מערכת ה-VAR. חוקים חדשים
מערכת ה-VAR. חוקים חדשיםצילום: רויטרס

מי קובע - מערכת ה-VAR או השופט, האם מותר לשוער לעבור את קו השער בבעיטת פנדל, ומתי תיקבע בעיטה שכזו?

עונת 2019/20 בכל ליגות הכדורגל בעולם רחוקות מלהסתיים אמנם, אך בפיפ"א, ארגון הכדורגל העולמי כבר עמלים על החוקים לעונת הכדורגל שתבוא אחרי שכל זה ייגמר, עונת 2020/21.

במסמך אותו פרסמו הערב (חמישי), עדכנו פיפ"א את חוקי השיפוט החדשים לקראת העונה שתבוא מיד אחרי מיגור נגיף הקורונה.

עיקר ההחלטות נוגעות למערכת השיפוט החדשה, מערכת ה-VAR, שופט מסך כפי שהיא נקראת בישראל, אך גם לכל הקשור לבעיטות עונשין מ-11 מטרים ולחוק הנבדל.

לגבי מערכת הווידאו אשר נכנסה לחיינו בשנה האחרונה ביתר שאת ובכל העולם נעזרים בה שופטים בכדי לדון בפסיקות גבוליות וכבר שינתה משחקים שלמים ותוצאות היסטוריות, החל מהעונה הבאה צפויים השופטים ללכת למערכת החדשה עוד יותר הרבה מזו שהלכו אליה העונה. עם זאת, בפיפ"א אמרו כי ההחלטה הסופית לגבי המהלך תהיה עדיין רק של השופט וכי הוא הסמכות העליונה.

בפיפ"א החליטו כי אם המשחק לא ייעצר מעצמו, יהיה רשאי השופט לעצור את המשחק באמצעו בכדי לבחון מהלך במערכת הוידאו החדשה רק כשהכדור יהיה באזור נייטרלי, כשאף קבוצה לא תוקפת, ואז ייתן אות שהוא הולך לטלוויזיה לבחון את המהלך.

עוד נקבע כי אם הכדור יגע בכתף של שחקן בתוך רחבת שערו שלו, לא תיחשב זו עבירת יד ולכן לא תוביל לשריקה לבעיטת עונשין מ-11 מטרים, פנדל. אם הנגיעה תהיה בכוונה ביד על ידי שחקן תוקף הוא יוזהר או ייענש בהתאם על ידי השופט רק אם ההתקפה שהגיעה בהמשך הובילה להזדמנות מיידית לשער לקבוצה שלו.

עוד נכתב בחוקים החדשים של פיפ"א לגבי פנדלים כי אם השוער נוהג שלא כדין ויוצא מקו השער בעת בעיטת העונשין מ-11 מטרים והכדור לא נכנס לרשת או פוגע בקורה או במשקוף ויוצא, השוער לא ייענש בבעיטה חוזרת אלא אם יוכח כי הפעולות שעשה השפיעו בבירור על הבועט.

החוקים ייכנסו אמנם לתוקף החל מה-1 ביוני, אך על פי המסתמן הוא כי מדינות יוכלו לבחור אם להשתמש בחוקים אלו כבר מרגע חזרת הכדורגל לפעילות או החל רק מעונת 2020/21. בין כך ובין כך, כעת כל שנותר הוא לקוות כי הכדורגל ישוב לפעילות במהרה.