הכדורגל האירופי חוזר?
הכדורגל האירופי חוזר?צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ג'ובאני רצה נחשב לאחד ממומחי המחלות הזיהומיות באיטליה הגדול ביותר. רצה הוא ראש המחלקה למחלות זיהומיות במכון לבריאות לאומית, הגוף המדעי הבכיר של מערכת הבריאות הציבורית באיטליה ומי שאמור להיות בימים אלו עם התחזיות הכי קודרות על העתיד הקרוב.

ודווקא הוא, שאמר לא מזמן כי לא טוב יהיה לחדש את עונת 2019/20 בליגת העל האיטלקית, 'סריה א'' בשל המגע הרב בין השחקנים, טוען שאפשר יהיה לחזור ולשחק כדורגל במדינה: "הסרייה A תוכל לחזור בעוד כחודש ולשחק מאחורי דלתיים סגורות ותחת אמצעי ביקורת נוקשים", אמר רצה לתקשורת במדינתו.

לדברי רצה, הדבר יתאפשר רק מאחורי דלתיים סגורות ועם אמצעי ניהול והשגחה קפדניים ומחמירים מאוד, אך אפשרי בהחלט ואפילו כבר בתוך חודש מהיום.

"בכל פתיחה של משהו יש סיכון. עלינו להפחיתו ככל האפשר באמצעות כללים נוקשים", אמר רצה. על פי הכללים אשר יזמה ההתאחדות לכדורגל האיטלקית, ייערכו בדיקות דם רבות לשחקנים ואנשי צוות בזמן החזרה והמשחקים כמו גם בדיקות קורונה באמצעות מטושים שיתקיימו באופן קבוע, זאת על מנת לזהות אם מי מהם נדבק בווירוס הקורונה או נושא נוגדנים.

עוד נכתב בכללים תאריך החזרה לאימונים באיטליה שנקבע ל-4 במאי וכן תאריך חזרת הליגה עצמה שתתחדש ב-31 במאי. על פי הכללים, השחקנים יתאמנו וישחקו במקומות מבודדים ויישארו תחת השגחה עד לסיום העונה.

על פי ה-"קוריירה דלו ספורט", תוכנית החזרה למגרשים של הליגה האיטלקית תאפשר לקיים משחקים רק בשלוש ערים נבחרות בדרום-מרכז המגף: פירנצה, רומא ונאפולי - שהוכו בצורה פחות משמעותית על ידי הנגיף בהשוואה לאזורים אחרים במדינה כמו מחוז לומברדיה.

והגדילה לעשות מילאן האיטלקית שזימנה בחזרה את שחקניה הזרים שעזבו את איטליה עד יום החמישי הבא, מתוך תקווה שניתן יהיה לחזור לאימונים עד ה-4 במאי.

רצה ואיטליה לא לבד. גם באנגליה, בספרד וצרפת שוקלים לשוב אל כר הדשא במהרה כשאפילו בבלגיה, שם כבר הודיעו על סיום העונה ועל קלאב ברוז' כאלופה, שוקלים לחזור בהם ולהכריע את העונה על הדשא הירוק.

בספרד, משרד הספורט וההתאחדות סיכמו יחד על תכנית לחידוש הליגה העונה ושיקום הכדורגל המקומי ביום שאחרי המשבר, כשמשחקים רבים עלולים להתקיים ללא קהל ולגרום לפגיעה כלכלית קשה, זאת "במטרה למנוע מהענף לספוג מכה אנושה שספק אם יתאושש ממנה".

ב "ל'אקיפ" הצרפתי דיווחו כי הליגה הצרפתית מתכננת לחדש את העונה גם היא, כשזה עשוי לקרות ב-17 ביוני. על פי התכנית, פעם בשלושה ימים יתקיים מחזור משחקים זאת כדי לעמוד בלוחות הזמנים.

וגם בליגה הטובה בעולם, הפרמיירליג האנגלית, מתכננים חזרה הדרגתית לפעילות, עם חזרה לאימונים החל מה-18 במאי, כאשר שם מבינים כי ישנה סכנה גדולה לבריאותם הנפשית והפיזית של הכדורגלנים.

במסמך מדאיג שהוציאה ההתאחדות לכדורגל באנגליה עולה כי ישנו "זינוק דרסטי" במספר הפניות של כדורגלנים לסיוע נפשי בזמן משבר הקורונה.
על פי דוח של מחלקת הרווחה של ההתאחדות, לא פחות מ-299 כדורגלנים מקצוענים - מהפרמיירליג ועד הליגה השלישית - פנו לארגון בבקשה לקבל עזרה "רגשית ומנטלית".

לדברי מייקל בנט, האחראי לבריאות הנפש בהתאחדות, כדורגלנים רבים מתקשים להתמודד עם השיעמום וחוסר המעש ומתמכרים להימורים.

"היינו נאיביים כשחשבנו שאנשים יתייחסו לבידוד כאל ירח דבש", אמר בנט ל-BBC. "האמנו שהכדורגלנים ישמחו לבלות יותר זמן בחיק המשפחה, אבל בפועל הם משתעממים, משמינים, ומפתחים חרדות. אנחנו חייבים לדאוג להם".

על פי התכנית של התאחדות הכדורגל האנגלית, עונת 2019/20 תחודש ב-8 ביוני, ועל פי "הסאן", השחקנים יידרשו להופיע לאימונים כשהם מוכנים לעלות ישירות לכר הדשא, לבושים בבגדי אימון - זאת כדי להימנע מלפתוח את חדרי ההלבשה.
בנוסף, מתכננת הליגה לערוך לכל השחקנים בדיקות קורונה כבר ברכביהם הפרטיים לפני אימונים, בצורה מרוכזת.

תחילה האימונים ייערכו במתכונת של חמישה אימונים ל-25 שחקנים, כלומר חמישה שחקנים על המגרש בכל זמן נתון ובהדרגה יעלה מספר המשתתפים עד לחידוש העונה כסדרה.

עם זאת, יש מי שמחו על קיום משחקים ללא קהל, כשהבכיר ביניהם הוא אריק קאנטונה, שחקנה הצרפתי האגדי לשעבר של מנצ'סטר יונייטד האנגלית שאמר: "אין הגיון בהחזרת המשחק אל מול יציעים ריקים".

"מה, נעשה את זה רק כי עצרו את התשלומים מהטלוויזיה? כדורגל ללא קהל זה לא כדורגל. יכולים להופיע אותם שחקנים באותן קבוצות, אבל הם זקוקים לאנרגיה מצד האוהדים. הם באמת השחקן ה-12. ללא קהל אין תשוקה. אין כלום. בדיוק כמו שאי אפשר לקיים הצגת תיאטרון מול אולם ריק".

גם עם זה באנגליה מנסים להתמודד ואחת ההצעות שעלו הייתה האפשרות להשמיע רעש מזוייף של קהל במשחקים שעוד נותרו לשחק.

בין כך ובין כך, נראה כי כולם מסכימים על דבר אחד - דווקא עכשיו, כשמצב הרוח בעולם כולו לא טוב, המציאות לא מאירה פנים במיוחד והמורל ברצפה, דווקא עכשיו אין כמו כדורגל כדי לספק מעט רגעי נחת. באירופה כבר הבינו - מתי גם בישראל?