ראיון מיוחד עם ראש העיר ירושלים

לקראת חג הפסח ובצל משבר הקורונה מספר ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, על אתגרי העירייה בימים הללו ועלך הצפוי והמתוכנן בשכונות העיר בימים הקרובים.

על תחושתו שלו כראש עירייה בימים אלה מספר ליאון: "בימים האלה של מגיפת הקורונה מרגישים אחריות מרובה על בריאותם של תושבי ירושלים ומדובר במגיפה שכמוה לא ידענו, בוודאי לא בדורות שלנו, וברגע שכזה, עד כמה שהתפקיד אחראי, מרגישים שיש לך אחריות על חיי אדם, להקשיב להנחיות וגם לדאוג שכל תושבי ירושלים גם יבצעו את ההנחיות הללו".

ליאון מדגיש כי הוא גאה בהתנהלותם והתנהגותם של תושבי עירו, בניגוד לביקורת שהוטחה בחלק מתושבים אלה כמפרי הנחיות ונהלים. "אני יכול לומר בוודאות שרוב תושבי ירושלים, גם חילוניים, גם ציוניים דתיים, גם חרדים וגם ערבים, שומרים על ההנחיות. יש מקרי מיעוט שלא שומרים על ההנחיות וצריך לבצע שם אכיפה, אבל אני גאה בתושבים ששמחת החיים הירושלמית שלהם נשארת, ואני מתפלל שנצא מהתקופה הזו, אבל האחווה, הדאגה לזולת והקהילתיות שיש בירושלים אין כמותה בשום מקום בארץ".

על תפקידה של העירייה בימים שכאלה אומר משה ליאון: "כראש עיר הדבר החשוב ביותר הוא לדאוג לתושבים של העיר ולעיר עצמה, לנסות ולהמשיך את שגרת החיים ככל שאפשר כמו תחזוקת כבישים וגינות, ניקיון ושאר הדברים השוטפים שצריך לדאוג לחלק גדול מהם שימשיכו לפעול. בנוסף לכך, צריך לתכלל ולהיות בקשר עם משרדי הממשלה השונים ולהעביר את הדברים תושבים, לדאוג שהקשישים שהם האוכלוסייה הכי חשובה במשבר הזה וצריך לשמור עליהם כמו בצמר גפן, שיקבלו את המנות שלהם, שנהיה איתם בקשר כרשות מקומית, שנדאג לכל מחסורם. לורך כך הקמנו מערך מתנדבים שאני גאה בו ובאלפי המנדבים שבו ובעובדי הרווחה של העירייה שעושים יום ולילה בשמירת הקשר עם הקשישים ודאגה לכל מחסורם".

"אוכלוסייה נוספת הם ההורים לילדי צמי"ד, ילדים בעלי צרכים מיוחדים. צריך לדאוג להם אחרי שמערכת החינוך של הילדים שלהם הופסקה והם 24 שעות עם הילדים. כרשות מקומית אנחנו צריכים לדאוג להם כמה שיותר לסיוע. יש מקרים שדאגנו לסייעות מיוחדות ולפעמים צריך לדאוג להם לסיוע של מנות וצרכים נוספים".

על מאבקו נגד הטלת סגר ממוקד על שכונות בעירו מספר ליאון: "לא יהיה מה שהיה אמור להיות לפני כן. מה שהיה הוא שיהיה. אסור לכל תושב להסתובב ברחבי העיר. כל שכונה היא עיר בפני עצמה והמצב שיהיה הוא שיכניסו כמה שכונות למרחב אחד ואלה יהיו התנועות שאפשר לעשות באותם מרחבים. אין כאן סגר נוסף, אין פה החמרת הסגר אלא דאגה לכך שאנשים לא יעברו מאזור לאזור בעיר בתקופת החג".

עוד מתייחס משה ליאון למבצע עידוד המורל בקרב תושבי העיר בעזרתן של המשאיות שעוברות בכל השכונות, יהודיות כערביות, ומשמיעות מוסיקה המותאמת לכל שכונה ושכונה. "אתה רואה שאנשים מהמרפסות מאושרים ושמחים. אני מקבל אינסוף פידבקים על זה. אנחנו מנסים לשמור על שגרה שמחה גם ברגעים האלה".

ומה צפוי בעתיד? ליאון מציין כי הקורונה תפסה את עירו בעיצומה של תנופת פיתוח, וכעת הוא ממתין לרגע בו ניתן יהיה לחזור לשגרה ולהמשיך את בניית המגורים ואזורי התעסוקה לצד פיתוח העיר וניקיונה "שהעיר הזו תקבל את מה שמגיע לה, להיות היפה בעולם ולא רק בישראל".