אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

שר המשפטים אמיר אוחנה הפיץ אמש (א') להערות הציבור תזכיר לתיקון חוק החברות יחד עם טיוטה לתיקון תקנות החברות שנועדו להקל על רישום חברה ברשם החברות – כך שרישום חברה בישראל יתאפשר באופן מקוון וללא חובה לחתום על תצהיר בפני עורך דין.

כיום, לפי הדין הקיים, זהות החותמים על מסמכי רישום חברה צריכה להיות מאומתת על-ידי עורך-דין.

תזכיר החוק וטיוטת התקנות הנלווית לו אשר יזם השר אוחנה מוסיפים אמצעי חלופי לזיהוי החותמים והמגישים את מסמכי הרישום של חברה, בדמות הזדהות אלקטרונית בטוחה.

ההזדהות המקוונת תיעשה באמצעות מנגנון ההזדהות הממשלתי שהוגדר כמספק רמת ודאות וזיהוי גבוהים.

לאחר שהצעת החוק תאושר על ידי הכנסת ויותקנו התקנות, המנגנון יהיה זמין לשימוש באופן מיידי וללא כל עלות עבור כל אזרח באתר הממשלתי "ממשל זמין".

ההקלה על הקמת חברות בארץ היא צעד נוסף שנעשה במסגרת המאמצים לפישוט וצמצום הרגולציה והבירוקרטיה, שהשר אוחנה ומשרדו מקדמים מזה תקופה בשיתוף עם גורמים נוספים בממשלה ובמשק.

הקלה זו מורידה תחנה נוספת בתהליך הקמת חברה לפי מדד קלות עשיית העסקים (Doing Business) של הבנק העולמי, ועל פי ההערכות צפויה להקפיץ משמעותית את דירוגה הבינלאומי של ישראל במדד הקרוב בסעיף "הקמת עסק" לעשירייה הראשונה בעולם, ובכשלושה מקומות במדד הכללי.

תיקון זה יאפשר להתקדם אל עבר יעד מרכזי שהציב השר אוחנה: הקמת חברה בתחנה אחת בלבד. מדובר ברפורמה כוללת עליה עמלים תקופה ארוכה במשרד המשפטים בהובלת השר, ובשיתוף ישראל דיגיטלית ורשות המיסים, אשר תחסוך זמן רב ומשאבים כלכליים למבקשים להקים חברה.

שר המשפטים אוחנה: "המדיניות שלי למן היום הראשון בתפקיד הייתה צמצום רגולציה ובירוקרטיה, וקידום צעדי דיגיטציה – במטרה לקדם את צמיחת המשק, שיפור פריון העבודה ובהתאם לכך את איכות חייהם של אזרחי המדינה.

''רישום חברה באופן דיגיטלי וללא חובת הסתייעות בעו"ד היא בשורה חשובה ליזמים, ולמקימי החברות במשק, במיוחד בתחילת דרכם. אני מודה לראש רשות התאגידים, למחלקת תכנון ואסטרטגיה במשרד המשפטים ולייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי), אשר מלווים את התהליך מראשיתו”, הוסיף אוחנה.