יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לשכת שר הבריאות יעקב ליצמן דוחה בתוקף את כתבת התחקיר שפורסמה הערב (מוצאי שבת) במהדורה עם דנה וייס, "כתבת תחקיר ממוחזרת ומלאה הכפשות כלפי שר הבריאות, משרד הבריאות ומערכת הבריאות בישראל", נאמר בהודעת הלשכה.

"יודגש, אף אחד אינו חסין מביקורת וברור שביקורת חשובה וצריכה להישמע. אך נוכח מתקפת ההשמצות ברור לכולם כי המטרה ברורה, להשחיר את משרד הבריאות והעומד בראשו השר ליצמן, המחלים בעת הזו מקורונה ומנהל במקביל את כל עניני המשרד באמצעים דיגיטליים.

בזמן חרום לאומי אנו מזהים כוונה בוטה להתערבות פוליטית בעידן המו”מ הקואליציוני שמתנהל במקביל. כצפוי וכמה לא מפתיע, תגובת לשכת שר הבריאות לבליל ההשמצות, שודרה בקצרה, למרות שניתנה בפירוט ובהרחבה", נמסר מהלשכה שמביאה את התגובה המלאה:

על הטענות בנושא עיכוב תאריך ההגבלות וההנחיות לציבור:

מדובר בסדרת הכפשות שקריות שאין בינן ולעובדות כל קשר. תאריך יישום ההגבלות לקורונה לא נקבע בידי השר אלא בידי כל אנשי המקצוע, בראשם רה”מ, המל”ל, משרד הבטחון וכמובן כל גורמי המקצוע במשרד הבריאות. השר ליצמן לא רק שלא עיכב בעדם בשום צורה, אלא הוביל קו מחמיר ותקיף לאורך כל הדרך. בהוראת שר הבריאות ליצמן נסגרו השמים מסין ומדינות מודבקות נוספות, בטרם פרוץ מגיפת הקורונה למימדיה הנוכחים בכל העולם. בזכותו היתה ישראל המדינה הראשונה לסגירת השמיים, למרות ביקורת מגורמים רבים, קיבל ליצמן החלטה נחושה שהתבררה כמצילת חיים.

הטענות על בקשת ליצמן להחריג את החרדים בהנחיות:

- בניגוד לנאמר, לא ביקש השר ליצמן להחריג את הלימודים בישיבות והתפילות בבתי כנסת בשום זמן. השר שב והדגיש בכל מקום כי הוראות החוק והנהלים מחייבים את כל המגזרים באותה מידה. השר ביקש שבאותה מידה לא יטילו החמרות מיוחדות על מגזרים מסוימים כמו החרדים. אך בשום צורה לא דרש להחריגם, וההיפך, השר הפעיל את השפעתו בשיחות אישיות בקרב מנהיגי קבוצות מסוימות שהסתייגו בתחילה מקיום ההוראות והודות למעורבות ליצמן הם הורו לשמור על כללי משרד הבריאות.

הטענות להפרת ההנחיות בידי השר:

- הדברים אינם נכונים. ליצמן לא חרג כהוא זה מהנחיות משרד הבריאות. יודגש, בשבת שעברה 28 למרץ התאפשר על פי חוק קיום תפילה עד 10 אנשים במרחק 2 מטר ובמקום פתוח. יציאת השר לרכישת מזון גם מעוגנת בהנחיות משרד הבריאות.

על טענות מדוע הוחרגו המקוואות:

- טבילה במקוואות לא הוחרגה בידי משרד הבריאות והשר ליצמן. כל ההחלטות התקבלו בידי אנשי המקצוע במשרד. לגבי מקוואות נשים הוחלט שיש להמשיך פעילותן במגבלות מחמירות וקפדניות וכך נעשה בפועל.

על הטענות לאי קיום הסברה לחרדים:

- בניגוד מוחלט לנאמר, מיד עם פרוץ משבר הקורונה נערך משרד הבריאות למהלך פעילות ממוקד ונרחב בקרב המגזר החרדי, עליה הופקד פרופ’ איתמר גרוטו המשנה למנכ”ל משרד הבריאות, ברמה המקצועית-רפואית, שכללה מערך תיאומים ודיונים נרחבים אל מול מובילי הדעה, נציגי הציבור החרדי, רבנים ואישי ציבור, במטרה לאפיין ולהגדיר צרכי הקהילה, נוכח ההתמודדות המיוחדת בשל אורח החיים של הציבור החרדי בישראל.

- במקביל לכך, הופעל ופועל מטה הסברה ייעודי כחלק מאגף להסברה ויחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, שמוביל קמפיין ארצי מיוחד להטמעת אזהרות והנחיות מערכת הבריאות לריחוק האוכלוסיה, צורך בבידוד בית וזהירות מונעת אסון, בכל ריכוזי האוכלוסיה החרדית.

מדובר בקמפיין אגרסיבי ובולט במיוחד תחת הכותרת “נשארים בבית נשארים בחיים”, שנמשך בימים אלה בכל הכוח במודעות סדירות בעיתונות החרדית, ובכל אמצעי המדיה הרלוונטיים, ברדיו, באינטרנט, במודעות רחוב, כרוזי שמע ברכוזי האוכלוסיה.

