פרופ' איתמר גרוטו
פרופ' איתמר גרוטוצילום: דוברות משרד הבריאות

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התייחס הבוקר (ראשון) בישיבת ועדת הקורונה של הכנסת למצב במגזר החרדי.

גרוטו, אשר השתתף בישיבה בשיחת וידאו, הסביר כי אחד האתגרים המשמעותיים ביותר הוא הניסיון למנוע את המשך שרשראות ההדבקה.

"אנחנו פועלים למנוע תחבורה ציבורית בין הערים החרדיות כדי למנוע עוד הדבקה ותחלואה", סיפר גרוטו לחברי הכנסת.

"יש לנו תמונת מצב טובה על הערים החרדיות. שיעור ההדבקה בכל הארץ עומד על 1.2. באוכלוסייה החרדית זה 1.4", ציין גרוטו. "זה נשמע הבדל זניח וקטן, אבל בתרחיש הייחוס יש לזה משמעות עצומה".

חה"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) שאלה את פרופ' איתמר גרוטו בועדה להתמודדות עם נגיף הקורונה על ההחלטה שלא לסגור את מקוואות הנשים.

גרוטו השיב, "מקוואות הנשים הם משהו שנעשה באופן פרטני לגמרי כך שאין התקהלות ואין חשש מפני הכניסה למקווה עצמו. במקווה יש כלור ולכן ההנחייה שאין סגירה של מקוואות לנשים".

בנוגע להנחיות שניתנו לציבור ערב חג הפורים שלל גרוטו את הטענה על לחץ מצד הדרג הפוליטי, "אני לא יודע אם יש מקום לעשות עכשיו חקירות בדיעבד לאחר מעשה, ההחלטות נעשו בהתאם למה שקרה באותה תקופה בעולם וזה מה שחשבנו שנכון, לא היה ויכוח בין הדרג המקצועי לבין הדרג המדיני".

מוקדם יותר השתתף בישיבה שר הפנים אריה דרעי שהסביר כי "שיעור ההדבקה הגבוה בבני ברק נובע קודם כל בגלל חיי הקהילה הצפופים".

"בפורים עוד הייתה מותרת התכנסות של 500 איש יחד, אחר כך זה קרה בבתי הכנסת כשעוד היה מותר להגיע. שני הדברים והצפיפות - זה סיפור ההדבקה", ציין.

דרעי ציין, "הייתה מחשבה להוציא חרדים קשישים למלוניות אבל הייתה היענות נמוכה כי אנשים רוצים להישאר בבית. רוני נומה הציע חלופה ולפיה הצבא ישים חייל אחד על כל 5-4 משפחות שיהיה אחראי עליהן. הפתרון נסגר גם מול האוצר ומתברר שהעלות של זה גם יותר נמוכה".

במהלך הדיון ח"כ מיקי חיימוביץ'(כחול לבן) הפנתה שאלה לשר אריה דרעי ושאלה האם הטכנולוגיה של השב"כ לאכן טלפונים סלולריים כדי לבצע חקירה אפידמיולוגית על חולים מאומתים עובדת גם על טלפונים כשרים והאם זה מאפשר לעשות חקירה כזאת על חולים מאומתים באוכלוסייה החרדית ? השר דרעי בתגובה השיב כי אינו יודע מה התשובה לכך.

דרעי: המשימה - להוציא את החולים מבני ברק