סמוטריץ'
סמוטריץ'צילום: קובי ריכטר/TPS

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' סבור כי יש להתעקש על קידום הריבונות גם במחיר בחירות רביעיות.

"צריך להיות ברור: קידום הריבונות באופן מיידי הוא קריטי גם במחיר בחירות רביעיות. הטיפול במשבר הקורונה הוא חשוב ודחוף אבל אסור לשעבד את האינטרסים האסטרטגיים ארוכי הטווח של המדינה בשביל הטווח המיידי. יש לנו בעניין הזה חלון זמנים מוגבל שקשור לבחירות בארה"ב ואסור בשום אופן לפספס אותו", אמר השר הבכיר ממפלגת ימינה.

סמוטריץ' מסר את הדברים בתגובה לפרסום בחדשות 13 על ידי ברק רביד לפיו יו"ר כחול לבן בני גנץ לא שולל סיפוח של חלקים ביו"ש ומוכן לשקול סיפוח במתכונת מוגבלת באזורים שממערב לגדר ההפרדה.

לדברי גורמים גנץ הציג כמה תנאים למהלך סיפוח שקשורים לשאלה מתי יבוצע מהלך כזה, מה יסופח וכיצד יבוצע הסיפוח.

לגבי השאלה מתי, התשובה הקצרה היא לא עכשיו. לדברי המקורות, גנץ רצה חצי שנה שבה לא מדברים על סיפוח אבל מוכן להתפשר על 4 חודשים. נתניהו רוצה מיד או לכל המאוחר עוד חודשיים.

עוד בדיווח נאמר כי נתניהו רוצה סיפוח שמתחיל ממזרח ומתקדם מערבה. קודם כל בקעת הירדן וכל ההתנחלויות כולל המבודדות שמעבר לגדר ההפרדה. גנץ מוכן לשקול סיפוח שמתחיל ממערב ומתקדם מזרחה – קודם כל גושי ההתנחלויות שיישארו בידי ישראל בכל הסדר עתידי. גנץ מוכן לשקול סיפוח סמלי בגוש עציון או של מעלה אדומים. בניגוד לנתניהו גנץ גם מאוד מסתייג מסיפוח של בקעת הירדן – במיוחד בשל החשש להרס היחסים עם ירדן וביטול הסכם השלום. כמו כן גנץ מתנגד לסיפוח ההתנחלויות המבודדות.

עוד נאמר כי גנץ מאמין שסיפוח צריך להיות תוך התייעצות עם הקהילה הבינלאומית, עם מדינות ערב בדגש על ירדן וגן עם הפלסטינים. המקורות ציינו כי גנץ מתנגד לסיפוח חד צדדי ורוצה מהלך שיהיה חלק מהקשר רחב יותר של תהליך מדיני ויכלול גם צעדים בשטח עבור הפלסטינים – לדוגמא בשטח סי – בתמורה לאזורים שיסופחו.