מטה ההסברה החרדי מפעיל מערך קשרי קהילה בהתאמת המסרים לציבור, תוך שיח ישיר עם גורמי ההלכה באוכלוסיה, בהפקה והפצה של חומרי הסברה מתאימים ופסקי הלכה שניתנו בידי גדולי הרבנים.

- הפעילות במגזר החרדי לוקחת בחשבון גם פעילות בקרב שכונות אוכלוסיה בהן קיים צורך בהסברה ייעודית יותר, כפי שבאה לידי ביטוי בשטח, תוך התמודדות לא פשוטה עם התאמת מסרים והגברת מודעות לאזהרות משרד הבריאות בדרכים לא קונציונאליות.

איך מסבירים במשרד הבריאות את אחוזי ההדבקה בציבור החרדי:

- בניגוד להשמצות ולהכללות החרדים ממושמעים ברובם המוחלט לאזהרות. המגזר החרדי אינו מקשה אחת ויש הבדלים בשלבי הטמעת המסרים בהתאם להנהגה וההוראות שמתקבלות בשטח.

אחוז ההדבקה במגזר החרדי נובע מכמה סיבות, בראשן צפיפות אוכלוסייה מרובת ילדים בתוך שכונות קטנות ודירות קטנות. לציבור החרדי מאפיינים יעודיים והתמודדות ייחודית עם משבר בסדר גודל עולמי שכזה, והמענה שמנסים לתת לו הוא בהתאם, תוך לקיחה בחשבון קיום שוני בקרב קבוצות אוכלוסייה מסוגים שונים הדורשים מענה פרטני במיוחד. כל המשמיצים את תושבי בני ברק היקרים לא ניסו לתאר לעצמם, את נה שעוברת משפחה ממוצעת בעיר, מטופלת בילדים שיש להאכילם ולהעסיקם יום יום שעה שעה, בעיתוי ערב חג פסח, בחשש גדול תוך שינוי דרמטי של שיגרת חייהם, הכולל סגירת בתי כנסת, דבר שלא היה בהיסטוריה. מול כל אלה מתמודדים התושבים בגאון ובכבוד עם המצב הקשה, ואף זוכים לבוז והשמצות על היותם “מפיצי מחלות”. זו בושה הגובלת באנטישמיות.

לטענות מדוע בחר ליצמן שלא להיות בפרונט במשבר:

- האמירות כביכול בחר ליצמן לא להיות בפרונט שקריות ולא רלוונטית. יכולותיו של שר אינן נמדדות בהופעות בתקשורת או במתן הצהרות, אלא בפעילות משרדו יחד עם גורמי המקצוע וזה מה שליצמן עושה לאורך הדרך בשיתוף מלא עם מנכל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ואיתו כל צוותי הרפואה הבכירים.

לטענות מדוע לא נערך משרד הבריאות בצורה מספקת:

- משרד הבריאות נערך בכל דרך לשעת חירום. מדובר באירוע חריג בהיקפו ובעוצמתו שבכל העולם נדהמים, נוכח התפשטות הנגיף שמכה בתדהמה כל תחזית שהיתה. אף גורם לא ידע לצפות את מה שמתחולל כעת בכל העולם ובמסגרת זו, פועלת מדינת ישראל באופן הבטוח והמקצועי ביותר, על אף הבעיות והאתגרים הקיימים.

לטענות מדוע לא הגדיל שר הבריאות את משאבי המערכת:

- כל מי שבודק עובדות ומספרים יודע כי תקציב משרד הבריאות וסל התרופות גדלו בתקופת השר ליצמן במכפלות אחוזים עצומים שלא היו כמוהם מעולם בישראל.

לטענות מדוע פועל שר הבריאות באינטרס של המגזר החרדי בלבד:

- מדובר בהאשמות שווא מול העובדות המוכיחות כי השר ליצמן פעל לאורך כל תקופת כהונתו בקידום וביצוע רפורמות ומהלכים משמעותים לטובת כלל אזרחי ישראל ללא אפליה בין מגזר לאוכלוסייה. כנציג חרדי ידע לדאוג לצרכי האוכלוסיה החרדית אך מעולם לא העדיף זאת על פני השיקול והאינטרס הציבורי הכללי של מדינת ישראל וכלל אזרחיה. כדוגמא קטנה ניתן להציג את רפורמת סימון מוצרי המזון שהונהגה באחרונה בישראל לטובת בריאותם של כלל אזרחי ישראל.

מדוע פעל ליצמן לטפל בתחום מכשירי MRI כדרך טיפול בפרוטקציה:

- ההיפך הוא הנכון. רפורמת ה MRI היא דוגמא מצויינת לפעילות נכונה המשקפת גם דאגה לפרט בהקמת מוקד סיוע לכלל האזרחים וזאת לצד (ולא במקום) הגדלת כמות המכשירים בכל בתי החולים. בזכות ליצמן ובתקופתו גדלו מספרי המכשירים בישראל מ 9 מכשירים לכ50.

- כל הטענות בדבר החרגה שאינה צודקת בנושא העישון בפרסום המודפס, וכן טענות על העדפה כביכול לעיתון מסויים - הופרכו והוזמו אחד לאחד בידי גורמי המקצוע ובידי היועצים המשפטים.

"מדובר בהכפשות שקריות שמקורן בבורות ורצון להטיל דופי לשווא בפעילות שר הבריאות", נאמר.