דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

24 פוליטיקאים ואנשי ביטחון בכירים לשעבר מכל רחבי העולם מבקשים מארה"ב להסיר את הסנקציות האוסרות על איראן לסחור בציוד רפואי ותרופות, על מנת לאפשר למשטר בטהרן להילחם התפשטות נגיף הקורונה "ולהציל מאות אלפי חיים של בני אדם".

על הקריאה חתומים בכירים רבים שסיימו את תפקידם בין היתר מזכירת המדינה לשעבר מדלן אולברייט, מזכירי ההגנה האמריקאיים וויליאם כהן וצ'אק האגל, מנהל הסוכנות לאנרגיה אטומית הנס בליקס, מזכ"לי נאט"ו לשעבר, ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני.

הם קוראים לממשל האמריקאי להסיר את הסנקציות המונעות מאיראן לסחור בתרופות ואמצעים רפואיים, ולהקל על המשטר בטהרן להילחם במגיפת הקורונה.

בקריאה לנשיא טראמפ להסרת הסנקציות נכתב "האיראנים עומדים בפני אחת התקופות החשוכות ביותר בארצם. חציית גבולות על מנת להציל חיים היא הכרחית גם לבטחוננו שלנו, ועליה לעקוף את ההבדלים הפוליטיים בין הממשלות. המהלך עשוי להציל את חייהם של מאות אלפי אזרחים איראנים רגילים, ועל ידי הסיוע לבלום את התפשטותו המהירה של הנגיף על פני גבולות חיצוניים גם להציל את חייהם של השכנים ובהם אירופאים, אמריקאיים ואחרים.

''אף כי מעולם לא התכוונו "להרוג" אף אחד, לחץ מירבי של ארה"ב באמצעות סנקציות על איראן, פוגעים בביצועיה של מערכת הבריאות האיראנית עם הכניסה לחודש השני של התפרצות הקורונההסנקציות האלו גורמות ליבוא הציוד הרפואי, תרופות, וחומרי הגלם הדרושים לייצור המוצרים האלו לאיטיים יותר, יקרים יותר, ומסובכים", נכתב.

מדובר בקריאה הנרחבת ביותר לארה"ב להסיר את הסנקציות על איראן הנלחמת במגיפת הקורונה, לאחר שגם סגן הנשיא לשעבר והמועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן ביקש להסיר את הסנקציות בתקופה הזו.