יעקב חגואל
יעקב חגואלצילום: דוברות

דו"ח אנטישמיות שהוכן עבור ההסתדרות הציונות העולמית ליום השואה מגלה כי ברבעון הראשון של שנת 2020 ישנה עלייה חדה במקרי האנטישמיות בעולם.

הדו"ח שהופק על ידי אלי נחום, חוקר תופעת האנטישמיות וגמלאי משרד ראש הממשלה מגלה כי מגפת הקורונה המשתוללת בעולם היא סיבה די מרכזית לאנטישמיות.

הדו"ח מציין כי בממשלות שבהן יש מקרים רבים של אנטישמיות אין תוכניות מסודרת נגד המאבק בתופעה. יהודי התפוצות חוששים להסתובב במרחב הציבורי עם סממנים יהודיים כמו כיפה, טלית, תליוני מגן דוד, מציין נחום בדוח המיוחד.

הדוח מציין כי כבר בשנת 2019 חוו יהודי העולם אירועים אנטישמים בסדר גודל שלא היו בעבר, ברוב מדינות העולם בהם מתבצע מעקב אחר אירועים אנטישמיים, נרשם בשנה החולפת מספר שיא של אירועים.

ישנן מספר מדינות ברחבי העולם שבהם הנתונים של הרשויות מעוררות דאגה. בגרמניה וארה"ב חלה עליה במספר האירועים האלימים שמבוצעים על רקע אנטישמי. בארה"ב בכל יום מתרחשת לפחות תקיפה אחת של יהודי במקום כלשהו, ובגרמניה מותקף יהודי כל שלושה ימים בממוצע. מציין מחבר הדו"ח.

בשנה החולפת התרחשו שני פיגועים קשים על רקע אנטישמי. הראשון התרחש בבית הכנסת של חב"ד קליפורניה, באפריל 2019 אז נהרגה מתפללת אחת ורבים נפצעו.

הפיגוע השני התרחש בבית הכנסת בגרמניה במהלך תפילות יום הכיפורים, אז פתח באש שטפן באלייט אך לא הצליח לחדור לבית הכנסת.

הדו"ח מפרט את כל ממצאים שהיו בשנה האחרונה מיום השואה תשע"ט עד יום השואה תש"ף.

בעקבות ממצאי הדו"ח יכנס יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית פגישת אונליין דחופה השבוע עם ראשי הקהילות היהודיות ברחבי העולם לגיבוש תכנית פעולה וסיוע לקהילות.

לדברי חגואל, "ממצאי הדו"ח מראים כי נגע האנטישמיות כבר הפך למחלה ממאירה שלא בוחלת באמצעים כדי לפזר את הרעל שלה ברחבי העולם. נגיף הקורונה אמנם לא מבדיל בין דת גזע ומין אבל נותן לאנטישמיים קרקע פוריה לקונספירציות. התופעה הזו, של האשמת היהודים ביצירת נגיפים מגפות, מחלות ועוד, אינה חדשה. ראינו אותה כבר בימי הביניים בתקופת המגפה השחורה. כבר אז, כמו היום, הסיתו נגד היהודים והאשימו שהם עומדים מאחורי המגפה. ההבדל הגדול בין אז להיום הוא שכיום יש לנו את מדינת ישראל, חזקה, גאה ואנחנו נמשיך ונאבק באנטישמיות ואף ננצח אותה בראש מורם" .