אך לא בביתה. אשכנזיה הנשואה לספרדי- מותר לה לאכול קטניות, וראוי שתעשה על כך התרת נדרים.
  • יש אומרים שהקטניות האסורות הן רק אותם הסוגים שהיו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר מעיקר הדין לאוכלם בפסח.
  • לפיכך, ליפתית/קינואה/סויה אינם כלולים באיסור קטניות, שכן לא היו בימי הגזירה
  • שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל בתהליך ייצורו. לפיכך שמן קנולה וכדומה מותר בפסח
  • מוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות (שהקטניות אינם רוב במוצר) שיוצרו לפני פסח, י"א שמותר לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה.
  • בימים אלה שאנו מתמודדים עם אתגר הקורונה, מותר לאשכנזים לסמוך על כל אחד מההיתרים הנ"ל לכתחילה, בשעת צורך, ולהמנע רק מקטניות שהיו בשעת הגזירה, ושלא התבטלו ברוב בערב הפסח, ושנגעו במים במהלך הכנתם.
  • מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות

ערב פסח, יום ד, יד' ניסן

  • לאחר תפילת מעריב של יום רביעי בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים. חצי שעה לפני הלילה אין להתחיל בכל מלאכה או בסעודת פת
  • ראוי ליטול ידיו לפני הבדיקה. בודקים עם נר את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס). אין לדבר באמצע בדיקת חמץ. ניתן לבדוק בברכה אחת כמה בתים. אפשר למנות שליח לבדוק את החמץ במקומות שונים בבית. נהגו להניח י' חתיכות חמץ ולמצוא אותם בבדיקה.
  • לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה
  • למחרת בבוקר עושים סיום מסכת עבור הבכורות המתענים, והמשתתפים בה פטורים מן התענית. בימים אלה של אתגר הקורונה יש להתיר לעשות סעודה אף בסיום ספר מהתנ"ך, עם פירוש מצודות או רש"י. או לשמוע סיום מסכת דרך שידור חי, וגם יתן צדקה לפדיון.
  • שורפים חמץ (בכפוף להוראות משרד הבריאות). לא לשכוח לרוקן את שואב האבק שמלא פרורים מהימים האחרונים.
  • לאחר השריפה אומרים שוב ביטול חמץ, בנוסח שבסידורים, בהבנה ברורה של העניין.
  • במשך היום אסור לאכול מצות (מצה עשירה מותרת). ויש שנהגו להמנע גם מאכילת מרור.
  • אכילת חמץ עד שעה 10:02 שריפת חמץ עד שעה 11:22. (הזמנים מתאימים לגוש עציון). ויש המחמירים בזמנים מוקדמים יותר כפי המפורט בלוחות.
  • לאחר חצות היום (12:41) אין לעשות מלאכה גמורה כגון כיבוס, משום שאנו עסוקים בקרבן הפסח (כשבית המקדש בנוי). אך מלאכה לצורך פסח מותרת, וכן מלאכה שמונעת הפסד כספי רב מותרת. וכן מותר לגהץ.
  • ראוי להתפלל מנחה מוקדמת, ולאחריה אומרים סדר קרבן פסח. מכינים את שולחן הסדר ואת הקערה כמנהג העדה. טוב לקנות מצות שמורות לליל הסדר, ולישון כדי שיהיה כח לליל הסדר.
  • ראוי להמנע מלהכנס למקום שמכר או השכיר לנכרי, ובשעת צורך גדול מותר.


