הנשיא ריבלין בשיחה
הנשיא ריבלין בשיחהצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קרא לגיבוש תכנית הבראה כלכלית למשק הישראלי מהר ככל הניתן על רקע הפגיעה האנושה שסופגת הכלכלה מפגעי הקורונה.

״המשבר הכלכלי והחברתי שבו אנחנו נמצאים, חמור לא פחות מהמשבר הבריאותי, ואנחנו מוכרחים להיערך אליו לפחות באותו כובד הראש״, אמר הנשיא בשיחת ועידה מקוונת עם חברי נשיאות המגזר העסקי, הפורום הכלכלי-חברתי ועמותת "2B-Friendly", המובילים על רקע משבר הקורונה את מיזם "מתחברים" לצמצום הפער הדיגיטלי בקרב אוכלוסיות מעוטות יכולת בישראל.

בשיחה השתתף מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי ומנהלים מחברות שונות בהן אינטל, אמדוקס, אתנה, בבקום, בנק הפועלים, גוגל, DELL EMC, ד"ר פישר, האחים גלובל, ערוץ הופ, הוט, ויאקום, ווסטרן דיגיטל, יד הנדיב, לנובו, לשכת הסחר ישראל אמריקה, מגדל, מטריקס, אתר מאקו, מנפאוור, סיסקו, פייסבוק, פולקסווגן, קרן ביחד, קרסו מוטורס, קשת ערוץ 12, רב-בריח PRODUCT SYSTEM, NESS, YTEK והתעשייה האווירית.

עוד אמר הנשיא: "התקופה הזאת מוכיחה, שהנגישות לאינטרנט כבר איננה מותרות, אלא מצרך קיומי ממש. לימודים, השכלה, תעסוקה, שירותים בסיסיים לחירום ושגרה, הפכו זמינים רק דרך הרשת. בזמני המשבר הזה, הפערים החברתיים בישראל, הולכים וגדלים, זועקים לשמיים, כואבים מתמיד, וכמעט כולם מתנקזים אל הפער הדיגיטלי.

''צו השעה היום, הוא לחבר את כל מי שנשאר מאחור. צו השעה הוא להקנות כישורים ואוריינות דיגיטליים לכל מי שלא יוכלו לשרוד את העת הזו, לכל מי שיפלטו ממעגלי ההשכלה, הצמיחה והתעסוקה, כשהם מנותקים. צו השעה הוא לחבר ולהתחבר, להפוך את המשבר אליו נקלענו - להזדמנות.

"המאמצים אליהם נירתם היום, לצמצום הפער הדיגיטלי, הם תשתית קריטית גם לחזרה לשגרה. אז נחזור להידרש למשימה של העלאת הפריון במשק ושל צמצום הפערים החברתיים, בין הפריפריה למרכז, בין השבטים, המגזרים, השונים בישראל, שהן מהבוערות שבמשימותינו. מהבחינה הזו, כוח המשימה החירומי הזה, הוא סנונית ראשונה, ראש חץ, של תכנית היציאה מהמשבר."

הנשיא הודה לכל הלוקחים חלק במיזם החשוב והדגיש: "המשימה שלנו, בכוח המשימה הזה, היא לא להחליף את משרדי הממשלה, אלא לחזק אותם, ובעיקר את החברה הישראלית בפתרונות פורצי דרך, בחדשנות, ביעילות ובהיקף. אני מחכה לשמוע מכם בקרוב מאוד, על הפתרונות עליהם אתם חושבים, ועל הדגלים הקונקרטיים שאתם רוצים להניף. אני כאן לשירותכם."

