Coronavirus test קורונה
Coronavirus test קורונהiStock

נגיף קורונה נחת עלינו כרעם ביום בהיר וגרם לשיבוש נוראי של מהלך חיינו, אבל מעבר לכך, רבים חלו או יחלו בנגיף וכידוע, לדאבוננו הרב ישנם גם חולים במצב קשה אשר מונשמים וישנו חשש כבד לחייהם.

כרגע עוד לא ברור סופית מה היקפו של הנזק הרחב מנגיף קורונה. אך גם אם כרגע חליתם בנגיף וסובלים מנזק זמני יש ביכולתם לעמוד על זכויותכם ואף להשיג פיצוי. בשלב זה אנחנו בשיאה של המחלה ורב הנסתר על הגלוי, כך שבוודאי בעתיד נגלה דברים נוספים ובכך יהא גם להשליך על המצב המשפטי.

אז אילו מצבים מזכים בפיצוי? על קצה המזלג

מה שמכונה 'תאונת עבודה'. עובד שהגיע לעבודה במהלך ימים אלו ונדבק במהלך עבודתו בנגיף קורונה, יוכל להגיש תביעה נגד המוסד לביטוח לאומי שיכיר בהידבקותו כ'תאונת עבודה'. אותו אדם יגיש טופס בל 250 וכן טופס בל 211 ויגיש תביעה להכרה בחולי כתאונת עבודה.

אם מחלתו תמשך למעלה מ-90 ימים או חס וחלילה מצבו יוחמר, כי אז יוכל להגיש תביעה לנכות מעבודה.

בזאת אין הבדל בין עצמאי לשכיר. גם עובדים עצמאים אשר נדבקו במהלך עבודתם יוכלו לתבוע את הביטוח לאומי שיכיר בכך כ'תאונת עבודה'.

אם במקרה זה של עובד שחלה במהלך עבודתו ונדבק עקב התרשלות המעסיק, כי אז תתכן ותהיה לו עילת תביעה גם נגד המעסיק.

תביעות רשלנות רפואית/רשלנות מעביד/רשלנות צד ג

אם למשל אדם התקשר למגן דוד אדום וביקש להיבדק ולא נערכה לו בדיקה והוא יצא לערוך קניות והדביק אחרים, כי אז ניתן יהיה להגיש תביעה נגד משרד הבריאות ויתכן שגם נגד מד”א שלא דאגו לבדוק את אותו אדם שבהמשך גרם להדבקה של אחרים.

או למשל המקרה של אותו עובד רשות שדות התעופה אשר סבל מתסמינים וביקש להיבדק, ולמרות כך לא זכה להיבדק במועד וחלה בקורונה.

אם האחור באבחון המחלה יחמיר את מצבו ויותר לו נזק לצמיתות, יתכן ולאותו עובד תהא עילת תביעה בגין רשלנות רפואית.

דוגמא לרשלנות צד ג' אלה הם המקרים בבתי אבות "משען". לטענת המשפחות נעשה שם מחדל בטיפול ובבדיקות שלא נערכו לדיירים. לאחר מכן המדינה דאגה להכניס את צה"ל לתמונה. אם אכן נעשה שם מחדל, אם בית האבות לא דאג לדייריו כנדרש יתכן ותהיה עילת תביעה למשפחות הדיירים שנפטרו שם.
רשלנות מעביד: כאשר מצב נוסף המחייב התייחסות הוא מקרה של מעביד המפר את התקנות ומאפשר לעובד שהיה בבידוד להיכנס למקום העבודה. הרי שאותו מעביד גם מפר את הצווים של משרד הבריאות וגם מתרשל כלפי עובדיו הנוספים ולכן יכול ותהא לאותו עובד שנדבק גם עילת תביעה נגד המעביד שכן על המעביד לספק מקום עבודה בטוח. כך גם במקרה ואותו מעסיק לא סיפק אמצעי מיגון כגון כפפות או מסכה ואותו עובד נדבק, הרי שישנה עילה לתביעה בגין התרשלות המעסיק כלפי אותו עובד.
זה נכון גם לתביעות נגד המדינה בכובעה כמשרד הבריאות.

תביעות ביטוח – פוליסות אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות

רוב רובם של העובדים במשק מבוטחים בפוליסות ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוחים פנסיונים. רבים אינם יודעים כי בביטוח הפנסיה שלנו ישנו מרכיב של פנסיית נכות ואובדן כושר עבודה. כאשר עובד נעדר למעלה מ- 90 ימים בעקבות השפעות נגיף קורונה (מה שיכול להיות רלוונטי למקרים היותר קשים) ועונה על הקריטריונים הקבועים בפוליסה, כי אז הוא זכאי לקבלת פנסיית נכות.

ברובן של תביעות פנסיית נכות ישנם שלושה תנאי סף: האחד, האובדן כושר עולה על 90 ימים. השני, היה מבוטח בקרן הפנסיה (או הפסיק הפקדות אבל היה עמית פעיל של 5 חודשים או שדאג להסדר תשלומים במשך 24 חודשים). השלישי, אובדן של לפחות 25% מכושר העבודה, שמונע מאותו אדם לעבוד בעבודתו או בעבודה אחרת.

אזי ניתן להגיש תביעה. תשלום הפנסיה אינו על חשבון הפנסיה העתידית אלא מדובר בפנסיית נכות. בפנסיה זו ובמידה ויוכר באופן מלא, התובע יקבל פנסיה חודשית וגם ישוחרר מהפקדה חודשית. אם אותו מבוטח יוכר רק באופן חלקי אז 50% יופקד על ידי הקרן ו-50% המבוטח ידרש להמשיך להפקיד בעצמו.

ביטוח לאומי נכות כללית או תביעת סיעוד

לאדם שנדבק בנגיף שלא במסגרת עבודתו והוא עדיין עובד או עד גיל פרישה, עדיין תהא האפשרות להגיש תביעה למדור נכות כללית, זאת בדרך כלל כשמדובר בפגיעה חמורה. אם אכן יענה על התנאים יהא זכאי לקצבה.

אדם מעל גיל פרישה שנדבק בנגיף וסובל מבעיות רפואיות חמורות יכול להגיש תביעה לסיעוד ועזרה בבית.

עו"ד שלהבת רובין, מומחית בתביעות תאונות דרכים, ביטוח לאומי ורשלנות רפואית