עוזב. פרופ' מואב
עוזב. פרופ' מואבהאוניברסיטה העברית

פרופ' עומר מואב מהמרכז הבינתחומי ואוניברסיטת ווריק בבריטניה, תקף בדברים שנשא ב"כנס החירות" את החלטת רא שהממשלה נתניהו להעניק מענקים של 500 ש"ח לכלל ההורים בהתאם למספר הילדים.

"המשבר הכלכלי בו אנו נמצאים דורש קבלת החלטות אמיצות, ועל הממשלה לקחת הלוואות ולהשתמש בכסף באחריות ולא לחלק מתנות לציבור", טען פרופ' מואב.

לדבריו, "לאזרחים נדמה שנתניהו יכול לחלק מתנות מתוך הבנה שהמדינה תסבסד את העלויות, תיקח הלוואות ושהטייקונים יחזירו את הכסף. נתינת המתנות הוא רעיון מופרך ופופוליסטי, במיוחד שהוא מחולק לפי קריטריונים משונים ולא לפי רמת הכנסה".

"אנחנו לא במיתון שנוצר מעודף ביקושים, אנחנו צריכים לתת כסף לאנשים כדי שישרדו", ציין, "כאשר אזרחים רואים שבמדינות אחרות נותנים יותר, זה מכניס את הפוליטיקאים לתחרות מי בזבזן ופופוליסטי יותר".

"עם זאת, זה לא נכון שהממשלה לא תספק פתרון והיא כן צריכה להתערב במשבר, אבל הדבר הפופוליסטי ביותר הוא להחיל סגר הדוק ואילו הדבר האמיץ הוא למצוא איך להוציא אותנו מהסגר", הדגיש מואב

עו"ד שמחה רוטמן, מהתנועה למשילות ודמוקרטיה הוסיף כי "מדינת ישראל במצב חירום. משמע, אנחנו מנתקים את המנגנונים הדמוקרטיים והמדינה יכולה לחוקק חוקים ללא הכנסת. המשבר הוביל לריגול של השב"כ אחרי מבודדי הקורונה באמצעות איכון סלולרי. הציבור לא היה מודע עד המשבר שהכלי הזה היה קיים עד כה בשגרה, וקיומו יכול לעורר שערורייה. כל פעולה שאנחנו עושים, מתויקת במסד נתונים הענק של המדינה. מה ששומר עלינו מפני ניצול לרעה של המידע הזה הוא הפרדת הרשויות. זה מתבטא בעובדה שהמידע שנאסף לא יכול לשמש כראייה במשפט פלילי לדוגמא".

"במידה ולא הייתה הפרדה בין הרשות השופטת למבצעת, הייתם יכולים לקבל קנס על נהיגה במהירות מופרזת ישירות לנייד, כי השב"כ מזהה שנסעתם במהירות גבוהה. הפחד הוא מפני שימוש חוזר בטכנולוגיה הזו מתוך התירוץ שאם זה עזר למנוע את הקורונה, אז למה שלא נשתמש בו בשביל למנוע פשיעה? לכן, הרשות השופטת מקבלת את האחריות לפיקוח על הכלי הזה וההנחה היא שבמידה ויהיה שימוש לרעה, יגיעו הרשויות האחרות ויעצרו אותו", טען רוטמן.