השופט שטיין
השופט שטייןצילום: מירי שמעונוביץ

שופט בית המשפט העליון, פרופ' אלכס שטיין, התבטא בעבר במסגרת לימודית בנוגע ליכולת של ראש ממשלת ישראל להמשיך בתפקידו לאחר הגשת כתב אישום פלילי נגדו.

לדברי שטיין, אין מניעה משפטית שראש הממשלה יכהן עם כתב אישום לאור הוראות חוק יסוד: הממשלה.

על פי הדיווח של הכתב אבישי גרינצייג בגלובס, שטיין אמר את הדברים בשנת 2018 במענה לשאלה שנשאל על-ידי סטודנט כשכיהן כפרופסור מן המניין בארצות-הברית, עוד לפני שנבחר ומונה לתפקיד שופט בית המשפט העליון, בתמיכת שרת המשפטים איילת שקד.

מדובר בהתבטאות מעניינת לנוכח העובדה ששאלת כהונתו של ראש הממשלה נתניהו תחת כתב אישום עשויה להתגלגל בקרוב מאוד לפתחו של בית המשפט העליון, זאת במידה שהליכוד וכחול לבן יגיעו להסכם על הרכבת ממשלה.

עם זאת יש לציין כי בפסק דין שפרסם השופט שטיין בשבוע שעבר בנושא זה ממש, במסגרת עתירה נגד הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא הזכיר השופט שטיין את עמדתו זו.

בעתירה שבה דן השופט שטיין, התבקש בית המשפט העליון להצהיר שחבר כנסת המואשם בעבירות שיש עימן קלון לא יכול לקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

השופט שטיין הסביר כי הדיון בשאלה עדיין מוקדם. "במצב דברים זה וברוח ימים אלה, עלינו לשאול את השאלה של פסח: במה השתנתה עתירה זו משתי קודמותיה?".

לדברי השופט, למרות הודעת נשיא המדינה ריבלין שלא יאריך את המנדט של יו"ר כחול לבן בני גנץ, העתירה תיאורטית שכן הנשיא לא העביר את המנדט לנתניהו.

תגובת השופט שטיין באמצעות דוברת הרשות השופטת: "הדברים נאמרו ברמת הדיון האקדמי בטרם מונה פרופ' שטיין לכהונת שופט בבית המשפט העליון. בפסק דין שניתן על-ידי השופט שטיין לפני כשבוע צוין כי מדובר 'בשאלה עקרונית וחשובה'".