מפגש עם דליה אימו של דביר עמנואלוף הי"ד
מפגש עם דליה אימו של דביר עמנואלוף הי"דצילום: אמי"ת כרמיאל

ברשת אמי"ת בחרו להנציח את זכר חללי צה"ל מבוגרי הרשת במפגשים וירטואליים של כל אחד מבתי הספר סביב דמותו של חלל.

נורית דוידי, אחות שכולה והאחראית על החינוך החברתי ברשת, מספרת על הקושי להנציח ולזכור ממרחק, בנפרד ומהבית.

על היוזמה שאותה מוביל אליסף פרץ, אומרת דוידי: "אנחנו בתקופה מאתגרת שבה לכאורה כל אחד ספון בביתו, אבל יש כאן גם הזדמנות לארח במרחב הווירטואלי משפחות שכולות, וכך עשרות אלפי תלמידים מגיעים לתוך בתי המשפחות השכולות, לשמוע אותן".

דוידי מציינת כי במסגרת המיזם ישנם בתי ספר ש"מאמצים" וירטואלית משפחה שכולה אחת ויש יותר. ישנם בתי ספר המנציחים עד שבע משפחות שכולות. במסגרת זו בכל מפגש וירטואלי שכזה שותפה, לצד תלמידי בית הספר, גם בני המשפחה עצמם המספרים על יקירם ועל התמודדותם כמשפחה שכולה.

"יש תלמידים שנכנסו לאתר 'נפגשים וזוכרים' וכשראו שיש משפחות שפתחו מפגש שלא התמלא נכנסו פנימה ומילאו את המפגשים ואירחו אצלם", היא אומרת ורואה בכך התגייסות חברתית של תלמידים גם אם בפועל הם מרוחקים ולא רואים זה את זה.

כאמור, דוידי עצמה היא אחות שכולה והיא מספרת כי אחיה, שמואל-רפאל רווח ז"ל, נהרג בדיוק בתאריך זה, יום ד' באייר, בשנת תשנ"ב כשהיה בדרכו לטקס לזכרם של חללי צה"ל אך הרכב בו נסע התהפך והוא וחבר נוסף נהרגו. "היום, שבו המשפחה רגילה לארח את החברים ליחידה ואת המשפחה המורחבת, נזכה יחד עם תלמידי אמי"ת בשדרות ונספר מה זה להיות משפחה שכולה בימים האלה ומה זה לעבור את השנים האלה יחד עם חיבוק של עם ישראל ומשרד הביטחון. זו הזדמנות לשיתופיות. אנחנו אולי לא רואים אחד את השני, אבל דרך שיטות שונות שמפעילים הרכזים החברתיים נוצרות שיתופיות בקרב התלמידים שהופכים לשותפים אקטיביים ולא רק פאסיביים".

דוידי מציינת כי להתנהלות הווירטואלית של ימים אלו קדמה התנהלות של שגרה שתרגלה את הדברים ובשל כך המערכת ערה לצורך לתת מקום לתלמידים לקיים שיח פתוח שמתאפשר בקיומן של כיתות קטנות המאפשרות זאת, והדברים באים לידי ביטוי גם יחד עם המשפחות השכולות.

ומה באשר למשפחות שכולות מבוגרות שאולי מעט פחות מתחברות לאפיק זה של זיכרון? על כך היא מזכירה כי את המיזם מוביל אליסף פרץ שכאח שכול הבין שהשכול קיים גם אצל האחים השכולים, ובהתאם גם אחים שכולים וחברים ליחידותיהם של החללים שותפים למיזם.

"אפשר לומר שהשנה משפחת השכול זכתה לקבל מרחב גדול בלבבות של העם, הודות לאליסף פרץ הצלחנו להרים את החיבורים הללו, ולמעלה מעשרים בתי ספר ברשת אמי"ת אירחו משפחות שכולות ואפשרו להגיע למקומות שלא יכולנו לחלום להגיע אליהם".