רו"ח אירנה גלזקוב
רו"ח אירנה גלזקובצילום: באדיבות המצולם

משבר הבריאות העולמי של מגפת הקורונה גורר עמו רעידת אדמה כלכלית שבדימוי שלנו שווה לפחות 9 בסולם ריכטר.

בתוך ימים ספורים מאות אלפי בעלי עסקים בישראל מצאו את עצמם במצוקה בגלל הפסקת פעילות/הזמנות שבאופן מיידי מתבטאת בחיתוך חד בשורת ההכנסות.

גם בימים רגילים הרבה מאוד עסקים בישראל מתנהלים על הקצה, עם מסגרות אשראי מתוחות למקסימום ועם יחס שלילי של הכנסות אל מול הוצאות. הטלטלה הנוכחית עלולה להשליך אותם אל התהום. זה אולי נשמע אכזרי, אבל באופן פרדוקסלי הקורונה עשויה לסייע לבעלי עסקים בכך שהיא מכריחה אותם להפסיק פעילות (ולהפסיק את ההפסדים) או מחייבת אותם לעשות תכנית הבראה דרסטית.

הבעיה היא שהקורונה פוגעת גם בעסקים בריאים ורווחיים שבאבחה נותקו ממקורות ההכנסה. ענפים בתחום התיירות, האירועים ועוד עשרות ענפים אחרים משותקים היום מאונס ולא כתוצאה ממחדל ניהולי. מה הם צריכים לעשות?

צמצום הוצאות מיותרות

מאחר שהתקופה הזו מתאפיינת בחוסר ודאות אין לנו תרופת קסם בשבילכם, אבל יש כמה תפיסות שניתן לאמץ שיסייעו לכם להתרחק מהצוק הפיננסי עד יעבור זעם. בואו נפשט את העניין: כל מצוקה עסקית באה לידי ביטוי ביחס שבין הכנסות להוצאות. כך שהרעיון הכללי בתקופה בה אין הכנסות הוא להקטין את ההוצאות. צמצום הוצאות מיותרות זה משהו שכל עסק יכול לעשות. גם אם זה קשה.

בשלב הראשון צריך למפות את כל ההוצאות ולהיפטר משומנים מיותרים (מהכיבוד בפינת הקפה ועד לצי הרכב בעסק). אחרי שזה נאמר, שימו לב שכתבנו 'הוצאות מיותרות', כאן צריך לבחון אם ההוצאה באמת מיותרת. מבחן 'ההוצאה המיותרת' קשור ל'הכנסה'. למשל, הרבה מאוד עסקים ממהרים לחתוך ולצמצם את מחלקת השיווק, כי היא אינה גוף יצרני. אבל, ייתכן שהמפתח לגידול ההכנסות נמצא דווקא שם. באופן כללי, הדילמה הכי קשה היא סוגיית העובדים.

מעבר לעניין הכלכלי יש כאן סוגיה אנושית וחברית. לפעמים אין לעסק ברירה אלא לפטר עובדים כדי להקטין הוצאות, אבל שווה לשקול זאת היטב. בסופו של יום העובדים בעלי הניסיון הם אלו שגם יוכלו לקחת את העסק קדימה. בהקשר הזה החל"ת שהמדינה מעודדת הוא פתרון טוב לטווח הקצר.

איתור נקודות תורפה בעסק

ימים אלה חשובים לבחינת פעילות העסק שלנו ובמיוחד בחינת יציבותו. אם העסק לא מסוגל לעמוד בשבועיים של הפסקת פעילות, סימן שהוא אינו יציב מספיק וצריך לאתר את הסיבות לכך. כדאי לבקש ממחלקת הנהלת חשבנות שלכם דוח רווח והפסד ברמה חודשית ולנתח את הפעילות כדי לאתר נקודות תורפה. למשל, הצורך להמשיך לגלגל כסף כדי לעמוד בתשלומים. אם זה המצב, העסק בדרך לקריסה ואתם בדרך לסחרור פיננסי.

להיעזר במומחים

אחד הדברים שיכולים לסייע לעסק בתקופת משבר הוא ליווי מקצועי. ליווי כזה יכול להיות ליווי של מומחים פיננסיים ויכול להיות של מומחים משפטיים.

באספקט הפיננסי, המומחה יסייע לכם למפות טוב יותר את ההוצאות ויעזור לכם לעשות שימוש מושכל יותר במשאבים הקיימים. יועץ כזה, בעל ידע ויצירתיות, יכול להמליץ על שורת צעדים וחלופות זולות ויעילות של מסלולי אשראי או ביצוע פעולות כמו איחוד הלוואות או שימוש בנכסים בבעלות העסק כערבון להלוואה בתנאים נוחים ופתרונות נוספים.

בפן המשפטי, עורך דין שמתמחה בתחום יסייע לכם להשתחרר מהסכמים כובלים, והמגלמים הוצאות גדולות, שבגלל המצב לא ניתן לקיים או ישפר את מערך הגבייה שלכם בשעה שאתם זקוקים לכל הכנסה.

חמצן ליום סגריר

ומסקנה אחת ליום שלאחר הקורונה - אחד הכללים החשובים ביותר לעסקים קטנים ובינוניים הוא להשאיר חמצן ליום סגריר.

נכון שאי אפשר היה לחזות את התפרצות הקורונה, אבל המצב החדש מלמד אותנו, שעצמאים, וגם שכירים, חייבים להשאיר לעצמם בעו"ש מספיק כסף לתקופה של חודשיים-שלושה גם אם לא נכנסת הכנסה.

רו"ח אירנה גלזקוב, בעלת משרד רואי חשבון. אירנה היא המייסדת והבעלים של גלזקוב רואי חשבון, גלזקוב יועצים בע"מ ומנכ"לית אפקטיב סטרים