בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: יהונתן ולצר/TPS

זעם בימין על ראש הממשלה בנימין נתניהו לנוכח הוויתורים המפליגים אותם, כך מסתמן, ביצע במסגרת המשא ומתן הקואליציוני עם "כחול לבן".

גורמים בימין קיבלו אינדיקציות ברורות מצד אנשי כחול לבן לכך שראש הממשלה וויתר במהלך המשא ומתן הקואליציוני בשתי סוגיות ליבה קריטיות: החלת הריבונות ומינוי השופטים.

בניגוד לדיווחים בשבוע שעבר, מתברר שראש הממשלה העניק למעשה לגנץ במסגרת המשא ומתן את היכולת לבלום מהלך להחלת ריבונות בהתאם לתוכנית המאה, זאת גם במקרה שממשל טראמפ ייתן לישראל אור ירוק לביצוע המהלך.

עוד עלה, כי יחד עם תיק המשפטים תקבל כחול לבן השפעה מוגברת, ולמעשה כמעט מוחלטת, על מינוי השופטים. התוצאה עשויה להיות חיסול מוחלט של המאמצים ליצירת איזון בין שופטים אקטיביסטים ושופטים שמרנים בבית המשפט העליון.

בשלבים הראשונים של המשא ומתן ביקשו בליכוד לבנות מנגנונים שיעניקו לימין השפעה בנושא בחירת השופטים, אולם על פי האינדיקציות המעודכנות נסוגו בליכוד מהדרישה הזו מול ההתנגדות המוחלטת של כחול לבן.

נציין כי במהלך 4 השנים הקרובות צפויים להתחלף 5 שופטים לפחות בבית המשפט העליון, דבר שיעניק למי שימונה לשר המשפטים השפעה רבה על פניו של בית המשפט העליון של העשור הבא.

לפי שעה, אנשי הליכוד נמנעים מלהתבטא בנושא בכלי התקשורת.

ביום שישי שוחחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויושב ראש הכנסת בני גנץ בטלפון, על מנת לקדם את המשא ומתן להקמת ממשלת חירום לאומית, כך נמסר בהודעה משותפת של הליכוד וכחול לבן. על פי ההודעה בשיחה הושגו הבנות והתקדמויות. נתניהו וגנץ הנחו את צוותי המשא ומתן של המפלגות לנסות ולהביא בהקדם האפשרי לסיכומים שיאפשרו הסכם קואליציוני.

ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן התייחס להחלת הריבונות, "צריך להקים ממשלה ולטפל במשבר שאנו נמצאים בו. אחרי חצי שנה כשהמצב יתייצב נוכל לדבר על הנושא המדיני".

רונן צור, יועצו של גנץ, אמר הבוקר בכאן חדשות "המו"מ הולך קשה מאוד. לא יהיה הסכם בכל מחיר. נקודות המחלוקת הן גם בסוגייה המשפטית, כמו סוגיית מינוי השופטים, וגם בסוגיות המדיניות. יש התעקשות של הצוות המנוסה לעגן את הדברים בערבויות וביטחונות שלא יאפשרו סטייה ממה שהוסכם".

"בסוגיות מינוי השופטים, אם כחול לבן תיכנס לממשלת החירום, היא לא תאפשר השתוללות מהסוג שהיה".

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד אמרה אמש "לראשונה, נבחרי הציבור בוועדה לבחירת שופטים כרתו ברית עם נציגי לשכת עורכי הדין והשופטים איבדו את אחיזתם בוועדה. כך החלה המהפכה השמרנית, במסגרתה בחרנו 334 שופטים, מתוכם 6 לבית המשפט העליון.

‏רומא לא נבנתה ביום אחד, ומהפכה לא משלימים בקדנציה אחת. מסירת משרד המשפטים לידי השמאל משמעה לא רק עצירת המהפכה אלא חזרה לאחור, לימים בהם השופטים שיבטו את עצמם. ‏בקדנציה הקרובה ימונו לפחות 4 שופטים לבית המשפט העליון. זוהי הזדמנות היסטורית לגבש רוב שמרני. ויתור על ההזדמנות הזאת ייזכר לדיראון עולם".