סטיב בלחסן
סטיב בלחסןצילום: באדיבות המצולם

נגיף הקורונה מסעיר בשבועות האחרונים את העולם כולו, בשל התפשטותו המהירה וסכנת המוות שהוא טומן בחובו. זה ללא ספק הנושא הבולט ביותר בשיח העולמי בשבועות האחרונים.

כאשר אנחנו מביטים ממעוף הציפור ניתן לראות כי אירופה, אך לא רק, סופגת אבדות כבדות בנפש מדי יום ביומו, במספרים שקשה לעכל. משפחות שלמות אשר נמחקות בין רגע או שאינן יכולות אפילו להיפרד מקרוביהם הגוססים. מחזות קשים של משאיות צבאיות באיטליה ובספרד עליהם מועמסים ארונות הנפטרים בדרכם לקרמטוריום. ודפי העיתונות המסורתית אשר דפיה הרבים מוקדשים למודעות האבל הרבות.

בניתוח המצב ניתן לראות שבתחילת חודש ינואר, מתחיל לזרום המידע מסין לגבי עוצמת נגיף הקורונה ושאנחנו בדרך לפנדמיה. לקראת סוף ינואר הדברים כבר היו יותר ברורים והקורונה התפשטה במהירות גם מחוץ לגבולות המזרח, התפשטות מהירה מאוד. ומשרד הבריאות הישראלי החל במתן הנחיות ראשונות וב- 27.2.2020 כאשר התגלה חולה הקורונה הראשון בישראל.

ההערכות וההשוואות אשר החלו להצטייר אצל המומחים היא שאנו חייבים בידוד, בדיוק כמו השפעת הספרדית (1918). על פי חלק גדול מהמומחים, השפעת הספרדית הרגה בין 50 ל-100 מיליון בני אדם ברחבי העולם. גם אז רוב המדינות באירופה התייחסו לזה כאל שפעת גרידה ושיש לנהוג לפי הפרוטוקולים הקלאסיים הנהוגים בזמן שפעת. בעוד שהתהליך הנכון היה לקיים סגר רחב ולהכניס את רוב האוכלוסייה לבידוד. מובטחני כי יש אשר יטענו כי אין זו חכמה לתת עצות לממשלות בזמן משבר בכלל ובמשבר בסדר גודל כזה בפרט.

אירופה אשר כבר ראתה בעבר מגפות עולמיות כדוגמת "השפעת הספרדית", הסארס, הזיקה, מחלות אשר ברובן החלו והתפתחו באסיה, שוב לא הבינה ולא הפנימה כי משבר מתפתח בחצר האחורית שלה. השמים לא נסגרו, העסקים המשיכו לפעול ולספק שירות כרגיל, ורק בימים האחרונים מתפרסמת חקירה פנדמטית שאיטליה אפשרה לקיים משחק כדורגל בין קבוצות איטליה ספרד, האם זו הסיבה להתפרצות בארצות אלו, ימים יגידו.

גם ארגון הבריאות העולמי (WHO), הכריז על הקורונה (COVID19) כמגפה רק בתאריך 11.3.2020.

רבים מתחו ביקורת על החלטת ממשלת ישראל אשר סגרה את השמים, ואישרה סגר שאט אט החל להתהדק. אך ניתן לראות שיש פה חולי קורונה, ונפטרים, שבמבחן המציאות הנתונים מאוד מעודדים וזאת בשל ההבנה המהירה של העומדים בראש והוראות משרד הבריאות שפורסמו, ולכך שותפים רוב האזרחים והתושבים אשר הבינו את המחויב לשמור ולכבד את צו השעה.


הכותב: יועץ בכיר בתחומי האבטחה, מנהל ביטחון בגופים מונחים