אין קיפאון. עובדים
אין קיפאון. עובדיםקובי פינקלר

התיירות הנכנסת לישראל שברה שיאים בשנים האחרונות ואז הגיע משבר הקורונה ושיתק לכאורה את הענף לחלוטין.

בישיבת ועדת הכספים של הכנסת הציג יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, תמונה מורכבת קצת יותר וקריאה להשקיע בענף שלדבריו ממשיך לקבל הזמנות רבות לעוד שלושה חודשים וחצי שנה.

פתאל יוצא מהדיון בועדה בתחושת אכזבה לנוכח עמדת אנשי האוצר שלדבריו רואים בענף התירות כזה שהוקפא ולמעשה אינו קיים, בעוד המציאות היא ש"אין חדרים פנויים לחורף הקרוב עבור קבוצות תיירים.

יש לנו עשרות אלפי הזמנות שאנחנו מטפלים בהם. אמנם חלק התבטל אבל לא כולם".

"כל ענף התיירות בעולם עובד בטווחים של חצי שנה שנה קדימה ואף אחד לא יושב שבעה על הענף שלו והמקצוע שלו אלא נערכים ליום שאחרי. תיירות נכנסת היא היצואן השישי בגודלו בישראל ומייצרת כשישה אחוזים ממקומות העבודה בארץ, בעיקר בישובי פריפריה ומכניסה כסף רב. אנחנו עובדים כיום וקראנו בישיבת ועדת הכספים לאוצר להשקיע את הסכומים הפעוטים בחיזוק התדמית והשיווק של ישראל בעולם, כפי שעושות מדינות רבות אחרות, אבל הם באוצר מניחים שהתיירות מתה לשנה הקרובה. זה מגוחך", קובע פתאל.

"הסכמנו להתחייב שהשקעה פעוטה של כמה עשרות מיליונים תחזיק מאות מיליונים והסכמנו גם לחתום על זה. הם שרויים בהלם שבו עוסקים רק בלחבוש פצעים בלי לחשוב על נתיב היציאה מהמקום שאנחנו בו, והמציאות הזו היא אסונית לא פחות מאשר הוירוס עצמו".

בדבריו מציין ומזכיר פתאל כי ענף התיירות נכנס לעודפי ביקוש משמעותיים ו"זה ענף שיכפיל את עצמו בעשרים השנים הבאות. הוא כנראה גם ישנה את פניו אבל לסגור חלונות, להיכנס למקלטים ולומר שנצא אחרי שהמבול ייגמר זה כמו התאבדות כלכלית חמורה מאוד".

פתאל מבהיר ומחדד כי "תיירות נכנסת אינה מהיום להיום אף פעם. אם רוצים תיירים בסתיו חייבים לעבוד כרגע. הרבה ישראלים מתכננים נסיעה לחו"ל ועושים את זה עכשיו ושוקלים אפשרויות עכשיו. הענף לא קרס. יש בעיות ולא יודעים מה קורה עם ענף התעופה, יש קבוצות שלא בטוח שהכרטיסים שלהם של חברות תעופה שלא בטוח שימשיכו לטוס, אבל הדבר מחייב תחזוקה. אנחנו כמו חקלאים ולא חנות שפותחת שערים ומגיע עובר אורח וקונה. אנחנו זורעים הרבה הכנות כדי שבעתיד יבוא תייר ותצמח עסקה. את זה עושים היום. מי שלא יעבוד היום לא יהיו לו תיירים בעוד שלושה חודשים".

פתאל שב ומדגיש: "יש לנו הזמנות. אין לנו חדרים פנויים לחורף הקרוב. הענף לא עובד מהיום להיום. מכיוון שנתנו לאנשים אפשרות לא לבטל אנשים בהמתנה. יש כנסים ויש קבוצות מאורגנות שמחכים לראות לאן הדברים יתפתחו".

"אם רוצים להביא לכאן קבוצות כמו שתכננו בדצמבר הקרוב צריך לתכנן את זה עכשיו. מדובר בפוטנציאל עסקי שצריך לשמר אותו. אנחנו משוועים להכנסות הללו אז למה לא להשקיע 0.006% מהתכנית הכלכלית תמורת 800 מיליון דולר הכנסות שאנחנו מוכנים להתחייב עליהם".

בין הבקשות שהציג פתאל בפני אנשי האוצר גם בקשה להעסיק לפחות למספר ימים בשבוע את אנשי התיירות ולא להוציא אותם לחל"ת. "ביטוח לאומי אומר לא ואני לא מצליח להבין את זה".

"משרד האוצר הלאים את כל הפעילות והודיע שאין לאף אחד אגורה, לא רשאים לזוז מטר ולא להוציא שקל. משרד התיירות מבקש להפעיל תחזוק מינימאלי בתקציבים שישנם. משרד התיירות הציג היום סקירה מפורטת שהוכנה עבורו ממשרדים מובילים והראה שענף התיירות הוא אחד האתגרים שהכי חשוב לשמר לקראת היום שאחרי".

לטעמו ולתחושתו של פתאל באוצר "האוזן ערלה לגמרי. התנהלות האוצר היא כזו שמטפלים בנזקים וכשנדע מה הנזק נטפל בו. אי אפשר להגיד לעסקים להחזיק ראש מתחת למים ונודיע לכם לכמה זמן. אי אפשר להיות תלויים באוויר".