ירון יצהרי. מנכ"ל מדטרוניק ישראל
ירון יצהרי. מנכ"ל מדטרוניק ישראלצילום: מדטרוניק

בחברת מדטרוניק, יצרנית הציוד הרפואי הגדולה בעולם ומהמובילות בייצור מכונות הנשמה, הוחלט להפיץ את כל הפטנטים לייצור מכונות הנשמה על מנת לאפשר לכל חברה המעוניינת בכך לייצר מכונות על פי המפרט של מדטרוניק.

מנכ"ל מדטרוניק ישראל, ירון יצהרי, מספר על ההחלטה וההשלכות ומציין כי לא מדובר רק בהפצת הפטנטים אלא גם בכל תהליך הייצור של המכשירים. כשהוא נשאל על המשמעות הכלכלית של התהליך, מה שנאמד בלא מעט מיליוני דולרים ואולי אף מעבר לכך, הוא אומר כי עוד קודם להשלכות הכלכליות יש להחלטה משמעות ערכית.

"בימים אלה אני גאה לעבוד בחברת מדטרוניק. זה הייעוד שלנו להאריך חיים ולהציל חיים. הייעוד הזה הוא צו השעה של האנושות שעומדת בפני אתגרים שהיא לא ידעה, וברגעים בלתי רגילים שכאלה עושים מהלכים בלתי רגילים. לגבי המשמעות הכלכלית, אותה אנחנו לא יודעים לאמוד כרגע, ומבחינתנו מדובר במשמעות זניחה כי המשמעות היא חיי אדם ואת זה אנחנו יודעים לעשות".

האם המשמעות של מהלך כזה היא שלחברה עצמה לא הייתה יכולת לייצר די מכשירי הנשמה ולעמוד בקצב הנדרש? "לנו ולכל יצרני מכונות ההנשמה נוצרו ביקושים אדירים ברחבי העולם. מדובר במאות אלפים כאשר כושר הייצור העולמי לא עולה על מספר אלפים בודדים בחודש. כך שכדי לאפשר לכולם נקטנו בשלושה מהלכים: הגדלנו את כושר הייצור שלנו, הכפלנו ונשלש אותו בשבועות הקרובים, פנינו ליצרנית רכב להגדיל את הייצור ולהיות למעשה שותפים לייצור והמהלך השלישי הוא המהלך הזה, פתחנו את הייצור להמונים בכל העולם".

ועם זאת נותר גם היום שאחרי הקורונה, עולה השאלה האם מהלך שכזה לא מהווה "מהלך של סוף העולם", מהלך שבו חברה יצרנית שמה את כל סודותיה בפני מתחריה. על כך משיב יצהרי ומציין כי בחברת מדטרוניק "תשעים אלף עובדים ברחבי העולם ולחברה אלפי מוצרים' ומנשמים הוא אחד המוצרים וכרגע זה צו השעה. יש לנו עוד מוצרים רבים שאנחנו מוכרים".

עם זאת הוא מציין כי המוצר אינו בא לבדו ונדרשת הדרכה של הצוותים הרפואיים וסיוע בתפעול המערכת, כך שאנשי החברה עוד נותרים בתמונה. "האנשים שלנו יהיו לשם כך בכל בתי החולים. אתמול התבשרתי על שני עובדים שלנו שנכנסו לבידוד כי הם היו בהשתלות של קוצבים. אנחנו מנהלים את זה כחמ"ל גם ברמת התפעול והייצור וגם ברמת האנשים שבשטח".

עוד שאלנו את יצהרי אם שחרור סודות המנשמים לא עלולים לגרום לחברות מסוימות להעתיק את המנגנונים תוך אי הקפדה על כל פרט ופרט, עיגול פינות וחסכונות שמשמעותם היא אי עמידה בתקן של המכשיר. יצהרי משיב: "זה לא שפתחנו את הדברים לכל מאן דבעי. מדובר בתהליך מבוקר. רושמים באתר את הרישום של החברה בצורה מסודרת ואנחנו נחזור וניתן בהתאם לתהליכי בקרת איכות".

על התגובות בעולם מהמהלך בו נקטה החברה שלו, אומר יצהרי כי התגובות מדהימות אך חשובות מהן התגובות במערכת המקומית שבתוככי החברה. "ברמה המקומית, מבחינת הצוותים הרפואיים קיבלתי תגובות של עובדים שמתגאים להיות חלק מהחברה ומארגון כזה".

עוד מוסיף יצהרי וקורא לבתי חולים ומרפאות שבמחסניהם מכשירי הנשמה תקולים ובלתי שמישים של החברה, כאלה שהתקלקלו ברבות השנים, להגיע איתם למעבדת התיקונים ולקבל שירות בחינם. "עד כה השמשנו בשבועיים האחרונים כעשרים מנשמים ונמשיך כך".