הרב משה לוין
הרב משה לויןצילום: חזקי ברוך

התפרצות הקורונה הקשה בצרפת הופכת את החיים היהודיים במדינה לקשים הרבה יותר. בניגוד לכל שאר העולם המקוואות לנשים נסגרו והוטל איסור לערוך ברית מילה.

הרב משה לוין, המשמש יועץ מיוחד לרבה הראשי של צרפת וסגן נשיא ועידת רבני אירופה מספר לערוץ 7 כיצד התקבלו ההחלטות הקשות והבלתי שגרתיות.

"כבר יותר משבועיים אנחנו בבידוד ובצרפת לצערי היו בזמן פורים אנשים שלא ביטלו את החגיגות ויש הרבה חולים בקהילה היהודית באופן משמעותי כלפי מספר היהודים באוכלוסייה. אחרי התייעצויות עם רופאים מומחים רבים, החלטנו לסגור את המקוואות לאחר שנקטנו בצעד של סגירת בתי הכנסת.

''אין אפשרות להקל ראש ולהגיד שאנחנו לא במצב של פיקוח נפש וניתן להמשיך בהפעלת המקוואות. זה צעד לא קל והתייעצנו רבות עם דיינים ורבנים ואנשי מקצוע. החלטנו לפעול כך כי היה בלתי אפשרי להשאיר את המקוואות פתוחים", מסביר הרב.

הוא מספר כי "בקהילה היהודית יש כל יום שעתיים של ישיבת חירום עם ראשי הארגונים היהודיים במטרה להביא לשיפור המצב. בראש ובראשונה לשמור על כל הכללים. אנשים נמצאים בפאניקה והלכו לחפש אוכל כשר, למרות שלא חסר. יש לנו שאלות גדולות בענייני חברא קדישא. אנשים קנו חלקות קבר וביקשו להיקבר בארץ. כעת אין טיסות כלל מצרפת לישראל. מה עושים איתם? איך פותרים זאת? אנחנו מנסים לתת את המענה הכי מיטבי ובזכות שיתוף הפעולה של כל הארגונים היהודיים הרבה בעיות נפתרות".

שיעורי התורה בקהילות בצרפת נמשכים ואפילו לחגיגות בר מצווה נמצאים פתרונות ברוח התקופה. "בזכות האפליקציות וידאו אנחנו מעבירים שיעורים ככל האפשר. ויותר מכך, היתה לנו בר מצווה. דרך האפליקציות אי אפשר לענות אמן ולהוציא ספר תורה. אבל היה רעיון נהדר שהילד יתחיל להניח תפילין דרך 'זום' בפני כל המוזמנים לאירוע המקורי. הילד הניח תפילין עם דמעות לפני כולם וזה היה מרגש במיוחד. המסיבה תידחה, אבל הרצון הוא לייצר אפשרויות שאף פעם לא חשבנו עליהן כדי להתמודד עם כל מצב".

"ביקשנו מהרבנים לעשות שיעורים שוטפים לקהילות בכל האמצעים האלקטרוניים כדי שאנשים לא ירגישו לבד בבידוד וגם ביקשנו מהאנשים לעשות סדר לפני כניסת חג הפסח, שאמנם לא יוצאים בו ידי חובה, אבל משמחים את הקשישים", מסכם הרב לוין.