יו"ט פסח- טו' ניסן

  • הדלקת נרות לפני כניסת החג, מברכים 'להדליק נר של יום טוב', ו'שהחיינו'. ראוי להדר ולהניח נרות עבים שיספיקו לדלוק עד סיום ליל הסדר.
  • תפילת יו"ט.
  • בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת המידע והחוויה של השעבוד והגאולה האלוקית, הלאה לדור הבא.
  • אין היתר לצלם או לשדר או לצפות בליל הסדר על ידי אפליקציה או תכנת מחשב. גם אם אדם עושה את הסדר לבדו.
  • קידוש של יום טוב. מנהגי ליל הסדר רבים ומגוונים, ויש לעשות את הכתוב בהגדות כמנהג העדה. יש לקרוא את כל ההגדה בפינו, באופן שהדברים יהיו מובנים למשתתפים.
  • יש להדר אחר מצה שמורה לליל הפסח. מרן הרב קוק זצ"ל ובנו, העדיפו מצות מכונה. ישנם פוסקים המעדיפים מצות יד.
  • כל אחת ואחד חייבים מהתורה לאכול כזית מצה לפחות. נוהגים לאכול שני כזית בתחילה, ואח"כ עוד כזית ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן (יש אוכלים שני כזית באפיקומן). ויש מנהגים אחרים לעדות שונות.
  • גודל כזית לכתחילה: אשכנזים- כגודל הנפח של זית גדול בימינו, שהוא כנפח חצי מצת מכונה. ספרדים- כשלושים גרם, שהיא בערך מצת מכונה שלימה (ספרדים יכולים להקל בכזית השני, ולאכול כחצי מצת מכונה ולא אחת שלימה).
  • יש להשתדל לבלוע את שני הכזית באכילה רגילה וזריזה. אם בלע תוך 4 דקות כשני שליש מצת מכונה, יצא מעיקר הדין.
  • יש לאכול את המצה ולשתות את הכוסות בהסיבה. אין להיסב בשעת הברכה אלא באכילה ובשתיה. ראוי גם לנשים להיסב, אך אינן חייבות. אך חייבות שלא לעמוד.
  • שותים ארבע כוסות יין (מי שקשה לו יכול לשתות מיץ ענבים). בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות.
  • נהגו שהילדים מחביאים/מוצאים את האפיקומן, ומקבלים תמורתו פרס, לחבב את המצווה עליהם.
  • לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות. יש להשתדל לאכול את האפיקומן לפני חצות- 00:40, אך היו גדולים שלא הקפידו בכך. ראוי להאריך בסיפור יציאת מצרים, ויש שנהגו כך עד אור הבוקר.
  • שחרית של יו"ט. תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' ואמר 'משיב הרוח'– אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה.
  • מותר לאכול ביו"ט ביום בשר צלי.

חול המועד

  • סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה
  • יו"ט שני של גלויות- אורח מחו"ל, חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן
  • המנהג הנפוץ הוא שאין מניחים תפילין בחול המועד בא"י
  • אין לעבוד בחול המועד. אמנם, אם יפסיד את מקום עבודתו בשל כך, מותר. כאמור, כעת עם אתגר הקורונה יש להשמע להוראות משרד הבריאות גם בנושא זה.
  • מי שנאלץ לעבוד בחול המועד, יכול לעבוד גם במקום שלא הוכשר לפסח. אך לא ימכור חמץ.
  • אין להתגלח ולהסתפר בחוה"מ. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח בחוה"מ יצטער מגירוד ואי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח בחול המועד
  • אין לכבס בחוה"מ, אלא אם נגמרו הבגדים הנקיים לתינוקות

שביעי של פסח

  • הדלקת נרות בערב החג, מברכים 'להדליק נר של יום טוב'
  • יש שנהגו לומר שירת הים בציבור, ובמיוחד על חוף הים. עתה עם אתגר הקורונה יש להמנע מכל התכנסות.
  • בני חו"ל שומרים יו"ט שני של גלויות, ותפילתם שונה, כמבואר בסידורים
  • ימי ספירת העומר
  • עד ל"ג בעומר אין להתחתן ואין להסתפר/להתגלח. מי שהוזמן לחתונה מותר לו ללכת. לעת עתה, בשל אתגר הקורונה על פי הרבנות הראשית מותר גם לאשכנזים להנשא בימים אלו עד הודעה חדשה.
  • אין להאזין בימי הספירה לשירים עליזים או רועשים, אנו אבלים על מותם של תלמידי רבי עקיבא. שירים רגילים מותר לשמוע מהרדיו ומטייפ וכד', אך לא מלהקה חיה
  • לקראת חג העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח (החל מצהרי יום הזכרון). וכן מותר לשמוע מוזיקה עליזה, אפילו חיה
  • ביום ל"ג בעומר מותר להסתפר ולהתגלח, ולספרדים בבוקר ל"ד

יהי רצון שנמשיך לראות בשוב ד' לציון ברחמים
ומחה ד' דמעה מעל כל פנים