גנץ ונתניהו בפגישה אצל הנשיא ריבלין השבוע
גנץ ונתניהו בפגישה אצל הנשיא ריבלין השבועצילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, יצטרך להכריע עד מחר (שני), מועד תום המנדט שניתן לחבר הכנסת גנץ להרכבת ממשלה, כיצד ינהג ולמי יעניק את המנדט.

בפני הנשיא עומדות שלוש אפשרויות. האחת היא להיעתר לבקשתו של חבר הכנסת גנץ שנמסרה לו אתמול להארכת המנדט שכבר ניתן. חבר הנסת גנץ כתב בין השאר לנשיא: "קיימנו מגעים אינטנסיביים להקמת ממשלה. למעשה, אני חושב שאנו קרובים לחתימת הסכם, וזה מחייב אותנו לפרק זמן נוסף על מנת להגיע להסכם סופי".

לעומת זאת בליכוד מבקשים מהנשיא להעביר אליהם את המנדט ולאפשר לראש הממשלה, נתניהו, לפתוח במגעים להרכבת הממשלה הבאה לנוכח כשלונו של גנץ.

יצוין כי לגנץ כבר אין 61 תומכים מאחר ופירק את השותפות עם חבר הכנסת יאיר לפיד ו'יש עתיד' כמו גם עם תל"מ של חבר הכנסת יעלון. המהלך הותיר את גנץ עם 19 תומכים ממפלגתו וככל הנראה גם עם חברי הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי המצויים במהלך של השתלבות ב'כחול לבן' ומשלימים את מספר התומכים בגנץ ל-21. פירוקה של 'כחול להן' ומהלכי החבירה לנתניהו ביטלו את תמיכתם בגנץ של 'יש עתיד' הרשימה הערבית המשותפת, ישראל ביתנו, מרצ וחברת הכנסת מירב מיכאלי.

לעומת זאת גם לנתניהו עדיין אין 61 תומכים שכן גם חברי הכנסת אורלי לוי אבקסיס, יועז הנדל וצביקה האוזר אינם מביעים תמיכה בו אלא במתכונת של ממשלת אחדות. אשר על כן נותרה בידי הנשיא גם האפשרות השלישית והיא העברת המנדט לכנסת, שם יוכל כל חבר כנסת לפעול לגיבוש 61 תומכים במסגרת תקופה של 21 יום ולהתמנות לראש הממשלה הבאה.

כאמור, נשיא המדינה יצטרך להכריע בין האפשרויות כאשר אופציית ההליכה לבחירות רביעיות אמנם קיימת תיאורטית, אך במציאות של מלחמה בקורונה האפשרות נראית דחוקה ביותר.