ברל'ה קרומבי
ברל'ה קרומביצילום: עצמי

הרגע ששבר אותי בסיפור האכיפה הבררנית נגד החרדים, לא היה הסגר על השכונות החרדיות, גם לא הרימון שהושלך (כנראה בטעות) על ילדה בת 8 במאה שערים בליל אמש.

זה היה הרגע שראיתי סרטון יח''צ מושקע וערוך של דוברות המשטרה, שמציג מבצע שיטור של יס"מ בשכונות החרדיות, במהלכו מוצג בגאווה שימוש בכח נגד חרדים. זה היה הרגע שהבנתי שיש כאן מישהו עם מוטיבצית יתר, שמנסה לעשות סיבוב על החרדים.

בסיפור הקורונה והחרדים מעורבבות שתי עובדות: 1. יש בעיה בשמירת הכללים בציבור החרדי. בגלל המגורים הצפופים, בגלל חוסר המודעות, או בגלל חוסר האמון במוסדות המדינה. יש לכך מספר סיבות כנראה, למרות שכמובן אינו מצדיקות את הפרת הכללים. 2. אבל (וכאן מגיע חתיכת אבל) בלי קשר לעובדה הקודמת, יש הסתה ארסית נגד החרדים בתקשורת על בסיס יומי ואכיפה בררנית נגדם של מוסדות החוק. כל מי שערבב את שתי העובדות האלה לכדי סיפור אחד עושה עוול.

נשיא המדינה ריבלין עשה סדר פסח אצל הבת שלו, שזה מה שנקרא בשפת "מהמקפצה"; ליברמן, גלנט ונתניהו אירחו את ילדיהם בחג (בלי להכנס לתחקיר הכלב של אבנר האובססיבי); ובתל אביב הייתה אתמול הפרה בוטה של הכללים בהפגנת הדגלים השחורים. אבל מדינה שלימה רעשה רק על שר הבריאות, שלפי עדויות מעורפלות של ההוא-שראה-את-ההוא, התפלל במנין פעמיים בניגוד לנהלים.

מבלי להקל ראש בהפרת הכללים, ליצמן היה שר הבריאות היחיד בעולם שזיהה את המשבר לפני כולם והשר היחיד שלקח אחריות על המשבר עוד לפני שמישהו הבין בכלל שיש משבר. התעקש לסגור את הטיסות מדרום קוריאה ובהמשך מארצות נגועות קורונה נוספות, גם כשכל משרדי הממשלה התנגדו ותקפו אותו, וכך מנע כאן קטסטרופה אדירה. ניהל עד עכשיו את המשבר בסופר מקצועיות.

אבל הוא חרדי עם שטריימל. איך אפשר לפרגן לו במדינה הזאת? כל אלה ששונאים אותו עכשיו בלי שהם יודעים באמת את העובדות ועל סמך כמה עדויות בערוץ 2 שהוא התפלל במנין, שנאו אותו גם קודם. מצער לומר אבל זו שנאת חרדים נטו. במקום לערוף ראשים היה נכון יותר לתת לבן אדם קרדיט על מה שעשה למעננו - גם אם טעה. ובעיקר לקחת בחשבון שאולי אולי לא כל האמת בדיווח של ערוץ 2.

אבל הסיפור הוא לא ליצמן, אלא הסיבוב היח"צני שגורמים מסוימים עושים על הציבור החרדי. הקמפיין התקשורתי נגד ליצמן הוא חלק מטרנד של "הכה בחרדים והצל את עצמך". כמה קל לעסוק בכמה עשרות מתפרעים במאה שערים, במקום בבעיות האמיתיות של שמירת ההנחיות בכל מדינת ישראל.

הכותב הוא איש תקשורת במגזר הדתי-לאומי