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ומייסד הפורום הכלכלי-חברתי התייחס בשם המנכ"לים ליוזמה ואמר: "מדינת ישראל לא זקוקה לקורונה כדי לחוש את הערבות ההדדית החזקה הקיימת כאן בינינו. אך בימים אלה, כאשר מתחזק הצורך של חלקים במדינת ישראל לקבל סיוע - מתחזק עוד יותר גם הצורך של האחרים לתת. המגזר העסקי גאה לחבר בין המנוע הכלכלי לחברתי, בחסות בית הנשיא, לצמצום הפער הדיגיטלי עבור תלמידים ואוכלוסיה מבוגרת המנותקים ממחשבים ותשתיות טכנולוגיות. זהו אירוע היסטורי ולמעשה יריית הפתיחה של כל העבודה שאנחנו עושים בשנה האחרונה בחיבור שבין המגזר עסקי לחברה האזרחית תחת הפורום הכלכלי חברתי, כי בחירום כמו בשגרה, חברה חזקה היא הבסיס לכלכלה חזקה."

יואל חשין, יו"ר ומייסד 2B Friendly אמר במפגש: "המפגש היום בין קבוצת המנכלים הבכירה שנבחרה לעסוק בצמצום פערים דיגיטליים בישראל, הוא לא פחות מהיסטורי. נדירות מאוד הפעמים שסביב אותו שולחן יושבים כל כך הרבה בכירים ברוח של ערבות הדדית וסולידריות חברתית ולפיתרון בעיות חברתיות. נדהמתי מהנכונות וההיענות של המנכלים לקחת חלק במפגש היום, כאשר לא היה מנכל ששוחנו איתו שלא נענה לאתגר. אני משוכנע שזהו מפגש ראשון בין מפגשים רבים נוספים של מנהיגות עסקית ישראלית. על מנת לפתור בעיות חברתיות בקנה מידה לאומי, המנגנון הריבוני לא יוכל למשימות האלה ללא הסיוע שלנו. בידי המרחב העסקי מצויים הכישרון, היצירתיות והעוצמה הנדרשים להפוך את ישראל למקום טוב יותר לחיות בו, והגיעה השעה למנהיגות עסקית פרו- אקטיבית הנושפת בעורפו של הריבון ומשמשת עזר כנגדו."

נשיאות המגזר העסקי, הפורום הכלכלי-חברתי ועמותת "2B-Friendly", חברו יחד עם בית הנשיא למאמץ משותף לטובת צמצום הפער הטכנולוגי בישראל, במונחי תשתיות חיבור לאינטרנט, והן במונחי מחשבים ואוריינות דיגיטלית החסרים בפרט בפריפריה החברתית ובקרב האוכלוסייה החרדית והערבית. הפורום הוקם על ידי נשיאות המגזר העסקי והושק בקיץ האחרון בבית הנשיא, מתוך הבנה כי פועלות אלפי חברות בעלות השפעה על החברה, כשלצידן אלפי ארגונים חברתיים, לקידום יוזמות חברתיות, ללא תיאום או סנכרון, מבלי לנצל את כוחם המצרפי להשפעה מהותית על אתגרי החברה הישראלית.

הקרן והפורום הכלכלי חברתי נוסדו במטרה לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים סביב אתגרי ליבה חברתיים כלכליים ולקדם השקעות עסקיות חכמות וממוקדות באתגרי החברה הישראלית, והם פועלים בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה, החברה האזרחית וגופי פילנתרופיה ויהוו מרחב אסטרטגי משותף של נציגי המגזרים הנ"ל לצורך הובלה משותפת של המיזם.

נשיאות המגזר העסקי הינו "ארגון גג" המאגד ומייצג את האינטרסים המשותפים של המעסיקים המרכזיים במשק באמצעות 12 נשיאי המגזר העסקי. הארגון פועל לקדם את המגזר העסקי בישראל ולחזק את הכלכלה והמשק באמצעות קידום יוזמות חופשיות, יצירת סביבה אטרקטיבית למשקיעים וקידום חופש העיסוק.

‏2B Friendly הינה חלק מקבוצת 2B שהוקמה לפני כעשור כדי לחולל שינוי במרחב העסקי ולקדם פתרון של בעיות חברתיות באמצעות מודלים עסקיים. הקבוצה פועלת מול משקיעים, יזמים, צרכנים והציבור הרחב בנושאי התנהלות עסקית והשפעתה על החברה ועל הסביבה.